وزیر نیرو باید در مجلس پاسخگوی فرصت‌سوزی‌ها باشد

جهان صنعت نیوز| علی رستمیان  با انتقاد به عملکرد وزیر و مسئولان وزارت نیرو در استان لرستان قبل و پس از وقوع حادثه سیل اخیر، گفت: ۴ ماه از زمان سیل ویرانگر استان لرستان می‌گذرد اما کمترین اقدامی برای اصلاح امور ازسوی وزارت نیرو صورت نگرفته است، متاسفانه وزارتخانه نیرو برنامه‌ای برای مهار سیل قبل و بعد از وقوع نداشت و علیرغم تذکرات مسئولان امنیتی آن‌ها پیش‌بینی‌های لازم را برای مهار سیل نداشتند، اکنون نیز در دوران پساسیل هنوز اقدامی برای مهار و لایروبی رودخانه‌، ذخیره‌سازی آب، تخصیص بودجه به سدهای مورد مطالعه و… نشده است.

۴ ماه از زمان سیل ویرانگر می‌گذرد اما وزارت نیرو اقدامی برای اصلاح امور انجام نداده/اردکانیان خود بارها نسبت به ضرورت ساخت سد در این استان تاکید کرده

نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تبعیض در تخصیص آب یکی از مشکلات و مسائل مهم مردم استان است چراکه میانگین تقسیم آب در کشور ۴۶ درصد است اما سهم لرستان ۲۵ درصد است و قول برطرف کردن این تبعیض از سوی آقای اردکانیان هنوز محقق نشده است، افزود: همچنین هنوز برای مهار آب و سدسازی در استان لرستان اقدامی صورت نگرفته در حالی که اردکانیان بارها نسبت به ضرورت ساخت سد در این استان تاکید کرده و این مهم را مسئله‌ای حیاتی دانسته است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هشدار داد: اگر  زمستان پیش‌رو سیل رخ دهد و باز هم به مردم آسیب مالی و جانی برسد مقصر و مسبب آن وزیر نیرو خواهد بود.

رستمیان با انتقاد از سفرهای بی‌حاصل و پرهزینه وزیر نیرو، اظهار کرد: در حالی وزیر پروژه‌های را در برخی از شهرستان‌های استان لرستان افتتاح کرد که مثلا حدود ۴۰درصد از پیشرفت فزیکی داشته و برخی حتی  چند بار افتتاح شده‌اند! و کلنگ‌زنی‌ پروژه‌هایی را بر عهده گرفت که انجام آن‌ها در حد سمت و جایگاه یک بخشدار و فرماندار بود نه وزیر! در هر صورت آقای اردکانیان باید به زودی در مجلس حضور یافته و پاسخگوی فرصت‌سوزی‌های خود باشد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حتی یک درصد از قول‌های وزیر نیرو به مردم استان لرستان، مجمع نمایندگان استان و دیگر مسئولان محقق نشده است، گفت: مطالعات برخی از سدهای استان لرستان همچون معشوره یا گاوشمار و سد ده‌پهلوان سال‌ها قبل انجام شده اما هنوز نیمه‌کاره مانده‌اند و علی‌رغم دستورات وزیر برای آغاز کار اجرایی، نه‌تنها این دستورات محقق نشده‌اند بلکه بی‌برنامگی و استیصال در انجام کارها ازسوی مسئولان وزارت نیرو به وضوح مشهود است.

رستمیان با یادآورینزدیک شدن به فصل سرما و پایان فصل کاری، نسبت به تخصیص ناعادلانه آب به شهرستان‌های دلفان و سلسله حتی کمتر از دیگر شهرهای استان، بیان کرد: ۸۰ درصد مردم استان لرستان به شغل کشاورزی مشغول هستند اما نه برای بهره‌برداری بهتر و آب‌رسانی مناسب‌تر اقدامی نشده است.

نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس با بیان اینکه وزیر نیرو قائل به اجرای دستورات خود هم نیست، مطرح کرد: اگر وزارت نیرو برنامه و جدول زمان‌بندی به موقعی برای رهاسازی آب از سد دز با توجه به ورودی‌ها داشت آسیبی به منازل و ساختمان‌ها نمی‌رسید و این همه زمین کشاورزی به زیر آب نمی‌رفت لذا این اتفاق‌ها نشان می‌دهد مجموعه وزارت نیرو برنامه‌ای برای رهاسازی و مدیریت آب نداشته و ندارد.

رستمیان با اشاره به اینکه خوشبختانه مشکلات زیرساخت‌های مرتبط با آب، برق و گاز استان لرستان پس از سیل یا همت مدیریت بحران سیل استان لرستان برطرف شده و قطعی آب، گاز و خاموشی در استان اتفاق نمی‌افتد.

وی بیان کرد: اینکه ۱۲۷ پل روستاها و بیش ۶۰ درصد جاده‌های  حوزه انتخابیه دلفان و سلسله تخریب شده‌اند و هنوز کوچکترین اقدامی برای آغاز تعمیر و اصلاح آن‌ها صورت نگرفته ضمن آنکه یک ریال خسارت دامی و کشاورزی به مردم پرداخت نشده است و بنیاد مسکن قوت و امید در لرستان است.

عضو مجمع نمایندگان استان لرستان مجلس بیان کرد: اگرچه حدود ۷هزار منزل تخریب یا آسیب دیده‌اند اما خوشبختانه در حوزه انتخابیه هیچ خانواده‌ای در چادر و اماکن عمومی زندگی نمی‌کنند چراکه اکنون در فصل تابستان به دلیل آنکه مردم اکثر در سیاه چادر زندگی می‌کنند به منازل خود احتیاج ندارد اما در زمستان به این خانه‌ها نیاز پیدا کرده و مشکلات بسیاری پیدا می‌کنند.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 32989
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا