ورود ایران‌خودرو به تالار بورس کالا

به گزارش جهان صنعت نیوز: مجید عشقی همچنین از ورود خودروهای ساخت شرکت ایران‌خودرو به تالار بورس کالا خبر داد. او با بیان اینکه بخش زیادی از مباحث مربوط به حوزه بازار سرمایه جزو بحث‌هایی است که نیاز به کارشناسی دارد عنوان کرد: باید چکش‌‌کاری‌هایی از طریق ۴ ارکان بورس صورت پذیرد و بعد از آن به سمت سازمان بورس ورود کند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین از تشکیل کمیته تخصصی برای بازنگری دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس و تلاش برای ورود کالاهای بیشتر به بورس کالا سخن گفت. گفتنی است روز گذشته نخستین عرضه ایران خودرو در بورس کالا تایید شد که بر اساس آن، ششم شهریور ۵۰۰ دستگاه هایما در بورس کالا عرضه خواهد شد.


روز گذشته کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران میزبان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بود. در این نشست بر لزوم بازنگری دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس، ورود کالاهای بیشتر به بورس کالا و پایان دادن به دخالت دستوری در روند فعالیت بورس‌ها تاکید شد. در این جلسه موضوع بازارگر‌دانی و بورس کالا مورد توجه و بررسی قرار گرفت و اعضای کمیسیون ضمن بیان مشکلات و دیدگاه‌های خود درباره این دو موضوع، پیشنهادهایی مطرح کردند. تمرکز بر مسائل فرهنگی و ارائه اطلاعات شفاف و دقیق درباره بورس کالا در سطح جامعه، تقویت بورس کالا که توسعه بازار سرمایه در کشور را در پی دارد، تلاش برای ورود کالاهای بیشتر به بورس کالا علی‌رغم مقاومت‌های بسیاری که وجود دارد و قدرت دادن به آن در سطح دنیا با توجه به ظرفیت‌های کشور در تولید انواع فلزات و محصولات پتروشمی، تمرکز بر هدایت درست نقدینگی موجود به کمک بورس‌های کالایی، تشکیل گروه کارشناسی برای بررسی تجربه کشورهای دیگر مانند اندونزی که بازار پالم جهان را در اختیار دارد، برنامه‌ریزی برای امکان ورود دانش‌بنیان‌ها به بورس کالا و ایجاد شفافیت در این حوزه، توسعه صندوق‌های کالایی در بازار سرمایه، استفاده از ظرفیت بورس کالا برای انواع محصولات کشاورزی و وضع یک قانون محکم در راستای مقابله با قیمت‌گذاری دستوری و دخالت در روند فعالیت بورس‌ها مهم‌ترین مسائلی بودند که در ارتباط با بورس کالا مطرح شدند. در این نشست بازنگری در دستورالعمل فعالیت بازارگردان‌ها و تعریف نظام درآمدی شفاف برای این بخش، ایجاد زیرساخت‌های فنی لازم برای پیاده‌سازی معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه و برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی بین ناظران بازار و فعالان به منظور رفع نظارت‌های سلیقه‌ای، موضوعاتی بودند که درباره بازارگردانی مورد توجه فعالان اقتصادی قرار گرفت.

تلاش برای تعمیق بورس کالا

به گزارش اتاق ایران، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر لزوم حضور در جلسات اتاق ایران برای آگاهی از مسائل و مشکلاتی که در بازار سرمایه وجود دارد، پیشنهاد داد: برای مقابله با مشکلات، لازم است نمایندگان اتاق ایران با بدنه بورس‌ها و کارشناسان حوزه ارتباط داشته باشند تا بعد از چکش‌کاری‌ و مطالعه دقیق پیشنهادهای موجود، جمع‌بندی نهایی برای تصمیم‌گیری به سازمان بورس منتقل شود. هرچند به دنبال آن هستیم که سازمان بورس را در بحث اجرا کم‌رنگ کرده و امور را به خود بورس‌ها بسپاریم. عشقی درباره جایگاه بورس کالا در اقتصاد کشور نیز گفت: امروز بالای ۹۰ درصد محصولات پتروشیمی و بخشی از انواع فلزات وارد بورس کالا شده است و در تلاشیم در این مسیر حرکت رو به جلو داشته باشیم هرچند مقاومت‌های بسیار بالایی وجود دارد.

منافع بورس کالا برای بازار سهام

عشقی ضمن ارزشمند دانستن تجربه عرضه چند خودرو در بورس کالا، ایجاد شفافیت در بازار کالایی و منفعتی که بازار سهام از ورود انواع کالاها به بورس کالا می‌برد را بسیار مهم توصیف کرد. او همچنین استفاده از انبارها، قبض انبار و گواهی سپرده را ضروری خواند و تمرکز روی این ابزار را مورد توجه قرار داد و گفت: با جدیت دنبال تکمیل زنجیره کالاها در بورس کالا هستیم. درباره زعفران تجربه بسیار خوبی داشتیم و امروز کل زنجیره را پوشش می‌دهیم.

ممانعت قیمت‌گذاری دستوری از ورود سرمایه‌های جدید

رییس سازمان بورس درباره قیمت‌گذاری دستوری نیز تصریح کرد: فراموش نکنیم که خود صنایع هم توان تحمل جریان قیمت‌گذاری را ندارند و از یک جا به بعد شاهد به هم ریختن سیستم خواهند بود چون این نظام دستوری، مانع سرمایه‌گذاری جدید می‌شود و صنعت را متوقف می‌کند. پس باید قیمت‌ها منصفانه باشد و ما هم به دنبال همین شرایط هستیم. قیمت‌ها در بورس کالا را با قیمت‌های واقعی دنبال می‌کنیم و همه معاملات بر اساس رقابت واقعی انجام می‌شود. عشقی خاطرنشان کرد: در پی عمق بخشیدن به بورس کالا هستیم و دغدغه اصلی در سازمان این است که معاملات در شفاف‌ترین حالت ممکن انجام شود. بنابراین پیشنهادهایی که ارائه شد را بررسی خواهیم کرد. زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را هم مورد توجه قرار دادیم و معتقدیم مدیریت سامانه هر بورس باید به خود آن واگذار شود.

اصلاح دستورالعمل بازارگردانی

عشقی در ادامه با تاکید بر اینکه بازارگردانی باید یک فعالیت سودآور باشد، گفت: بنده معتقدم به اصلاح دستورالعمل بازارگردانی هستم و نمی‌تواند بدین شکل در شرایط فعلی بازار ادامه پیدا کند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اختیارات بازارگردانی با شرکت بورس و فرابورس است و در صورتی که پیشنهادات اصلاحی هم از سوی این دو شرکت مطرح شود عملیاتی‌تر خواهد بود. وی ادامه داد: یک کارگروهی باید تشکیل شود و پیشنهادات ارائه شده مورد بحث کارشناسی قرار بگیرند، بهتر است این مباحث چکش‌کاری شود و در نهایت پیشنهادات مدنظر به سازمان بورس ارائه داده شود. عشقی با تاکید بر اینکه برخورد با همه بازارگردان‌ها یکسان نیست، ادامه داد: بازارگردان‌هایی را که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند دسته‌بندی کردیم و برخورد با بازارگردان‌هایی صورت می‌گیرد که مقررات تعیین شده را بیش از دیگر بازارگردان‌ها زیر پا گذاشته‌اند اما در این زمینه شرایط ناشران را هم در نظر می‌گیریم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تصورات صحیحی بین فعالان بازار سرمایه در خصوص نظارت بر بازار وجود ندارد، افزود: جلسات مشترک می‌تواند کمک‌کننده به نزدیک شدن دیدگاه‌ها باشد، در این میان ایده‌هایی مطرح می‌شود که می‌تواند به بهتر شدن انجام وظایف کمک کند. وی افزود: این موضوع درباره معاملات الگوریتمی هم صدق می‌کند. لازم است در جلسات با ناظران، سیستم فعالیت معاملات الگوریتمی هم مورد توجه باشد تا آشنایی لازم بین فعالان بازار با این بخش نیز شکل بگیرد.

عرضه هایما در بورس

براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، ۵۰۰ دستگاه خودروی هایما S۷ روز یکشنبه ۶ شهریورماه در بورس کالای ایران عرضه می‌شود. یکشنبه ۶ شهریورماه در نخستین عرضه محصولات ایران‌خودرو در بورس کالای ایران، ۳۰۰ دستگاه هایما S۷ مشکی و ۲۰۰ دستگاه هایما S۷ سفید عرضه می‌شود. براساس اطلاعیه عرضه، هر کد ملی صرفا مجاز به ثبت سفارش در یک کد عرضه خودرو است و صدور سند و شماره‌گذاری فقط به اسم شخص خریدار خودرو خواهد بود. قیمت پایه هایما S۷ تولیدی ایران‌خودرو در بورس کالای ایران ۷۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. در اطلاعیه عرضه این محصولات ذکر شده است هر کدملی صرفا مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و صرفا برای یک دستگاه خودرو است. همچنین در این اطلاعیه اشاره شده صدور سند و شماره‌گذاری خودرو فقط به اسم شخص خریدار خواهد بود و خریداران جهت تحویل خودرو باید همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس کالا با مراجعه به سایت فروش اینترنتی ایران‌خودرو به آدرس (اینجا) و در زمان مقرر که طی پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود اقدام به ایجاد و تکمیل صفحه شخصی کرده و ضمن انتخاب یکی از نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو، بیمه‌گر را نیز انتخاب و نسبت به واریز وجوه هزینه‌های جانبی اقدام کنند. این هزینه‌ها در دو بخش است که اولین بخش مجموعا ۱۳ درصد مبلغ معامله است و شامل ۶ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده، ۳ درصد عوارض شهرداری، ۳ درصد مالیات و عوارض شماره گذاری و یک درصد مالیات نقل‌و‌انتقال ماده ۳۰ قانون دائمی مالیات بر ارزش‌افزوده بوده و براساس مبلغ معامله محاسبه واعلام می‌شود. بخش دیگر هزینه‌ها جمعا به مبلغ ۴۲ میلیون و ۳۴ هزار و ۵۰۰ ریال به منظور هزینه هوشمندسازی، صدور و ارسال کارت خودرو و کارت سوخت به مبلغ یک میلیون و ۹۸ هزار و ۵۰۰ ریال، هزینه خدمات پست به مبلغ ۱۶۳ هزار و ۵۰۰ ریال، هزینه تولید پلاک و شماره‌گذاری به مبلغ ۲ میلیون و ۶۳۵ هزار ریال، هزینه بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳۸ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ ریال است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 283736
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا