واردات زیرپله‌ای خودرو

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اظهار نظرهای عجیب مسئولان گاهی آنقدر عجیب و غیرقابل درک است که هرز گاهی سوژه رسانه ها شده و واکنشهای مختلفی را به همراه دارد. اخیرا سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته است “به خاطر رفتار غیرحرفه‌ای که فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته داشته‌اند، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی را نمی‌دهیم.”

پرداخت خسارت از سوی خودروسازان فرانسوی به دلیل بدعهدی های سابق اگرچه موضوعی بدیهی است اما سوالی که در این بین وجود دارد این است که چرا وزارت صمت در حال حاضر چنین موضعی را اعلام کرده است. یعنی در زمانی که به دلیل تحریم ها امکان واردات از کشورهای اروپایی وجود ندارد، چرا باید در مورد همکاری ها اظهار نظر شود؟

این ماجرا شبیه کمدی است

در واقع چنین اظهارنظرهایی بیانگر عدم آگاهی مسئولان نسبت به شرایط فعلی ایران است که گویی فراموش کرده اند کشور در تحریم به سر می برد و در حال حاضر به دلیل قوانین بین الملل، ایران امکان همکاری با خودروسازان فرانسوی را نخواهد داشت.

در همین رابطه امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در رابطه به موضع وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهایی فرانسوی به کشور به «جهان صنعت نیوز» گفت: به نظر من ماجرا در این خصوص بیشتر شبیه یک کمدی است ؛  واقعیت این است که ما شرکت های فرانسوی خودروساز از جمله رنو و پژو را از کشور  بیرون نکردیم بلکه آنها به دلیل تحریمها از همکاری با ایران امتناع کردند. اما در حال حاضر پژو فرانسه زیرمجموعه شرکتی شده که برای آمریکایی ها مهم است و لذا با ایران کار نخواهد کرد.  برای همین سوالی که در حال حاضر وجود دارد این است که چرا مسئولین چنین سخنانی را در چنین زمانی به زبان می آورند.

کاکایی با اشاره به وضعیت فعلی تحریم در ایران بیان داشت: نکته قابل تامل در مورد اظهار نظر عجیب سخنگوی وزارت صمت این است که هنوز تحریمهای ایران برداشته نشده و به دلیل شرایط تحریمی و قوانینی که ما داریم امکان همکاری وجود ندارد در نتیجه هیچ وقت فرانسه با ایران کار نخواهد کرد. همچنین شرکتهای دانگ فنگ و چانگان که با ایران خودرو کار می کردند زمان  تحریمها قطع همکاری کردند.  الان مگر تحریمها برداشته شده که بخواهند برگردند؟

شرکتهای فرانسوی باید جریمه نقدی بپردازند

وی در ادامه  با بیان اینکه به طور کلی  شرکتهای فرانسوی به دلیل بدعهدی باید جریمه نقدی به ما بپردازند، گفت: بر اساس آخرین قراردادهایی که با پژو و سیتروئن فرانسه بسته شده است، در صورتی که این دو شرکت بخواهند برای همکاری با ایران دوباره دست به کار شوند باید خسارتی که به کشور ما وارد کرده اند را جبران کنند.

وی ادامه داد:  زیرا ما قرارداد بین المللی معتبر داریم.  ضمن اینکه در سال ۹۵ و ۹۶ با علم به اینکه دوباره تحریم می شویم در قراردادهایمان به بحث تحریم، جزو موارد فورس ماژور اشاره کردیم و قاعدتا اروپایی ها  نباید می رفتند. اما دفعه دوم تحریمهای آمریکا به گونه ای بود که فرانسوی ها با اینکه از نظر حقوقی حق نداشتند بروند اما ترسیدند و از نظر تجاری رفتند.  یعنی از نظر حقوق بین الملل، پژو فرانسه زیر تعهداتش زده است و اگر برگردد ابتدا باید خسارت پرداخت کند.

کره و ژاپن با ما وارد مذاکره نخواهند شد

وی همچنین در ادامه به قراردادهای استپ وی فرانسه که روی دست شرکت سایپا ماند اشاره کرد و گفت: با این قراردادهای نصفه و نیمه شرکتهای فرانسوی، آبروی چند خودروساز رفت. الان وظیفه وزارت صمت این است که هروقت فرانسویها خواستند دوباره با ایران همکاری کنند (که البته در شرایط فعلی بعید است) ابتدا بابت نقض قرارداد درخواست خسارت بکند.

کاکایی افزود: علاوه بر پژو فرانسه،‌ تکلیف شرکت هیوندای نیز که با کرمان موتور کار می کرد باید مشخص شود. این شرکت نیز به ایران سرویس می داد اما اخیرا همکاری اش را قطع کرده است. در همین حال سوزوکی هم پشت ایران خودرو را خالی کرد. در یک نگاه کلی می توان این طور برآورد کرد که این شرکتها هیچکدام مستقیم وارد ایران نخواهند شد. در شرایط فعلی که تحریم هستیم، بعید می دانم واردات هم صورت گیرد در نتیجه نه کره و نه ژاپن هیچکدام با ما وارد مذاکره نخواهند شد.

هیچوقت تویوتا مستقیم به ایران وارد نشده است

کاکایی درباره واردات برخی خودروها مانند تویوتا به ایران در شرایط تحریم نیز گفت: هیچوقت تویوتا مستقیم به ایران وارد نشده و اگر موردی هم ببینید متعلق به واسطه ها بوده که با مشکلاتی همراه بوده است. چون بر اساس آخرین قوانینی که سال ۹۶ داشتیم هرکس که می خواهد واردات انجام دهد باید خدمات دهد و ضمنا باید مستقیما با خودروساز اصلی قرارداد ببندد نه اینکه خودروها را از یک نمایشگاه دار خریداری و وارد کند. چرا که واردات به این شکل با مشکلاتی چون عدم ارائه خدمات پس از فروش  مواجه خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین به قانون اخیر واردات مبنی بر انتقال تکنولوژی اشاره کرد و گفت: به نظر من اینها اصلا چنین کاری را انجام نخواهند داد و اگر هم انجام شود یک واردات رانتی و اصطلاحا زیرپله ای خواهد بود نه یک واردات حرفه ای.  در واقع این امکان وجود ندارد که واردات از طریق خودروسازان معتبر درجه یک انجام شود و به نوعی واردات به شکل آزاد آن هم از سمت کمپانی های درجه سوم چینی انجام خواهد شد.

کاکایی با بیان اینکه خودروهایی که وزارت صمت می خواهد وارد کند عمدتا ضعیف هستند  و جز چند کمپانی انگشت شمار بقیه با ایران کار نمی کنند، اظهار داشت: الان سوالی که مطرح می شود این است انتظار ما از واردات چیست؟ جز اینکه چیزی متفاوت از خودروی فعلی باشد یا اینکه قیمتها ناگهان پایین بیاید. محض اطلاع باید بگویم الان که چینی ها خودرو به ایران وارد می کنند آیا حاضر هستند وارداتی انجام دهند که قیمتش زیر قیمت تولید خود در ایران باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 308101
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا