هوشمندسازی پایه توسعه صادرات

به گزارش جهان صنعت نیوز:   نکته جالب توجه دیگر اینکه با وجود هوش مصنوعی در معادن، معدنکاران می‌توانند پیش‌بینی‌های مختلفی در حوزه‌ خود داشته باشند و این مهم به طور حتم می‌تواند در توسعه صادرات نقش موثری ایفا کند. ضمن اینکه هوشمندسازی معادن در افزایش آمار فروش محصولات معدنی نیز تاثیرگذار است.

اما مساله مهم این است که گفته می‌شود قبل از پیاده‌سازی فناوری دیجیتال، اصلاح فرآیندها و بهینه‌سازی وضعیت کنونی و زیرساخت‌ها در چرخه معدنکاری از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع تا زمانی که نتوان فرآیندی را بهینه کرد، نمی‌توان اطمینان حاصل کرد که با هوشمندسازی سیستم به صورت بهینه‌ای عمل خواهد کرد. بنابراین بهینه‌سازی و فناوری ارتباط تنگاتنگی در بخش معدن دارند. در این بین تاکید می‌شود که یکی از اولین گام‌های هوشمندسازی که شرکت‌های معدنی باید آن را دنبال کنند، سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌ها، ذخیره‌سازی، مدیریت و تصویر‌سازی داده‌های عملیاتی و مدیریتی در چرخه ارزش است تا بتوان هوشمندسازی را تسهیل کرد. همچنین برخی زیرساخت‌ها از جمله فناوری اطلاعات و عدم‌ توسعه متوازن از مهم‌ترین چالش‌های هوشمندسازی معادن شناخته می‌شوند.

آینده معادن به هوشمندسازی گره خورده

در این خصوص مجتبی حمیدیان فعال معدنی گفت: ما در حال برداشتن اولین گام‌ها در راستای هوشمندسازی معادن هستیم و برای این مهم اقدامات اولیه همچون تجمیع داده، ارزیابی داده، شناسایی‌ها و… صورت گرفته است. حمیدیان در خصوص وضعیت هوشمندسازی معادن اظهار کرد: موج ICT که در دنیا توسعه پیدا کرد، با اندکی تاخیر به ایران نیز منتقل شد اما ورود ICT در حوزه معادن ایرانی، با تاخیر بیشتری به وقوع پیوست. این درحالی است که حوزه معادن در کشور با نیاز گسترده‌ای نسبت به ICT مواجه است. وی افزود: درحال حاضر مشکلات و معضلاتی در معادن وجود دارد که تنها راه برطرف کردن آنها استفاده از تکنیک‌های هوشمند است. حوزه صنعت فولاد روزبه‌روز در حال گسترده‌تر شدن است و در پی آن نیاز هوشمندسازی معادن نیز افزایش می‌یابد.

کاهش فروش مواد خام

این فعال معدنی با اشاره به تاثیر هوشمندسازی معادن در کاهش فروش مواد خام بیان کرد: با هوشمندسازی معادن بخش قابل‌توجهی از حجم کارها و وظایف مدیران ذی‌ربط کمتر شده و فرصت تکمیل زنجیره‌ها و افزایش حوزه‌های ارزش‌افزوده ایجاد خواهد شد. به همین دلیل است که هوشمندسازی معادن، پایه اصلی افزایش ارزش‌افزوده مواد و محصولات معدنی محسوب می‌شود.
حمیدیان ادامه داد: با وجود هوش مصنوعی در معادن، ما قادر به دریافت پیش‌بینی‌های مختلف در حوزه‌های معدنی خواهیم بود که این مهم در صادرات و توسعه فعالیت‌های صادراتی نیز نقش موثری را ایفا می‌کند. هوشمندسازی معادن همچنین در ایفای سیاست‌های گوناگون در نقاط معدنی کشور و افزایش آمار فروش محصولات معدنی نیز تاثیرگذاری چشمگیری خواهد داشت. این فعال معدنی مشکلات معدنی موجود در کشور را ناشی از کمبود اطلاعات کافی در این حوزه دانست و گفت: درحال حاضر، بخش اعظمی از مشکلات معدنی که در کشور وجود دارد از کمبود اطلاعات کافی در این زمینه نشات می‌گیرد.

اهمیت فناوری در بخش معدن

همچنین در این خصوص علی سیامکی تصریح کرد: امروزه فناوری به یکی از داغ‌ترین بحث‌های جامعه معدنی تبدیل شده است. شرکت‌ها با برگزاری سمینارها، دوره‌های آموزشی و پروژه‌های پژوهشی و عملی در تلاش هستند به سمت هوشمندسازی فرآیندهای پیش بروند. اما پیش از پیاده‌سازی فناوری‌های دیجیتال، اصلاح فرآیندها و بهینه‌سازی وضعیت کنونی آنها در چرخه ارزش معدنکاری از اهمیت بالایی برخوردار است. سیامکی با اشاره به اهمیت بهینه‌سازی تصریح کرد: تا زمانی که نتوانیم فرآیندی را بهینه کنیم، نمی‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که با هوشمندسازی سیستم به صورت بهینه عمل کند. از طرف دیگر شرط بهینه‌‌سازی عملیات معدنی پایش شاخص‌های کلیدی عملکرد عملیات است. بنابراین، بهینه‌سازی و فناوری ارتباط تنگاتنگی در معدن و صنایع معدنی دارد و باید با اولویت‌بندی فناوری، پایش داده‌های عملیاتی و تصمیم‌گیری بر اساس داده‌های صحیح بتوان عملیات را بهینه و هوشمند کرد. این کارشناس معدن تاکید کرد: بالاترین سطح هوشمندسازی یا به عبارتی موج چهارم فناوری دیجیتال شامل یکپارچگی عملیات و اشتراک داده‌ها در بخش‌های مختلف چرخه ارزش معدن است. در این روند‌، ساختار جزیره‌ای عملیات کنار رفته و اطلاعات اکتشاف، استخراج و فرآوری بین واحدها به اشتراک گذاشته می‌شود تا عملیات پایین‌دستی به پشتوانه داده‌های روز عملیات پیشین مدیریت و بهینه شوند. او تصریح کرد: یکی از اولین گام‌های هوشمندسازی که شرکت‌های معدنی باید دنبال کنند، سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌های پایش، ذخیره‌سازی، مدیریت و تصویرسازی داده‌های عملیاتی و مدیریتی در چرخه ارزش است تا بتوان با دستیابی به بهینه‌سازی و هوشمندسازی معدنکاری را تسهیل کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 285766
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا