هموار شدن مسیر معاملات

به گزارش جهان صنعت نیوز:   بر این اساس سازمان بورس پیرامون اصلاح قوانین و دستورالعمل‌های بازار سرمایه، برگزاری کنفرانس را جایگزین توقف‌های مکرر کرده است. پیش از این توقف مکرر نمادها به دلیل نوسانات قیمتی بالای ۲۰ و ۵۰ درصد و اعمال سلیقه در نحوه بازگشایی آنها، اعتراض اهالی بازار را به دنبال داشت و مانع از انجام داد و ستدهای روان در بازار سرمایه می‌شد. گفته می‌شود مقررات جدید قرار است از فردا در بازار اجرایی شود. مصطفی صفاری تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» این اقدام را مثبت ارزیابی و بیان کرده است که مقررات جدید می‌تواند افزایش نقدینگی و چرخش پول در بازار سرمایه را به دنبال داشته باشد.

پس از مصوبات روزهای گذشته مبنی بر لغو اخذ تعهدنامه و بازگشایی خودکار کدهایی که دسترسی آنلاین آنها محدود شده بود، هیات‌مدیره سازمان بورس در مصوبه‌ای جدید توقف نمادهای بازار سرمایه پس از نوسان ۲۰ درصدی (مثبت و منفی) و همچنین توقف به علت نوسان منفی ۵۰ درصدی را به طور کامل لغو کرد. بر این اساس صرفا توقف و برگزاری کنفرانس پس از رشد ۵۰ درصدی و افت ۳۰ درصدی اعمال خواهد شد. پیش از این بر اساس مقررات توقف نمادها، در صورتی که قیمت پایانی سهم طی پنج روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش را تجربه می‌کرد، نماد به مدت ۶۰ دقیقه در وضعیت سفارش‌گیری (مجاز- محفوظ) قرار می‌گرفت و سپس بازگشایی می‌شد. همچنین در صورتی که قیمت پایانی سهم طی ۱۵ روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۵۰ درصد افزایش یا کاهش را ثبت می‌کرد، نماد حداکثر به مدت دو روز کاری متوقف و سپس بازگشایی می‌شد. پیشتر این مصوبه سبب توقف مکرر نمادهای بورسی و فرابورسی پس از رشد یا افت قیمتی می‌شد. این روند نگرانی اهالی بازار سرمایه را برای ورود به معاملات نمادها افزایش داده بود به نحوی که به عنوان مانعی در مسیر افزایش سرمایه‌گذاری در برخی نمادها به‌شمار می‌رفت. در همین حال برخی اعمال سلیقه‌ها در توقف و سپس بازگشایی نمادها که از مسیر همین مقررات انجام می‌شد، اعتراض معامله‌گران را به دنبال داشت. در همین حال از توقف نمادها به عنوان یکی از ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازار مستقل نیز نام برده می‌شد. در حالی که علت اصلی وجود اختیار معامله کنترل ریسک و مدیریت ریسک برای سرمایه‌گذاران است اما توقف مکرر نمادها این مزیت را از سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز بازار سلب کرده بود. گفتنی است یکی از عوامل کلیدی در ارزش‌گذاری قیمت اختیار معامله تعداد روز مانده به تاریخ اعمال بوده که ناظر با بستن نماد، مانع از تغییر قیمت سهام شده و بدون نوسان تعداد روز‌های باقی مانده تا اعمال را دستخوش تغییر می‌کرد. به نحوی که اگر در تاریخ اعمال، نمادی که افراد اختیار معامله آن را داشته‌اند متوقف بود، تصمیم‌گیری برای دارندگان اختیار دشوار می‌شد. اکنون اهالی بازار امیدوارند با کاهش اعمال سلیقه و توقف مکرر نمادها در کنار افزایش سرعت گردش پول در بازار، بتوانند از آپشن‌های معاملاتی نیز بهره‌مند شوند.

کمرنگ شدن اعمال سلیقه در بازار

مصطفی صفاری تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» عنوان می‌کند: «این یک واقعیت است که ما در بازار سرمایه با یک‌سری مسائل و مقررات اجرایی روبه‌رو هستیم که گاه مشکل‌ساز می‌شوند. از جمله این مسائل می‌توان به بسته بودن نمادها و تعدیل آنها اشاره کرد.» او در ادامه بیان می‌کند: «مقررات نوسان ۲۰ درصدی و ۵۰درصدی هم از نمونه همین مقررات بوده است؛ به نحوی که نمادها بسته می‌شدند و شرکت و سهامداران چشم انتظار بازگشایی نماد برای ازسرگیری معاملات بودند.» این کارشناس بازار سرمایه بیان می‌کند: «این روند باعث شده بود که بحث نقدشوندگی در بازار سرمایه عملا دچار مشکل شود و دلیل اصلی آن هم همین وقفه‌ای بود که در معاملات نمادها ایجاد می‌شد.» صفاری عنوان می‌کند: «اکنون سازمان به این نتیجه رسیده که دست کم این وقفه را از میان نمادها بردارد. به این مفهوم که نمادها برای چند روز متوالی مشمول توقف معاملات و بسته شدن نباشند.» این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه به نظر می‌رسد این تصمیم درستی از سوی سازمان بوده است اظهار می‌کند: «با توجه به شرایط حال حاضر این اصلاح مقررات می‌تواند به افزایش نقدشوندگی کمک کند.» صفاری تصریح می‌کند: «طبعا در پی اجرای این مقررات دیگر تعطیلی نمادها دست‌کم به دلیل نوسانات ۲۰ و ۵۰ درصدی بدون اعلام دلیل و شفاف‌سازی را نخواهیم داشت. اکنون بسیاری از نمادها بسته هستند و روند توقف و بازگشایی آنها نیز بعضا سلیقه‌ای است. هر چه به سلیقه‌ها کمتر بها داده شود و معاملات قانون‌مند شوند قطعا وضعیت بازار هم بهتر خواهد شد.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 237413
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا