هفتمین گردهمایی بزرگان معدنی کشور در کرمان

جهان صنعت نیوز| استان پهناور کرمان تاکنون میزبان ۶ دوره از این رویداد بوده و حالا در آستانه برپایی هفتمین دوره آن قرار دارد. گفتنی است برگزارکننده آن نیز شرکت رستاک پادویژن است.استان پهناور کرمان تاکنون میزبان ۶ دوره از این رویداد بوده و حالا در آستانه برپایی هفتمین دوره آن قرار دارد. گفتنی است برگزارکننده آن نیز شرکت رستاک پادویژن است.


فعالان معدنی باور دارند که نمایشگاه معدن و صنایع معدنی استان کرمان، فرصت مناسبی برای گردهمایی معدنی‌ها و صنایع وابسته به شمار می‌رود. تنوع معادن مختلف ازجمله مس در رفسنجان و شهربابک؛ زغال‌سنگ در زرند، کوهبنان و راور؛ سنگ‌آهن در سیرجان و زرند؛ کرومیت در اسفندقه، فاریاب و صوغان و همچنین ماده معدنی تیتانیوم در جنوب این استان، نشان از غنی بودن مواد معدنی این استان و استقبال فعالان این حوزه دارد.

قرار است در این نمایشگاه شرکت‌های مختلف معدنی و صنایع معدنی و صنایع وابسته به آن، آخرین دستاوردهای اکتشاف، استخراج، فرآوری، صادرات، سرمایه‌گذاری و ماشین‌آلات خود را ارائه دهند.

بزرگ‌ترین نمایشگاه معدنی پس از نمایشگاه تهران

امید فدایی، رئیس سایت نمایشگاهی کرمان است؛ جایی که این رویداد هر سال در آن برپا می‌شود. او درباره برگزاری این رویداد گفت: رویداد امسال با همکاری رستاک‌پادویژن و شرکت نمایشگاه‌های جنوب شرق برگزار می‌شود. استان کرمان نیز به‌عنوان بهشت معادن ایران مطرح است و ظرفیت چشمگیری در بخش معدن کشور دارد. از سال ۱۳۹۴ سایت نمایشگاهی کرمان برپا شد که کیفیت رویدادهای نمایشگاهی ازجمله نمایشگاه معدن را در کرمان ارتقا داد.

وی افزود: هفتمین دوره این رویداد در کرمان برگزار می‌شود و ۴ دوره گذشته آن در مرکز نمایشگاهی جنوب شرق بوده است. این نمایشگاه پس از نمایشگاه تهران بزرگ‌ترین و جامع‌ترین نمایشگاه معدنی کشور به شمار می‌آید و شرکت‌های بزرگ معدنی مانند شرکت ملی مس ایران، شرکت‌های گل‌گهر، گوهرزمین و… در آن حضور دارند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ در خود استان مستقر هستند و برگزاری چنین رویدادی در استانی با این ظرفیت برای فعالان این بخش در کرمان توجیه بیشتری دارد.

فدایی در پاسخ به پرسشی درباره بررسی کیفیت و کمیت رویداد در ۷ سال گذشته توضیح داد: مسائل اقتصادی در ایران پیچیدگی منحصر به خود را دارد و بخش معدن هم به‌عنوان یکی از ارکان همین اقتصاد، از این قاعده مستثنا نیست. وقوع تحریم‌ها کشور را دچار فراز و فرودهایی می‌کند که البته بخش معدن با توجه به ظرفیت چشمگیر داخلی، چندان متأثر از تحریم‌ها نیست.

او افزود: از چند سال گذشته که این رویداد به‌طور پیوسته برگزار می‌شود، رشد کمی و کیفی مطلوبی را تجربه می‌کنیم. فضای مفید نمایشگاهی ما درحال‌حاضر حدود ۴هزار مترمربع است که امید می‌رود در سال‌های پیش رو بتوان این فضا را توسعه داد. این فضا البته میزبان حضور شرکت‌های معتبر و تراز اول کشور است.

حضور شرکت‌های خارجی

وی در توضیح بیشتر درباره حضور شرکت‌های خارجی توضیح داد: در سال ۱۳۹۵ از حضور مطلوب شرکت‌های خارجی در این رویداد برخوردار بودیم اما متأسفانه با اعمال تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی مانند گذشته به حضور در نمایشگاه رغبت نشان نمی‌دهند، هرچند این اتفاق تأثیر چندانی بر کیفیت کار ما نداشته و درحال‌حاضر نیز نمایندگی بسیاری از شرکت‌ها به‌طور مستقیم در این رویداد حضور پیدا می‌کنند. به باور من کیفیت برگزاری مطلوب است و هرسال تقاضا برای حضور در این رویداد بیش از سال گذشته است. این تقاضای بیشتر باعث می‌شود شرکت‌های بزرگ‌تر را در اولویت حضور قرار دهیم.

البته شاهد حضور شرکت‌های تراز اول معدنی جهان نیستیم اما شرکت‌هایی در رده‌های پایین‌تر هستند که نمایندگان آنها به‌طور غیرمستقیم از کشورهای کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا و… در این رویداد حضور دارند.

فدایی ادامه داد: وجه تمایز این رویداد نسبت به رویدادهای مشابه در پایتخت یا دیگر شهرها این است که کرمان محل استقرار شرکت‌های مادر معدن کشور است و به‌یقین شرکت‌های داخلی و خارجی که در رویداد کرمان حضور پیدا می‌کنند، این امکان را می‌یابند که از معادن و بخش‌های مختلف معدنی ایران بازدید کنند و بتوانند کارخانه‌های معدنی استان را از نزدیک ببینند. این اتفاق می‌تواند بخش معدن کشور را در تأمین نیازهایش راهنمایی کند. ما نیز به‌عنوان برگزارکننده در تلاشیم ظرفیت و کیفیت کار را بالا ببریم.

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 27349
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا