هزینه گزاف رسوب کالا در بنادر بر دوش بخش خصوصی سنگینی می‌کند

 جهان صنعت نیوز|  محدودیت های اعمال شده از سوی آمریکا شرایطی را برای تجار ایرانی به وجود آورده که به دنبال آن واردات کالا به کشور با چالش‌های زیادی روبرو شده‌است. از سوی دیگر به دلیل دولتی بودن اقتصاد ایران و ابلاغ قوانین خلق‌الساعه از سوی وزارتخانه‌ها، فعالان اقتصادی بیشتر از تحریم‌های خارجی از خودتحریمی‌های داخلی رنج می‌برند. موضوعی که باعث شده هزینه‌های زیادی از بابت رسوب کالا در گمرک به فعالان اقتصادی تحمیل شود.

عضو هیات‌مدیره انجمن توسعه‌دریا‌محور نیز با بیان اینکه آثار تحریم‌ها به شدت تجار را دچار ضرر و زیان کرده‌است، به «جهان‌صنعت‌نیوز» گفت: فعالان اقتصادی به‌ویژه صادرکنندگان معتقدند که این روزها بیشتر از گذشته در بنادر و گمرکات ایران معطل می‌شوند و هزینه‌های آن‌ها به شدت بالا رفته‌است.

ملک‌رضا ملک‌پور اظهار کرد: به‌دنبال تحریم‌های آمریکا و هم‌چنین کارشکنی کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس، وضعیت تردد کشتی‌ها به ایران، تغییر کرده‌است.

کاهش استاندارد کشتی‌ها

ملک‌پور با بیان اینکه این محدودیت‌ها باعث شده تااستاندارد کشتی‌هایی که به ایران تردد می‌کنند، کاهش پیدا کند، گفت: این موضوع به وضعیت رده‌بندی این کشتی‌ها مربوط می‌شود. زیرا مؤسسات بازرسی و رده‌بندی بین‌المللی عضو آیاکس (IACS)  از ایران خارج شده‌اند و همین موضوع باعث شده از شرکت‌هایی که عضو آیاکس نیستند، استفاده شود.

عضو هیات مدیره انجمن‌ توسعه‌دریا‌محور افزود: این قبیل مشکلات باعث شده که وضعیت فنی و استاندارد عملیاتی کشتی‌ها در حد مناسب نباشد. از طرفی در حوزه صادرات، واردات و مراودات بازرگانی با محدودیت‌های جدیدی مواجه هستیم که از جانب آمریکا شکل گرفته‌است.

وی با اشاره به آثار تحریم‌ها در حوزه ترخیص‌کالا و افزایش هزینه‌های فعالان اقتصادی بیان کرد: با توجه به این موارد افزایش هزینه فعالان اقتصادی امری طبیعی است. نمونه بارز آن هم کشتی کانتینری  SL STAR است که در اواخر اسفند سال گذشته در بندر شهید رجایی واژگون شد.

ملک‌پور با طرح این سوال کهاین کشتی چرا غرق شد، افزود: این کشتی به این دلیل غرق شد که میزان کانتینرهایی که روی این کشتی سوار بود با وزن اعلام شده مغایرت داشت. در شرایط فعلی به دلیل تحریم‌ها همه دنبال این هستند که به‌هر شکل در هزینه‌های خود بکاهند. در حالی که این رویکرد برای تجار ایرانی حالت بی‌اطمینانی ایجاد می‌کند و ریسک راافزایش می‌دهد.

ترخیص کالا برای دولتی‌ها آسان‌تر است

عضو هیات مدیره انجمن توسعه دریا محور با بیان این‌که تحریم‌ها باعث می‌شود که به دلیل مسائل حقوقی و بیمه‌ای راندمان کاری پایین بیاید و هزینه‌هاافزایش پیدا کند، گفت: در این خصوص شاهد این هستیم که سازمان‌های دولتی از جمله گمرک و بنادر خدمات خود را رد نمی‌کنند و معتقدند که با الکترونیکی شدن کارها، وضعیت در حوزه تجارت بهتر شده است. در حالی که وقتی با کسانی که با گمرک سر‌ و کار دارند صحبت می‌کنید، نسبت به چالش‌های جدیدی که ایجاد شده از جمله معطلی زیاد و عدم اطمینان از بارگیری به‌موقع گلایه دارند.

ملک‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ترخیص کالا برای دولتی‌ها ساده‌تر از بخش خصوصی است، اظهار کرد: تعهدات شرکت‌های دولتی بسیار راحت‌تر از شرکت‌های بخش خصوصی پذیرفته می شود. به عنوان مثال شاید گمرک بپذیرد که بار یک شرکت دولتی را با یک نامه از سوی وزیر ترخیص کند تا بعدا هزینه‌های آن پرداخت شود ولی این امکان برای شرکت خصوصی وجود ندارد.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 36537
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا