هزینه خوراک گردشگران دو برابر شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نوروز امسال با افزایش قابل توجه سفرهای داخلی مواجه شدیم و پس از آن نیز سفرهای تابستانی مردم به شمال کشور و شهر مشهد در جریان بوده است.


با وجود عبور از پیک کرونا اما صنعت گردشگری همچنان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است. برای بررسی مشکلات و چالش‌های امروز صنعت گردشگری کشور گفت‌و‌گویی را با مساح رییس انجمن گردشگری پارس صورت دادیم. وی که از فعالان صنعت گردشگری مشهد است ضمن اشاره به افزایش هزینه‌های جاری مراکز اقامتی، گران شدن مواد غذایی و هزینه‌های بالای حامل‌های انرژی را از جمله مشکلات امروز فعالان صنعت گردشگری کشور می‌داند.

وی معتقد است برای رفع این مشکلات وزارت میراث فرهنگی و سایر نهادهای ذی‌ربط می‌توانند همکاری کرده و شرایط مطلوب‌تری را رقم بزنند. مشروح گفت‌و‌گوی «جهان‌صنعت» با این فعال صنعت گردشگری کشور در پی می‌آید.

* مدتی است که همه‌گیری ویروس کرونا با کاهش چشمگیر مواجه بوده و حتی روزهای بدون بیمار فوتی کرونا را نیز در کشور داشته‌ایم. با توجه به پایان همه‌گیری این بیماری وضعیت صنعت گردشگری چگونه است؟ مهم‌ترین دغدغه فعلی فعالان گردشگری در شرایط فعلی چیست؟

خوشبختانه پیک کرونا را پشت سر گذاشتیم و در حال حاضر با توجه به اینکه تابستان نیز فرا رسیده، ظرفیت پذیرش گردشگر، مسافر و زائر در مشهد به حد مطلوبی رسیده است.

 در این شرایط تنها دغدغه‌ای که وجود داشته و نگرانی ایجاد می‌کند بحث هزینه‌هاست؛ هزینه‌هایی که سابق بر این به جهت تنوع محصولات غذایی و خوراکی خیلی مشکل‌ساز نبود الان با توجه به افزایش نرخ‌ها مساله‌ساز شده است. در واقع گردشگران ترجیح می‌دهند اقامت‌های کوتاه‌مدت داشته باشند و مایل به حضور طولانی‌مدت نیستند چراکه قیمت‌ها تقریبا دو برابر شده است.

در زمینه خدمات غذایی یعنی صبحانه، ناهار و شام هزینه‌ها چند برابر شده است و در حالی که سه وعده غذایی پیش از این با ۲۰۰ هزار تومان در مشهد قابل ارائه بود الان رقم آن تقریبا بین ۳۵۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان است که البته بسته به نوع خدمات بالاتر نیز می‌رود.

* در خصوص تهیه بلیت وسایل حمل‌و‌نقل عمومی نیز در ماه‌های گذشته مشکلاتی وجود داشته است. در حال حاضر وضعیت در این حوزه چگونه است؟

مشکل دیگر همان‌طور که اشاره کردید بحث بلیت‌ها و قطار است که همچنان وجود دارد و به جهت محدودیتی که در برخی از مسیرها مثل اهواز و تبریز وجود دارد معمولا بلیت‌ها پیش‌فروش می‌شود و مشکل برای تامین بلیت برای مسافران وجود دارد.

هواپیما نیز جای خود را دارد و متاسفانه خیلی همگانی نبوده و سفرهای محدودی از طریق آن صورت می‌گیرد. سفر با خودروی شخصی نیز به سبب هزینه بنزین و مساله امنیت جاده به مشکلات موجود اضافه می‌شود.

با وجود تمام این چالش‌ها اما اتفاق نامبارک همه‌گیری ویروس کرونا از بین رفته است و نگرانی از ورود مسافر و زائر به مشهد خوشبختانه برطرف شده و هتل‌ها و مجموعه‌های خدمات‌دهنده وضعیتشان از گذشته تا حدودی بهتر شده است.

* یکی از گلایه‌های قدیمی از جاده‌های کشور نبود مجتمع‌های بین‌راهی استاندارد است. این مشکل در خراسان‌رضوی نیز نمود داشته و موجب شده گردشگران و زائرانی که قصد سفر با خودروی شخصی به مشهد را دارند با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند. در حال حاضر وضعیت در این حوزه چگونه است؟

مشکلات بسیاری در این حوزه از گذشته وجود داشته است و الان مسائل بهداشتی نیز در این حوزه بر مشکلات قبلی افزوده شده‌اند.

درحال حاضر در زمینه سرویس‌های بهداشتی در مجتمع‌های بین‌راهی مشکل وجود دارد و گردشگرانی که مراجعه می‌کنند درگیر مشکلات مربوط به نظافت سرویس‌های بهداشتی مجتمع‌های بین‌راهی و مسائلی از این دست می‌شوند. این موضوع یکی از چالش‌هایی است که سیستم‌های تصمیم‌گیرنده باید کمک کنند که این مشکل برطرف شود.

* یکی دیگر از چالش‌های جدی یکی دو ماه اخیر گران شدن ناگهانی مواد غذایی بوده است. گران شدن مواد غذایی چه تبعاتی برای مجتمع‌های خدمات رفاهی که عموما به مسافران و گردشگران خدمات ارائه می‌دهند داشته است؟

به سبب ماجرای گران شدن مواد غذایی برخی می‌خواهند مواد غذایی را ارزان‌تر به دست مسافران برسانند که این امر نتیجه‌اش آن می‌شود که کیفیت محصولات پایین می‌آید و از مواد غذایی درجه دو استفاده می‌شود. طبیعتا این شرایط نمی‌تواند مطلوب گردشگر باشد و رضایت او را تامین کند. اگر هم برخی از مواد درجه یک برای طبخ غذا استفاده کنند قیمت تمام‌شده افزایش می‌یابد که باز هم مطلوب نیست.

امیدواریم مساعدتی صورت گیرد و تصمیماتی اتخاذ شود که هم نظارت دقیق‌تری در این حوزه شکل بگیرد و هم اینکه گردشگران، زائران و مسافران با اطمینان‌خاطر بیشتری از مواد غذایی استفاده کنند.

توصیه‌ای که ما همیشه داشته‌ایم این بوده که گردشگران اگر می‌توانند در مسیرهایی که فاصله‌اش کم است غذا با خود ببرند و یا از رستوران‌های بین‌راهی شناخته‌شده غذا تهیه کنند.

* سال گذشته افزایش هزینه‌های مصرفی آب، برق و گاز در مراکز اقامتی بسیار چالش‌برانگیز شد و گلایه‌هایی را از سوی هتلداران و ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری در پی داشت. این مشکل در مشهد به عنوان یک شهر زائرپذیر چگونه بوده است و در این مدت با چه چالش‌هایی به سبب افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی مواجه شده‌اید؟

طبیعتا وقتی قرار است که اتفاقی در سطح کشور بیفتد دامنگیر همه خواهد شد و شاید یکی از دلایلی که برخی از مجموعه‌ها به کل کار خود را رها کرده و شغل (هتلداری) را کنار گذاشتند همین هزینه‌های سرباری بود که پیش می‌آمد.

با توجه به مصرف زیاد آب توسط زائران طبیعتا هزینه‌های اضافی سرباری تولید می‌شود که این هزینه سربار به هزینه‌های اولیه اضافه می‌شود. توجه داشته باشید که قیمت آب تصاعدی افزایش می‌یابد و الان تعرفه‌ها نیز افزایش یافته است لذا طبیعتا مشکلی بر مشکل‌هایی که از قبل وجود داشته اضافه می‌شود.

راه‌حلی که بعضی از مجموعه‌ها در خارج از کشور انجام می‌دادند و جوانمردانه نبود این بود که در اوج گرمای روز به بهانه قطع شدن برق یا خراب شدن دستگاه، سیستم‌های گرمایشی یا سرمایشی را خاموش می‌کردند. همین چند ساعت خاموشی برای صاحبان این مراکز اقامتی غنیمت بود. چراکه مصرف برق در ساعات اوج مصرف متوقف می‌شد و به بهانه خراب بودن سیستم سرمایشی و گرمایشی هزینه‌های خود را می‌کاستند.

طبیعتا مایل نیستیم که این تجربه در ایران و در مشهد برای زائران امام رضا(ع) تکرار شود اما یک وقت‌هایی فرآیند به این سمت می‌رود که مجموعه خدمات‌دهنده مجبور شود که به خاطر فرار از مساله هزینه‌های حامل‌های انرژی و برق و آب چنین کارهایی انجام دهند.

امیدواریم کمک و مساعدتی صورت گیرد تا ارائه‌دهندگان خدمات به زائران و مسافران بتوانند از تخفیفات و تسهیلاتی بهره‌مند شوند. به عنوان مثال می‌توان تخفیفی برای هزینه‌های حامل‌های انرژی مراکز اقامتی در نظر گرفت تا همچون برق روستایی که ارزان‌تر است کسی که می‌خواهد به مسافر و زائر هم خدمات بدهد از تخفیفاتی بهره‌مند شود و تحت تاثیر گرانی از اصل خدمت خود چیزی کم نکند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 270539
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا