نقش صنعت سیم و کابل در کاهش اتلاف انرژی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وقتی تولید‌کننده سیم و کابل نیاز مواد اولیه خود را به سختی تامین کند؛ نتیجه آن می‌شود که در بازار خارجی نیز شرایط مناسبی برای رقابت ندارد. به این ترتیب سیاستگذاری‌ها به نحوی است که شاهد آن هستیم رقبای منطقه‌ای از جمله ترکیه با تفاوت ۲۰ درصدی قیمت، عرصه را از ایران ربوده و پیشران در منطقه است. این در حالی است که فعالان صنعت سیم و کابل می‌توانند به فولادی‌ها در هدررفت انرژی کمک کنند. در حالی که فولادی‌ها از بی‌برقی رنج می‌برند با بهره از سیم و کابل‌های باکیفیت می‌توانند تا حدود زیادی در حل این بحران توانمند شوند.


آلومینیوم و مس به راحتی در اختیار فولادی‌ها قرار می‌گیرد

در همین خصوص حسین پیوندی با بیان اینکه امکاناتی که در اختیار فولادی‌ها در ایران قرار می‌گیرد ناعادلانه است،‌ گفت: آلومینیوم و مس به راحتی در اختیار فولادی‌ها قرار می‌گیرد اما شرایط برای سیم و کابلی‌ها چندان مساعد نیست. او با اشاره به مضرات این سیاست دوگانه تصریح کرد: چنین روندی به طور حتم به تولید داخلی ضربه می‌زند.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان تولیدکنندگان سیم و کابل ایران در ادامه از میزان مواد اولیه مصرفی صنعت سیم و کابل سخن گفت و تصریح کرد: از ۲۸۵ هزار تن کاتد مس تولیدی در کشور حدود ۱۲۰ هزار تن در سیم و کابل مصرف می‌شود. همچنین در حوزه آلومینیوم نیز حدود ۷۰ هزار تن نیاز صنعت سیم و کابل است. این در حالی است که به دلایلی از جمله تفاوت ارز نیمایی و بازار آزاد شاهد بروز مشکلاتی هستیم.

او ادامه داد: دراین روند شاهد هستیم که تولید‌کننده نیاز خود را به سختی تامین کرده و در ادامه در بازار رقابتی با خارجی‌ها چندان شرایط مناسبی ندارد. چنین سیاست‌هایی باعث می‌شود که ما با رقبای منطقه‌ای از جمله ترکیه حدود ۲۰ درصد تفاوت قیمت داشته باشیم. این در حالی است که آنها مواد اولیه را به راحتی به دست آورده و مورد حمایت دولتشان نیز هستند.

به این ترتیب گفته می‌شود سیاست‌ها در ایران باعث شده که علاوه بر اینکه مواد اولیه از کشور خارج شود، جا هم برای رقبا باز باشد و تولید‌کننده سیم و کابل کشور چندان فضایی برای رقابت نداشته باشد.

هدررفت انرژی در صنایع فولادی

یکی از دلایلی که باعث شده با بحران منابع روبه‌رو شویم، بی‌توجهی به هدررفت انرژی است. درشرایطی که فعالان معدنی با کمبود برق روبه‌رو هستند، گفته می‌شود یکی از عوامل این بحران به استفاده از سیم و کابل‌های بی‌کیفیت در کارخانه‌ها و صنایع برمی‌گردد. در حالی که توجه به کیفیت و بهره از سیم و کابل مناسب باعث می‌شود که بخشی از مشکل برق جبران شود.

هر چند کارشناسان باور دارند که ایران یکی از کشورهایی است که به جهت غنی بودن در این حوزه نباید مشکل کمبود برق داشته باشد اما صنایع فولادی با مشکل بی‌برقی مواجه هستند. البته که کارشناسان از جمله دلایل این مشکل را افزایش گرمای هوا و مصرف زیاد خانوارها می‌دانند اما می‌شود نیم‌نگاهی هم به هدررفت انرژی در کشور انداخت.

یکی از صنایع استراتژیک در زمینه برق و الکترونیک، صنعت سیم و کابل است؛ صنعتی که ایران به دلیل داشتن مواد اولیه از جمله مس و آلومینیوم می‌تواند در آن بدرخشد و نه تنها نیاز داخل را تامین کند بلکه در بین کشورهای منطقه خاورمیانه هم سری در سرها داشته باشد؛ اما ضعف سیاستگذاری در این حوزه باعث شده که واقعیت طور دیگری باشد.

نقش سیم‌های باکیفیت در مصرف بهینه انرژی

پیوندی در این باره به «جهان‌صنعت» گفت: در بررسی خاموشی صنعت فولاد و به دنبال تعطیلی واحدهای صنعتی متوجه شدیم که حدود ۱۶ درصد شاهد اتلاف انرژی هستیم. این در حالی است که اگر بتوانیم شبکه‌ها را بازسازی کرده و از سیم‌های باکیفیت استفاده کنیم تا حدودی می‌توانیم جلوی قطعی‌ها را بگیریم و در هدررفت انرژی صرفه‌جویی کنیم.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان تولیدکنندگان سیم و کابل ایران خاطرنشان کرد: یکی از دلایل افت زیاد برق، قدیمی بودن شبکه‌هاست که اگر تعویض شوند تا حدود ۷۰ درصد هزینه‌ها را کاهش خواهیم بود. به این ترتیب اگر از صنعت سیم و کابل به درستی استفاده شود، معضل کمبود برق تا حدودی جبران خواهد شد.

پیوندی با اشاره به فوری بودن اصلاح شبکه‌ها در کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه بافت شبکه‌ها مشکل دارد؛ بنابراین باید در نهایت تا ۴ سال آینده کل شبکه‌ها را عوض کنیم. به این ترتیب مساله کابل‌های فرسوده بحثی جدی است که تمام صنایع از جمله معدنی‌ها هم باید به آن توجه کنند.

او با اشاره به نیاز فولادی‌ها به برق تصریح کرد: به طور حتم مبلغی را که برای بازسازی سیم‌ها هزینه می‌کنند در کوتاه‌مدت به دست خواهند آورد و هیچ هزینه سرباری برایشان ندارد.

۴۰ درصد سیم و کابل کشور کیفیت لازم را ندارند

بنا به گفته کارشناسان به دلایلی از جمله تحریم، تفاوت نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد و ضعف توجه دولت شاهد هستیم که تولید‌کننده‌ها نمی‌توانند با تمام ظرفیت کار کنند. وجود مشکلات متعدد برای تولید‌کننده‌ها موجب شده که فضا برای تولیدات غیراستاندارد در کشور فراهم شود. به طور مثال در نتیجه تولید سیم و کابل‌های بی‌کیفیت شاهد هدررفت انرژی از یک طرف و هزینه‌های جانی از طرف دیگر هستیم.

این عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان تولیدکنندگان سیم و کابل ایران در این باره گفت: متاسفانه ۴۰ درصد سیم و کابل کشور کیفیت لازم را ندارند و این مساله باعث شده که شاهد حوادث ناگواری از جمله پلاسکو باشیم. این در حالی است که اگر سیم و کابل‌ها استاندارد لازم را داشته باشند، به راحتی آتش نمی‌گیرند و فاجعه نمی‌آفرینند.

این عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان تولیدکنندگان سیم و کابل ایران در ادامه به وضعیت بورس کالا پرداخت و ضمن انتقاد از آن درباره علل افزایش بی‌رویه نرخ مس کاتد در بورس کالا سخن گفت. او تصریح کرد: از ۲۸۵ هزار تن کاتد مس تولیدی در کشور حدود ۱۲۰ هزار تن در سیم و کابل مصرف می‌شود. همچنین در حوزه آلومینیوم نیز حدود ۷۰ هزار تن نیاز صنعت سیم و کابل است. این در حالی است که به دلایلی از جمله تفاوت ارز نیمایی و بازار آزاد شاهد بروز مشکلاتی هستیم. او تاکید کرد: تفاوت نرخ دلار نیمایی و دلار آزاد موجب تغییر روند عرضه و تقاضا می‌شود.

علل افزایش نرخ بی‌رویه کاتد مس در بورس

پیوندی درباره وضعیت مس و علل افزایش نرخ بی‌رویه کاتد مس در بورس کالا گفت: کاهش عرضه در رینگ داخلی و افزایش عرضه در رینگ صادراتی این محصول؛ اعمال محدودیت خرید نادرست توسط بورس کالا بر روی این محصول (به این صورت که هر خریدار ۲۰۰۰ تن می‌خرد در حالی که کل عرضه ۴۰۰۰ تن است)؛ وجود حاشیه امن نرخ‌گذاری برای مفتول‌سازان (به این صورت که نرخ‌گذاری مفتول مس برابر است با نرخ میانگین کاتد رقابتی به اضافه هزینه دستمزد ۵۰۰۰۰ ریالی) از جمله این عوامل است.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان تولیدکنندگان سیم و کابل ایران در مورد وضعیت آلومینیوم نیز به مواردی همچون کاهش عرضه‌های اعتباری آلومینیوم در بورس کالای ایران؛ تامین نقدینگی بخشی از خریداران شمش آلومینیوم اعتباری در بورس کالای ایران از طریق فروش محصول خود به صورت نقدی در بازار اشاره کرد.

پیوندی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی را انجام دهیم که بورس کالا تقویت شود، گفت: برای اینکه بورس کالا تقویت شود باید کل چرخه مس و آلومینیوم تا محصول نهایی قابلیت عرضه در بورس کالا داشته باشد که فعلا چنین زیرساختی در این زمینه وجود ندارد.

او یادآور شد: با توجه به الزام کارخانجات تولید‌کننده مس و آلومینیوم به عرضه در بورس کالا و دارا بودن سهامدار خصوصی عمده این تولیدکنندگان، به نظر می‌رسد اعمال نظر بورس کالا به این تولید‌کنندگان در خصوص میزان عرضه و نرخ‌گذاری تابع ملاحظات خاصی است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 274087
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا