نفت ۸۶ دلاری و دلار ۲۶ هزار تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۲

جهان صنعت نیوز- براساس آیین نامه داخلی مجلس،دولت موظف است که هرسال تا ۱۵ آذر ماه، لایحه بودجه سال آینده کل کشور را به مجلس ارایه کند. از دو سال گذشته،تصمیم بر این شد که بودجه شرکت های دولتی هم یکماه زودتر به مجلس ارسال شود تا نمایندگان مجلس زمان کافی برای بررسی بودجه شرکت های دولتی را داشته باشند.امسال هم طبق روال سالهای قبل، بودجه شرکت های دولتی نیمه آبان ماه به مجلس ارسال شد.با این حال به نظر می رسد،لایحه بودجه هنوز نهایی نشده است و احتمال تاخیر در ارسال لایحه ۱۴۰۲ درزمان مقرر وجود دارد.


علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس امروز در تذکر شفاهی به دولت در صحن علنی مجلس گفت که بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، دولت موظف است تا ۱۵ آذر لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به مجلس ارائه کند در غیر این صورت باید لایحه بودجه به صورت لایحه سه دوازدهم به مجلس ارائه شود.

او افزود: باتوجه به مصاحبه اخیر میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه که گفته بود تا پایان آذر ماه نمی‌توانند لایحه بودجه را به مجلس بدهند و با توجه به شنیده‌ها نیز دولت تاکنون نتوانسته است لایحه بودجه را آماده کند که باید به سمت چند دوازدهم برود.

هرچند این عضو هیات رییس مجلس اعلام کرده که ممکن است لایحه بودجه سال آینده کل کشور با تاخیر دو هفته ای به مجلس ارسال شود، با این حال خبرها نشان می دهد که کار تدوین لایحه بودجه در سازمان برنامه و بودجه به پایان رسیده است و قرار است که پس از تصویب آن در دولت، در زمان مققر به مجلس ارایه شود.

شنیده ها حاکی است که لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با ارقام عجیبی بسته شده است؛ نفت ۸۶ دلاری و دلار ۲۶ هزار تومانی مهمترین عددهای بودجه سال آینده است. ارقامی که به باور کارشناسان خوشبینانه هستند،زیرا  پیش بینی قیمت نفت در بازار جهانی برای سال آینده کاهشی خواهد بود.

دلیل کاهشی بودن قیمت نفت براساس پیش بینی های جهانی ،تصمیم بانک های مرکزی دنیا برای افزایش نرخ بهره است که به رکود اقتصادی بیشتردر دنیا منجر خواهد شد.در واقع اقتصاد جهانی سال آینده به دلیل رکود با تقاضای کمتری از نفت روبرو خواهد بود که این موضوع باعث کاهش قیمت نفت می شود. با این حال، دولت سیزدهم قیمت نفت را در بودجه سال آینده کل کشور ۸۶ دلار در هر بشکه محاسبه کرده است.در مقابل، عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت جهان، قیمت نفت در بودجه سال آینده خود را ۷۳ دلار پیش بینی کرده است.

کارشناسان بر این باورند که علاوه بر رقم خوش بینانه فروش نفت در بودجه سال آینده، تشدید تحریم های نفتی ایران و رقابت روسیه با ایران در بازار خاکستری نفت ، چشم انداز بازار نفت ایران را در سال آینده سخت تر کرده است.بنابراین احتمال تشدید کسری بودجه بیشتر خواهد شد.

ابتدای سال جاری مرکز پژوهش های مجلس از کسری بودجه ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۱ خبرداده بود.هرچند مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه اخیرا اعلام کرده که ۶۶ درصد از درآمدهای پیش بینی شده امسال طی ۷ ماه گذشته محقق شده است، با این حال حتی با فرض تایید آنچه او گفته،همچنان بودجه امسال با کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی روبروست که این کسری بودجه ، به سال آینده منتقل خواهد شد.

در نتیجه‌ی اضافه شدن کسری بودجه،دولت ناچار خواهد شد که اقدام به چاپ پول برای جبران کسری بودجه کند و این بدان معناست که تورم سال آینده هم کمتر از ۴۰ درصد نخواهد بود. در عین حال که پیش بینی افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت و رشد ۴۰ درصدی بودجه شرکت های دولتی برای سال آینده همگی نشان های دیگری هستند که بودجه سال آینده را بزرگ و غیرقابل تحقق خواهند کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 309932
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا