نتیجه استراتژی روسیه و عربستان در بازار انرژی/دو کشور مقابل ایران؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کارشناسان می‌گویند، اگر توافق برجام احیا می‌شد، امکان توسعه زیرساخت‌های تولید بیشتر گاز با حضور سرمایه‌گذاران خارجی فراهم می‌شد اما به دلیل ابهام در نتیجه مذاکرات احیای برجام این پیش‌بینی هم حالا دیگر چندان قابل اعتماد نیست. بنابراین به نظر می‌رسد که ایران در دیپلماسی انرژی، راهی جز مشارکت با روسیه در سوآپ و طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی ندارد، چون تنها کشوری که می‌تواند در این شرایط با ایران مشارکت کند، روسیه است.هر دو کشور تحت تحریم هستند و نزدیکی در سیاست خارجی بین ایران و روسیه، تنها گزینه باقیمانده است.

کاسبان تحریم فعال هستند

محمود خاقانی کارشناس بین‌المللی انرژی در این رابطه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: در صورت احیای برجام تحولات مختلفی در منطقه رخ می‌دهد. روسیه، در حال حاضر صادرات گاز را به حالت تعلیق در آورده است. جیره‌بندی و مصرف گاز در اروپا بیشتر شده است.

او اضافه می‌کند: در عراق شرکت‌های چندملیتی نفت روسی، چینی، آمریکایی و اروپایی فعال هستند. این شرکت‌ها به نوعی مسائل منطقه را کارگردانی می‌کنند. نکته بسیار مهم اینکه این شرکت‌ها در تهران هم متحدانی دارند، که تمایلی به احیای برجام ندارند. زیرا توافق برجام به نفع کاسبان تحریم نیست.

خاقانی با بیان اینکه آمریکا و اروپا به دنبال افزایش قیمت انرژی در تلاش برای احیای برجام است، تصریح کرد: احیای برجام در بازار انرژی اروپا جنبه روانی دارد و برای دولت بایدن در انتخابات کنگره به نوعی برد در سیاست خارجی به شمار می‌آید. از سوی دیگر به دلیل اینکه چین قرنطینه را برای کرونا افزایش داده چشم‌انداز قیمت نفت و گاز در دنیا رو به صعود است.

این کارشناس بین‌الملل انرژی با بیان اینکه روسیه و عربستان بازار انرژی را جهت می‌دهند، عنوان کرد: آمریکا با اوپک و اوپک‌پلاس رقیب است، بنابراین عربستان سعی می‌کند برای آمریکا طنازی کند و می‌گوید من را رها نکن و ایران را بگیر. این رفتار عربستان را در زمان دولت یازدهم و دوازدهم هم شاهد بودیم، زمانی که برجام مذاکره و امضا شد، عربستان تلاش می‌کرد که مانع از توافق برجام شود.

او افزود: عربستان و روسیه روابط نزدیک‌تری با جمهوریخواهان دارند و مناسبات تجاری و اقتصادی آنها با جمهوریخواهان پیوند بیشتری دارد. به همین دلیل هم هست که زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، عربستان موضعی نگرفت. این همسویی در بازار انرژی هم دیده می‌شود. روسیه در تلاش است که از طریق گاز اروپا را تحت فشار قرار دهد و متقابلا اروپا، دولت بایدن را تحت فشار قرار داده است. بنابراین ماجراهایی که در صنعت نفت و گاز مشاهده می‌کنیم خیلی به انتخابات میان‌دوره‌ای و انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا مرتبط است.

خاقانی گفت: به همین دلیل هم روسیه، عربستان و رژیم صهیونیستی در تلاش هستند که ترامپ یا جمهوریخواه‌ها دوباره به قدرت برگردند؛ چین البته از این موضوع ناراضی نیست، هرچند چین هم‌بازی خود را می‌کند به گونه‌ای اما ایران با وجود داشتن منابع بزرگ نفت و گاز نقشی ندارد و این موضوع باید به دقت از سوی مقامات تصمیم‌گیر در حوزه دیپلماسی انرژی رصد شود و بهترین تصمیم گرفته شود.

اسلحه عربستان

مرتضی بهروزی‌فر کارشناس انرژی هم در این رابطه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: در شرایطی که قیمت‌های نفت و گاز بالاست، بهترین تصمیم این است که از این فرصت برای ورود ایران به بازارهای جهانی استفاده شود.

وی افزود: عربستان با توجه به شرایطی که دارد، تمایل ندارد که ایران قدرتمند شود و بتواند وارد تعاملات جهانی شود، این موضوع به نفع عربستان نیست. این سیاست را هم در یکی دو دهه گذشته در پیش گرفته است. هرچند این موضوع را به طور آشکار بیان نکرده اما در عمل انجام می‌دهد.

وی افزود: عربستان و کشورهای عربی در سال۱۳۷۳ از اسلحه نفت ضد جهان غرب استفاده کرده‌اند، اما ایران جزو معدود کشورهایی است که از این شیوه نفت و انرژی استفاده نکرده است. اگر کشورهای اوپک‌پلاس کاهش تولید داشته باشند، شرایط برای ورود ایران به بازار جهانی انرژی بهتر می‌شود.

بهروزی‌فر با بیان اینکه نتیجه جنگ روسیه علیه اوکراین به نفع کشورهای دارنده منابع انرژی از جمله عربستان و روسیه تمام شده، خاطرنشان کرد: عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی و گروهی در داخل ایران تمایل دارند تا توافق برجام صورت نگیرد. با توجه به اتفاق‌های این چند ماه گذشته و فشار اقتصادی بالا که روی دولت وجود دارد، توانایی حل برخی مسائل روزمره وجود ندارد، این سنگ‌اندازی‌ها مانور دیپلماسی انرژی ایران را هم سخت‌تر کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 288671
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا