موتور بورس روشن شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بورس بعد از دوره‌ای تقریبا طولانی که روندی نزولی داشت، به تعادل نسبی رسیده است. قبل از آن اکثر سهامداران بابت ضرر و زیان ادامه‌دار این بازار شکایت داشتند.

بورس معاملات آخرین روز هفته را با رشد نسبی آغاز کرد ولی در ادامه این حجم از رشد کاهش یافت، طوری که در میانه بازار به صعود ۳ هزار واحدی رسید. نمادهای بورسی میدکو، فارس، وپاسار، فملی، فولاد، شبندر و خودرو با تاثیرات مثبت و منفی موجب ریزش نسبی شاخص کل شدند. براساس نظر کارشناسان روند بازار خنثی و متعادل است و تک‌سهم‌هایی از هر گروه امکان رشد را دارند. هر چند هنوز بازار نسبت به سهام خودرویی‌ها اقبال نشان می‌دهد.

در بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته دو گروه با هم در جدال بودند تا شاخص کل را بالا و پایین بکشند. گروه اول خودروسازان بودند که حجم معاملات بسیار زیادی داشتند و سعی می‌کردند که شاخص کل بورس را تقویت کنند. گروه دوم، نماد‌های پالایشی بودند که سعی در افت بازار سهام داشتند.

گروه خودروسازی به واسطه عرضه خودرو‌ها در بورس کالا و رشد قیمتی حدود ۴۰ درصدی خودرو‌ها در بورس کالا، جذاب شده‌اند و تاکنون معامله ۶۲۳۸ دستگاه خودرو در بورس کالا ثبت شده‌اند.

ازطرف دیگر واگذاری خودروسازان به مرحله جدیدتری رسیده است، وزیر صمت در این باره گفته است که خوشبختانه مجوز واگذاری یکی از شرکت‌های خودروسازی از سوی سازمان خصوصی‌سازی صادر شده که به زودی در بورس به مزایده گذاشته خواهد شد و پس از اولین واگذاری، سایر واگذاری‌های خودروسازان انجام خواهد شد. در این رابطه به صورت غیررسمی شنیده شده است که اولین واگذاری سهام تودلی گروه سایپا است که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری سایپا و سرمایه‌گذاری رنا است.

به عقیده کارشناسان، این روزها، روزهای خوش خودرویی‌ها در بورس است، خودروسازها با نجات از قیمت‌گذاری دستوری و با عرضه خودرو در بورس، با افزایش قیمت بیش از ۲۰ تا ۸۰ درصدی نسبت به قیمت پایه کارخانه، محصولات خود را به فروش می‌‌رسانند.

با این همه اما عده‌ای از کارشناسان نسبت به این اقدامات با دیده تردید نگاه می‌کنند هرچند که معتقدند می‌تواند بسیار ثمربخش باشد. محمد غفوری کارشناس بازارهای مالی در این زمینه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: مافیای جاده مخصوص آنقدر قدرت دارد که یک بار صبح روز عرضه خودرو در بورس جلوی آن را گرفت اما امیدوارم این اتفاق در ادامه نیفتد و صنعت خودرو با این دست اقدامات و حذف قیمت دستوری بتواند زیان عظیم انباشته خود را جبران کند.

او همچنین می‌گوید: متاسفانه صحبت‌هایی مبنی بر ورود دوباره سازمان حمایت به مساله عرضه خودرو در بورس کالا می‌شود که اگر عملی شود باز در چرخه تکرار اشتباهات گذشته می‌افتیم.

با این همه اما بحث واگذاری سهام خودروسازان هم می‌تواند به این صنعت کمک کرده و شاید اقبال از سهام خودرویی‌ها و لیدری آنها در بازار به همین دلایل باشد.

صنعت خودروی کشور این روزها مسیر اصلاح سیاست‌های اشتباه گذشته را با سرعت بیشتری طی می‌کند. یکی از مهم‌ترین این اصلاحات در زمینه خروج دولت از خودروسازان است. دیروز فاطمی‌امین وزیر صمت از صدور مجوز واگذاری یکی از شرکت‌های خودروسازی از سوی سازمان خصوصی‌سازی خبر داد. در سوی دیگر، پس از جلسات متعدد هم‌اندیشی وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی با فعالان صنعت خودرو و صاحب‌نظران دانشگاهی، صورتجلسه الزامات واگذاری ایران خودرو و سایپا مشخص شد.

واگذاری خودروسازها به کجا رسید؟

یک سالی می‌شود که بحث واگذاری خودروسازان توسط ابراهیم رئیسی مطرح شده اما هنوز به جایی نرسیده است. دولت تنها ۱۷ درصد از سهام خودروسازی سایپا و ۷/۵ درصد از سهام ایران‌خودرو را در اختیار دارد اما این دو مجموعه را مدیریت می‌کند. برای نمونه انتصاب مدیران خاص و قیمت‌گذاری دستوری بخشی از مدیریت توسط دولت است.

هر سال زیان خودروسازان بیشتر می‌شود و مسوولان دولتی عقیده دارند که با واگذاری سهام خودرویی‌ها، این مجموعه‌ها از زیان‌دهی خارج می‌شوند و به سوددهی می‌رسند.

البته برخی از فعالان اقتصادی می‌گویند که این عرضه انجام نخواهد شد چرا که وزارت صمت سخنی در خصوص این واگذاری‌ها نمی‌گوید و براساس تجربه گذشته احتمالا این وزارتخانه مخالف عرضه سهام دولتی خودروسازها در بورس باشد.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد مهرماه امسال گفت که دستگاه‌‌‌های دولتی برای فروش سهام دولتی خودروسازان مقاومت می‌کنند و این سهام را به‌عنوان وثیقه در بانک‌ها گذاشته‌‌‌اند. بر همین اساس مجموعه‎ها تنها یک ماه فرصت داشتند که این وثیقه را با سایر وثایق جایگزین کنند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا به امروز این کار انجام نشده است.

واگذاری خودروسازها به کجا رسید؟

براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی قرار است تا پایان این هفته چارچوب واگذاری صنعت خودرو آماده شود و به امضای وزیر صمت و اقتصاد برسد. همچنین برنامه زمان‌بندی واگذاری تودلی‌ها تا پایان این ماه اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر واگذاری سهام تودلی‌ها و سهم‌ چرخشی خودروسازان که شامل سهم‌های وساپا، ورنا، سایپا خگستر و تعاونی خاص از ایران خودرو می‌شود در دستور کار است.

نکته مهم اینجاست که پیش از واگذاری باید قیمت‌گذاری دستوری و اعمال تعرفه خودروها حذف شود و همانند عرضه‌های دیگر مبنای اصلی عرضه و تقاضا باشد.

البته قبل از واگذاری باید ارزشگذاری انجام شود؛ چرا که آخرین ارزشگذاری سازمان خصوصی‌سازی مربوط به شش سال پیش است و منطقی نیست تودلی‌ها یا سهام دولت با این ارزشگذاری واگذار شوند.

میزان فروش تودلی‌ها مربوط به شرکت‌ها است و بر حسب نیاز می‌توانند درصدی را بفروشند. شرکت مادرتخصصی و سازمان خصوصی‌سازی تنها واگذاری ۵ درصد ایران خودرو و ۱۷ درصد سایپا را مدیریت و برنامه‌ریزی می‌کند.

همچنین براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی، اولویت دولت واگذاری تودلی‌ها و سپس از سهام است که تا پایان سال به نتیجه می‌رسد.

با وجود تمامی این موارد به نظر نمی‌رسد که واگذاری خودروسازها تا پایان سال تعیین تکلیف شود و احتمالا این ابهام، ماه‌ها ادامه داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 312358
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا