منبع جدید درآمدزایی مشاوران املاک

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طبق ابلاغیه معاون اول رییس‌جمهور، نرخ حق‌الزحمه مشاوران املاک تغییر کرده و هر سال نیز این نرخ تغییر خواهد کرد. معاون اول رییس‌جمهور، مصوبه هیات وزیران در خصوص تغییر حق‌الزحمه مشاوران املاک را به وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت صمت، نیرو، دادگستری، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، سازمان ثبت اسناد و املاک، معاونت اقتصادی، رییس و اتاق اصناف ایران ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه نحوه محاسبه حق‌الزحمه مشاوران املاک از تعیین درصدی طرف‌های معامله به رقم ارزش منطقه‌ای معاملات که کمیسیون تقویم املاک که سالانه تعیین می‌کند، تغییر کرد .

تغییر روش محاسبه حق‌الزحمه مشاوران املاک از روش درصدی از رقم معامله به ارزش معاملاتی املاک سبب کاهش شدید حق کمیسیون آنها شد .

کمیسیون تقویم املاک متشکل از نهادهایی چون شورای شهر، سازمان امور مالیاتی، ادارات کل راه‌وشهرسازی استان، ادارات کل دادگستری و… است که هر ساله هر شهر را به چند بلوک تقسیم کرده و متوسط ارزش معاملات هر بلوک را تعیین می‌کنند.

این کمیسیون بر اساس ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم راه‌اندازی می‌شود؛ ضمن اینکه از این پس سامانه کد رهگیری (سامانه املاک و مستغلات) که در اختیار اتحادیه مشاوران املاک است، از ذیل وزارت صمت به ذیل وزارت راه‌وشهرسازی منتقل می‌شود. با این روش، حق‌الزحمه و حق کمیسیون مشاوران املاک به شدت کاهش خواهد یافت.

لزوم ایجاد دسترسی مستقیم مردم به سامانه کد رهگیری

به دنبال این موضوع مشاوران املاک راهکارهای جدیدی را برای کسب درآمد پیش گرفتند. کارشناس مسکن با اعلام اینکه بنگاه‌های املاکی رقم‌های میلیونی برای اخذ کد رهگیری دریافت می‌کنند، گفت: باید دسترسی عمومی به سامانه کد رهگیری به مردم داده شود تا بدون مراجعه به مشاوران املاک بتوانند معاملات خود را ثبت کنند. فرشید ایلاتی افزود: مشاوران املاک هزینه چند برابر مالیات کد رهگیری را از خریدار و حتی فروشنده دریافت می‌کنند و کد رهگیری که قرار بود رایگان صادر شود به منبع جدید درآمدی مشاوران املاک تبدیل شده است. او با اشاره به افزایش شکایت مشتریان از دریافت هزینه صدور کد رهگیری از سوی بنگاه‌های املاکی، گفت: اکنون مستاجران علاوه بر پرداخت کمیسیون اجاره مجبور هستند هزینه‌های میلیونی برای دریافت کد رهگیری پرداخت کنند. باید ساماندهی جدی در بخش مشاوران املاک صورت بگیرد که مصوبه اخیر دولت می‌تواند تا حدودی مانع تخلفات شود.

روش‌های جدید درآمدزایی مشاوران املاک

فرشید ایلاتی تصریح کرد: برای بسیاری از معاملات رهن، اجاره خرید و فروش کد رهگیری صادر نمی‌شود و در صورت تقاضای خریدار، مشاوران پول گزافی دریافت می‌کنند. بنگاه‌های املاکی بهتر است به موسسات حقوقی تبدیل شوند تا شکایت مراجعان، خطر بسته شدن تمام دفاتر یک‌موسسه را داشته باشد.

ایلاتی گفت: اکنون شکایت از یک مشاور املاکی به معنای به خطر افتادن تمام شعبات شرکت نیست و برای همین بازدارنده نیست. تشکیل موسسات مشاوران املاک حقوقی به جای حقیقی پاسخگوی کاهش تخلفات است. او گفت: برای دریافت کد رهگیری نیز لازم است تغییراتی ایجاد شود به این شکل که دسترسی دریافت کد رهگیری برای عموم مردم ایجاد شود. خریدار و فروشنده وارد سامانه کد رهگیری شوند و بدون واسطه بتوانند اطلاعات معامله را بدون پرداخت هزینه به بنگاه املاکی ثبت کنند.

این کارشناس مسکن ادامه داد: اکنون ۱۰ سال است برای طراحی این سامانه مقاومت می‌شود و اتحادیه هم با آن مخالفت می‌کند اما همزمان با اصلاحیه در بخش مقررات مربوط به فعالیت مشاوران املاک این مطالبه نیز به زودی عملیاتی خواهد شد و دسترسی عمومی به سامانه کد رهگیری به مردم داده خواهد شد تا بدون مراجعه به مشاوران املاک بتوانند معاملات خود را ثبت کنند.

تنها ۱۲۰ هزار مشاور املاک مجوز رسمی دارند

در همین حال مقام مسوول وزارت راه‌وشهرسازی با بیان اینکه سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات به سازمان امور مالیاتی متصل نیست، گفت: تنها ۱۲۰ هزار مشاور املاک مجوز رسمی دارند.

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی اظهار کرد: اتصال سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات به سازمان امور مالیاتی، اقدامی برای اصلاح نهادی است که سال‌ها آن را دنبال کردیم و مربوط به فصل خاصی نیست؛ بنابراین بعد از اتصال به سازمان امور مالیاتی برای فصول و سال‌های آینده هم کاربردی است.

او درباره استقرار کامل سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات (کد رهگیری) بعد از انتقال از وزارت صمت به وزارت راه‌وشهرسازی افزود: مشاوران این سامانه در وزارت راه‌وشهرسازی مستقر شدند، اما هنوز زیرساخت‌ها به طور کامل انجام نشده است.

اصلانی یادآور شد: براساس اطلاعات غیررسمی ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار مشاور املاک در کشور فعالیت می‌کنند که تنها حدود ۱۲۰ هزار مشاور دارای مجوز رسمی هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 278538
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. با توجه به ماده۲۳ آیین­ نامه اجرایی ماده (۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی ،کلیه معاملات املاک باید در سامانه مکان محور ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور صورت پذیرد اگر معاملات در بستر سامانه مذکور صورت بگیرد از معاملات صوری که توسط ذینفعان معاملات املاک در یک منطقه صورت پذیرفته ومنجر به افزایش نرخ قیمت املاک یک منطقه نیز می‌شود جلوگیری و حتی از کلاهبرداری های رایج در عقد قراردادهای مهندسی شده برخی مشاورین املاک که منجر به مالباختگی برخی ازشهروندان می گردد نیز جلوگیری خواهد شد.متاسفانه به قوانین موجود عمل نمی‌شود و وقتی مشکلات از حد می گذرد دوباره به فکر نوشتن قانون هستیم غافل از اینکه قانون وجود دارد و مشکلات ناشی از بی توجهی به قوانین است.قانونی که عمل نشود مثل نقاشی شیر است نه خود شیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا