منافع محدود گردشگری ایران از جام جهانی قطر

به گزارش جهان صنعت نیوز:   مسوولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیز مدیران وزارت راه‌وشهرسازی، جلساتی با همتایان قطری خود برای تسهیل حضور مسافران جام جهانی در کشور به انجام رسانده‌اند. با وجود توافقات و صحبت‌های مطرح شده از سوی مقامات ایرانی در خصوص اسکان گردشگران جام جهانی در جزایر کیش و قشم اما عمده کارشناسان حوزه گردشگری کشور نگاه محتاطانه‌ای به منافع احتمالی ایران از جام جهانی قطر دارند و معتقدند نبود زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری و محدودیت‌های اجتماعی در ایران مانع جذب مسافران جام جهانی و اقامت آنها در ایران می‌شود.

منفعت محدود ایران از مسافران جام جها‌نی

در شرایطی که مسوولان ایرانی هر روز خبر از امضای تفاهمنامه جدید و انجام برنامه‌ریزی‌هایی برای جذب مسافران جام جهانی و اسکان آنها در جزایر ایرانی خلیج‌فارس داده‌اند اما جامعه و کارشناسان حوزه گردشگری کشور عمدتا خیلی به این وعده‌ها خوش‌بین نیستند.
رحیم یعقوب‌زاده رییس مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کند برگزاری جام جهانی قطر می‌تواند چه فوایدی برای حوزه گردشگری ایران داشته باشد به «جهان‌صنعت» گفت: «اگرچه آدم بدبینی نیستم اما تجربه حکم می‌کند که چندان به بهبود گردشگری ایران در دوران جام جهانی قطر خوش‌بین نباشم. باوجود آنکه بعضا خبرهایی از توافقات ایران و قطر می‌شنویم و حتی در مقطعی خبر از امضای تفاهمنامه‌ای میان ایران و قطر به گوش رسید و گفته شد که براساس آن تعدادی از گردشگران جام جهانی به کیش بیایند، اما باوجود تمام ادعاهای مطرح‌شده معتقدم که ایران در مقیاس بسیار محدودی از منافع جام جهانی قطر بهره خواهد برد.» وی در پاسخ به این پرسش که چرا در خصوص منافع ایران از جام جهانی قطر چندان خوش‌بین نیست ابراز داشت: در مدت کوتاه باقیمانده نمی‌توان مثلا فرانسوی‌ها را مجاب کرد که در زمان برگزاری جام جهانی قطر در کنار تماشای مسابقات، در ایران نیز حضور یافته و از جاذبه‌های گردشگری کشورمان دیدن کنند.
رییس مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران افزود: به نظرم ایران در مقیاس بسیار ضعیفی می‌تواند از شرایط مطلوب پیش آمده برای جام جهانی قطر استفاده کند. همچنین معتقدم آنچه که در خصوص عواید ایران از جام جهانی قطر مطرح می‌شود بیشتر در حد حرف و شعار است. اینکه گفته می‌شود توافقات و برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا برخی از گردشگران و توریست‌های جام جهانی به ایران آمده و در کیش و قشم و مناطق جنوبی ایران اقامت داشته باشند، به نظرم چنین اتفاقی در حد خیلی ضعیف محقق خواهد شد.

محدودیت‌های ایران برای جذب گردشگر

ایران به سبب چارچوب‌های حاکم و قوانین اجتماعی موجود با محدودیت‌هایی برای جذب مسافران جام جهانی که عمدتا جوان هستند مواجه است.
یعقوب‌زاده در پاسخ به این پرسش که چرا فکر می‌کند در دوره جام جهانی ایران موفقیت جالب توجهی در زمینه جذب گردشگران و مسافران جام جهانی نداشته باشد به «جهان‌صنعت» گفت: گردشگران جام جهانی اصولا گردشگران ورزشی هستند و برای دیدن یک رویداد ورزشی می‌آیند لذا این گردشگران علاقه‌مند به داشتن تفریحات و آزادی‌های اجتماعی هستند و بر همین اساس هم ترجیح آنان این است که به کشوری نظیر امارات متحده عربی بروند و گزینه‌هایی مثل بحرین، عمان و حتی ترکیه، انتخاب‌های مناسب‌تری برای مسافران جام جهانی به شمار می‌روند.
وی افزود: باتوجه به اینکه از سال‌ها پیش می‌دانستیم جام جهانی قرار است در قطر برگزار شود باید اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد اما اتفاقی که افتاد آن است که صرفا در شش ماه یا نهایتا یک سال اخیر یکسری حرکاتی شده که آن هم بیشتر نمایشی است.
بنابراین بنده به موضوع جام جهانی بدبینانه نگاه می‌کنم و معتقدم عواید ناچیزی از حوزه گردشگری مربوط به این رویداد نصیب ایران می‌شود. این در حالی است که فرصت‌های بسیار زیادی به دلیل برگزاری جام جهانی در قطر برای کشور ما وجود داشته و دارد اما فکر می‌کنم طبق معمول در این حوزه نیز بسیار ضعیف عمل کنیم.

لزوم توجه به تبلیغات رسانه‌ای

ایران برای بخش بزرگی از گردشگران بین‌المللی ناشناخته بوده و یا بعضا وقایع مرتبط با آن با اخبار منفی پیوند خورده است. همین وضعیت رسانه‌ای نامناسب باعث شده که گردشگری ایران با اقبال لازم مواجه نشود و البته در موضوع جام جهانی قطر نیز این موضوع نمود داشته است. در چنین شرایطی ایجاد برنامه‌ریزی مدون برای بهره‌مندی از منافع جام جهانی قطر از ضروریات است. رییس مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران در پاسخ به این پرسش که اگر بخواهیم نگاه سلبی را کنار گذاشته و ایجابی صحبت کنیم برای بهره‌مند شدن از عواید جام جهانی قطر چه می‌توان کرد به «جهان‌صنعت» گفت: به نظرم در مدت زمان باقیمانده باید حداقل برخی از رسانه‌های گردشگری حوزه بین‌المللی را با خود همراه کنیم. امیدوارم با این رویه رسانه‌های بین‌المللی بتوانند مسافران جام جهانی را متقاعد کنند که به ایران بیایند. با اتخاذ این رویکرد است که در صحنه بین‌المللی می‌توان شرایط روحی و انگیزه‌ای لازم را ایجاد کرد تا زمینه حضور مسافران جام جهانی در ایران فراهم شود. یعقوب‌زاده در خاتمه ضمن اشاره به لزوم برطرف کردن ضعف‌های زیرساختی در حوزه حمل‌و‌نقل و اسکان گردشگران خاطرنشان کرد: باید به این موضوع توجه کرد که زیرساخت‌های حوزه گردشگری و اقامت مسافر باید در کیش و سایر مناطق جنوبی بهبود یابد و نوسازی و بازسازی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد. همچنین باید امکانات گردشگری، پذیرایی و زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل به ویژه در حوزه هوایی فراهم شود. علاوه بر این موارد توجه به حمل‌و‌نقل دریایی به موازات حمل‌و‌نقل هوایی نیز اهمیت دارد. به نظرم در مدت زمان باقیمانده می‌توانیم چند کشتی کروز را به خدمت بگیریم و هماهنگی‌های لازم در خصوص به کارگرفتن آنها را هم داشته باشیم. این کشتی‌ها باید از همین حالا در سواحل جنوبی و در جزیره کیش پهلو بگیرند تا فضا برای حمل‌و‌نقل دریایی بین ایران و قطر فراهم شود.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 286248
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا