مشارکت بخش خصوصی در ساخت یک میلیون واحد در نهضت ملی مسکن

به گزارش جهان صنعت نیوز: «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی در جلسه با انبوه‌سازان سراسر کشور  که هفته گذشته انجام شد با بیان اینکه خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود، اعلام کرد: دولت از سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به ساخت‌وساز داشته باشند حمایت خواهد کرد.


طرح نهضت ملی مسکن با ۶ استراتژی افزایش تولید مسکن، افزایش آبادانی و ساخت‌و ساز در بافت‌های فرسوده شهری، کمک به خانه‌دار شدن دهک‌های یک تا سوم، خانه‌دار شدن دهک‌های متوسط، ساخت مسکن روستایی و شروع اجرای طرح اجاره‌داری حرفه‌ای از سوی دولت سیزدهم وارد مرحله عملیاتی شده است و با مشخص شدن سهم دستگاه‌های دولتی در مدیریت تعداد ساخت‌وسازها، اکنون در یک قدمی تفاهم با جامعه انبوه‌سازان کشور است.

از چهار میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن قرار است حدود ۶۱۵ هزار واحد در شهرهای جدید ساخته شود. بر این اساس زمین ساخت این تعداد واحد تامین شده و شرکت عمران شهرهای جدید آماده آغاز عملیات اجرایی این واحدها است. هم‌زمان برنامه تامین زمین ساخت مسکن در ۳۲ شهر و سه شهرک جدید واقع در ۱۳ استان کشور هم توسط شرکت عمران فراهم شده است.

اکنون زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی طرح نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است که طولانی بودن زمان بازپرداخت وام امکان خوبی را به متقاضیان می‌دهد تا اقساط پایینی را پرداخت کنند.

همچنین دولت تلاش می‌کند درباره نرخ سود بانکی و عوارض پروانه ساختمانی حداکثر کمک را به دهک‌های اول تا سوم داشته باشد. مبلغ آورده این دهک‌ها نیز پایین خواهد بود.

در این پیوند، «سیدمحمد مرتضوی» عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: هفته آینده برنامه خود برای چگونگی ساخت یک میلیون واحد از طرح نهضت ملی مسکن را به وزارت راه وشهرسازی ارائه می‌دهیم تا با انعقاد تفاهم‌نامه هر چه زودتر وارد مرحله ساخت و ساز شویم.

وی توضیح‌داد: انبوه‌سازان از ورود فناوری‌های جدید نیز استقبال می‌کنند، اکنون بخش خصوصی نیاز دارد که مورد حمایت واقع شود تا بتواند وارد صنعتی سازی و روش‌های نوین ساخت و ساز شود.

این فعال بخش ساختمان افزود: روش‌های جدیدی اکنون در جهان برای ساخت و ساز ابداع شده است، اما بخش خصوصی از این تکنولوژی‌ها عقب مانده است، با این حال برای ورود فناوری و هم‌سو کردن آن با الگوهای فرهنگی ساخت و ساز آمادگی وجود دارد. 

وی به موضوع تسهیلات مربوط به طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: نگاه ما این است که اقشار متوسط تا حدی از توان پرداخت اقساط برخوردار هستند و باید تسهیلات را به گونه‌ای تزریق کنیم که بازگرداندن آن برای مردم سخت نباشد.

عضو کانون انبوه سازان ادامه‌داد: اقساط تسهیلات باید متناسب با شرایط اقتصادی باشد و اگر میزان حقوق و درآمد خانوارهایی که برای آنان قصد تولید مسکن را داریم هفت میلیون تومان باشد نمی‌توان انتطار دریافت اقساط بیشتر از ماهی ۲ میلیون تومان را داشت.

به گفته مرتضوی، درخواست انبوه‌سازان از دولت پرداخت کیفی تسهیلات و با دوره بازپرداخت طولانی‌تر است تا اقشار محروم و دهک‌های پایین را از نعمت داشتن مسکن برخوردار کند.

پایان آبان‌ماه امسال ۱۶۵ هزار واحد نهضت ملی با آماده‌سازی زمین ساخت، آماده کلنگ‌زنی شد که وعده افزایش این رقم به صورت هفتگی با آماده شدن طرح‌های ساخت و تامین زمین‌های جدید داده شد.

اکنون ۲۰۷ هزار واحد آماده آغاز عملیات اجرایی است و در مجموع بیش از ۷۵۰ هزار واحد که بخشی به مشارکت بنیاد مسکن مربوط می‌شود در مراحل مختلف ساخت یا آماده شروع پروژه است.

در تهران برای ساخت واحدها تا ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات به خودمالکان پرداخت می‌شود و این رقم در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است.

کارمزد تسهیلات ساخت مسکن در واحدهای روستایی و شهری کوچک پنج درصد است.

از روز ۲۸ مهرماه ثبت‌نام اجرای قانون جهش تولید مسکن در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir در ۳۱ استان آغاز شده است که تا ۱۵ آذرماه ادامه خواهد داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 233153
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا