مذاکره ایران وگرجستان برای ایجاد راهگذر خلیج فارس- دریای سیاه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  توسعه همکاری های ترانزیتی منطقه ای و تعریف کریدورهای جدید در دستور کار دولت قرار دارد. ایجاد کریدورهای جدید علاوه بر تسهیل مراودات تجاری منجر به درآمدزایی برای کشور شده و هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.


تعریف کریدورهای شمال به جنوب از برنامه هایی است که دنبال می شود، ایجاد کریدوری از خلیج فارس به گرجستان و دریای سیاه از جمله این طرح ها محسوب می شود.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، «جواد هدایتی»  با ارزیابی نشست‌های دور روزه با گرجستان که اواخر آبان برگزار شد، گفت: برگزاری نشست های مشترک حمل‌ونقلی و تجاری به منظور رفع مشکلات، ابهامات عملیاتی طرفین و رفع موانع حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: تسهیل تردد جاده‌ای محموله‌ها و حمایت از فضای رقابت با شیوه‌های متنوع حمل‌ونقلی، لزوم استفاده از فرصت‌های مطلوب همکاری را دوچندان ساخته است.

هدایتی با اشاره به سه دهه سابقه انعقاد موافقتنامه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای تهران- تفلیس،  آن را به عنوان الگوی موفق از همکاری و مشارکت در حوزه ترابری منطقه‌ای قلمداد کرد و برگزاری منظم نشست‌های همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای را گامی رو به جلو برای یافتن پتانسیل های دو و چندجانبه ای نوین حمل ونقلی ارزیابی کرد.

تسریع در موافقتنامه راهگذر خلیج فارس _ دریای سیاه

هدایتی در خصوص نتایج دو روز نشست با آژانس حمل ونقل جاده ای گرجستان اظهار داشت: در این نشست موارد متعددی از جمله بررسی روند تردد ناوگان طرفین، مشکلات جاری مرزی،  تردد رانندگان طرفین در قلمرو یکدیگر، تاکید بر ضرورت تسریع در موافقتنامه راهگذر خلیج فارس _ دریای سیاه، بررسی شیوه‌های بهره‌برداری طرفین از بنادر یکدیگر، تحلیل زمان و هزینه‌های عبور ناوگان و تسهیل فرایندهای مرزی و حمل‌ونقلی و تجاری تردد ناوگان مورد تبادل نظر طرفین قرارگرفت.

هدایتی با اشاره به تلاش‌های به‌عمل آمده جهت برنامه‌ریزی نشست حاضر پس از برگزاری نشست متناظر با جمهوری آذربایجان،  خاطرنشان کرد: طرف ایرانی بر اهمیت تقویت ترانزیت منطقه‌ای برپایه  مزیت‌های ترانزیتی چندجانبه تاکید کرد و اهمیت احیای تردد ناوگان عبوری طرفین به قلمرو یکدیگر، کوتاه کردن مسیر و کاهش هزینه‌ها را خاطر نشان کرد.

وی گفت: مقرر شد جهت ارزیابی مشکلات و ارائه گزارش‌های تحلیلی، جزئیات و ملاحظات تردد ناوگان طرفین به قلمرو یکدیگر مورد بررسی جامع قرار گرفته و ترتیبات اجرایی در اسرع وقت مورد هماهنگی قرارگیرد.

هدایتی درخصوص همکاری چندجانبه گفت: پشتیبانی متقابل از عضویت یکدیگر در کنوانسیون ها و اتحادیه‌های حمل‌ونقلی و موضوعات نشست آتی اجلاس شش جانبه حمل و نقلی ایران، گرجستان، بلغارستان، یونان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان نیز مورد بررسی قرار گرفت.

هیئت ایرانی که از مرز پل قرمز، گذرگاه زمینی جمهوری آذربایجان وارد گرجستان شده بود، در پایان نشست ضمن بازدید از بنادر پوتی و باتومی و نیز از مرز زمینی سارپی، گذرگاه مرزی با ترکیه و گرجستان از جزئیات وضعیت تخلیه و بارگیری، فرایندهای گمرکی و برنامه‌های آتی توسعه بنادر گرجستان مطلع و بر ضرورت توسعه مناسبات تجاری و حمل‌ونقلی منطقه‌ای و برگزاری کارگاه های مدیریت مرزی بین دو کشور برای تبادل تجربیات بین مدیران میانی تاکید کردند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 231099
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا