مذاکرات برای سوآپ گاز از ترکمنستان به ارمنستان

به گزارش جهان صنعت نیوز:   به نقل از وزارت نفت، جواد اوجی پس از دیدار با گنل سانوسیان ضمن تأکید بر مذاکرت مثبت و سازنده دو طرف گفت: مذاکرات برای سوآپ گاز از ترکمنستان به ارمنستان از خاک ایران آغاز شده است و به‌زودی با توجه به ظرفیت بالای شبکه خطوط لوله گازی کشور به نتایج خوبی در این زمینه دست خواهیم یافت.


وی با بیان اینکه در مذاکرات امروز خود با طرف ارمنستانی بر آمادگی ایران برای سوآپ گاز از ترکمنستان به این کشور تأکید شد، گفت: امروز در این مذاکرات در زمینه افزایش صادرات گاز، محصولات پتروشیمی و توسعه همه‌جانبه توافق‌های خوبی انجام شد.

هشتم فروردین‌ماه امسال وزیر نفت در دیدار با آرتاشس تومانیان، مشاور نخست‌وزیر ارمنستان در زمینه تعمیق روابط تهران-ایروان در حوزه انرژی برای بلندمدت مذاکره کردند.

بر اساس این گزارش، نخستین نشست کارگروه انرژی ایران و ارمنستان ۲۶ آبان‌ماه پارسال به‌صورت مجازی برگزار شد، در این نشست نمایندگان شرکت‌های ملی گاز ایران، صنایع پتروشیمی، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، توانیر و مدیریت شبکه برق ایران با نمایندگان وزارت مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت و نیروگاه ارمنستان درباره مسائل مرتبط با انرژی بحث و مذاکره کردند. احمد اسدزاده، سرپرست معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ریاست هیئت ایرانی و وارتانیان، معاون وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان ریاست هیئت ارمنی این نشست را به‌عهده داشتند.

ارمنستان ذخایر هیدروکربنی اندکی دارد و برای تأمین انرژی مورد نیاز خود، به واردات سوخت و یک نیروگاه هسته‌ای که در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شده، وابسته است.

با توجه به اختلاف‌های سیاسی با آذربایجان، همسایه نفت‌خیز شرقی و ترکیه، همسایه غربی ارمنستان، ایروان نیازهای انرژی خود را از ایران و گرجستان تأمین می‌کند.

پیش از این، منابع ارمنی از موافقت دو کشور برای افزایش صادرات گاز ایران به ارمنستان خبر داده بودند، روسیه اکنون حدود ۸۰ درصد گاز مورد نیاز ارمنستان را تأمین می‌کند.

این گزارش می‌افزاید تهران و ایروان سال ۲۰۰۴ میلادی (١٣٨٣) قرارداد تهاتر گاز و برق را برای مدت ۲۰ سال امضا کردند که بر اساس آن، گاز صادراتی ایران به مصرف نیروگاه‌های تولید برق در ارمنستان می‌رسد و در عوض، ایران از ارمنستان برق وارد می‌کند. ارمنستان از اواسط سال ٢٠٠٩ واردات گاز از ایران را آغاز کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 262318
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا