مذاکرات ایران و هند برای عملیاتی شدن توافقنامه چابهار برگزار می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز: «جلیل اسلامی» معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی امروز شنبه در نشست خبری در محل سازمان درباره سرنوشت توافقنامه سه جانبه ایران با هند در مورد توسعه بندر چابهار اظهار کرد: عملکرد بندر چابهار در ۲ سال اخیر بیش از ۲ برابر شده و ترافیک بندر چابهار افزایش یافته است.

وی افزود: در اجرای قرارداد همکاری ایران و هند نیز تامین تجهیزات از جمله تامین ۶ دستگاه جرثقیل بزرگ و ورود آن به بندر شهید بهشتی چابهار انجام شده است. تجهیزات همچنین مشکل راه‌اندازی و عملیاتی‌سازی ندارد و فقط مشروط به عملیاتی‌شدن قرارداد بلندمدت با هندی‌ها بود که بدون استفاده مانده بود.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در ماه‌های اخیر تست این تجهیزات انجام و در پی مذاکره با هند، استفاده از این تجهیزات از بند اجرای قرارداد بلندمدت خارج و امکان بهره‌برداری از آن وجود دارد.

اسلامی تاکید کرد: در حال مذاکره با هند هستیم تا همکاری در بخش تامین تجهیزات از طریق توافقنامه چابهار انجام شود.

وی در خصوص چرایی توقف قرارداد سه جانبه ایران با چابهار که تا پیش از این مشکلات حقوقی را دلایل عدم اجرای کامل این توافقنامه عنوان کردند، گفت: توافقنامه که منتهی به قرارداد قطعی شود، از ابتدا مدنظر سازمان بنادر بود؛ اما به دلایلی که گفته شد این توافقنامه طبق برنامه پیش نرفت. 

به گفته اسلامی قرارداد با هندی‌ها به‌صورت رسمی عملیاتی نشده است؛ اما این طور نیست که کار انجام نشده باشد، هم‌زمان در همکاری کوتاه‌مدت حضور شرکت هندی در چابهار اتفاق افتاد، حدود ۲۵ درصد این قرارداد انجام شده به اضافه اینکه اپراتور هندی در دو دوره ۱۸ماهه به صورت مستقیم در بندر چابهار حضور داشته است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: با رویکرد جدید توسط دولت سیزدهم در راستای حفظ و توسعه همکاری‌های دو کشور ایران و هند به‌زودی جلسه نهایی‌سازی قرارداد با هند در تهران انجام خواهد شد

وی ادامه داد: اخیراً در جلسات مشترک موضوعات قرارداد بررسی و تا دو هفته آینده مقاماتی از هند برای نهایی سازی و حل و فصل توافقنامه چابهار به تهران می‌آیند.

اسلامی گفت: ایران در حوزه حجم ترافیک و تعهد دو طرف نظرات خود را به هند منتقل کرده است و امیدوارم در نشست آتی بتوانیم به توافق خوبی برسیم.

معاون بندری سازمان بنادر گفت: مراحل مختلفی برای توسعه چابهار وجود دارد و هم‌زمان منعی برای مذاکرات سرمایه‌گذاری برای ورود سایر کشورها در راستای تحقق طرح توسعه چابهار وجود ندارد. ایران از هر ظرفیتی برای توسعه چابهار استفاده می‌کند و معطل نمی‌مانیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 292343
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا