مدیریت بانک مرکزی در تعدیل نرخ دلار مناسب بود

جهان صنعت نیوز| عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به کاهش حدود ۲ هزار تومانی قیمت ارز در هفته های اخیر، گفت:  منابع ارزی کشور ظرف هفته‌های گذشته بهبود یافته و درآمدهای ارزی کشور بهتر شده که این  موضوع سبب  شده بازار ارز با روند کاهشی و پلکانی حرکت کند و سودای نزول قیمت در سر داشته باشد.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی، کوچ بازیگران بزرگ از بازار ارز در هفته‌های اخیر را یکی از دلایل کاهش قیمت آن عنوان کرد و افزود: بازیگران  خرد نیز موقعیت خود را از خرید ارز به فروش آن تبدیل کرده اند که این موضوع نیز سبب افزایش عرضه ارز و کاهش قیمت آن شده است و به نوعی همه فروشنده ارز شده اند.

وی با اشاره به کمرنگ شدن نقش دلالان در بازار ارز، ادامه داد: چشم انداز مثبت از راه اندازی بازار متشکل ارزی، روند مثبت بازگشت ارز صادراتی و حرکت نرخ بازار آزاد برای نزدیک‌تر شدن به نرخ نیما از جمله دلایل روند نزولی ارز در روزهای اخیر است.

زارع با بیان اینکه کاهش تقاضا یکی از اصلی‌ترین عوامل برای کاهش قیمت دلار در بازار است، تاکید کرد:  هرچه  فاصله بین نرخ ارز نیمایی با قیمت در بازار آزاد کمتر شود، علاقه به دلالی و فساد کاهش یافته و بسیاری از اقدامات سود خود را از دست می دهند و این مسئله به کاهش تقاضای کاذب منجر و قیمت‌ها را کنترل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برخلاف سال گذشته و در حال حاضر بازار ارز بیش از اینکه از عوامل سیاسی متاثر شود از مولفه های اقتصادی تاثیر می پذیرد، افزود: طی هفته‌های گذشته همه اینگونه می اندیشیدند که مسائل سیاسی رخ داده در خلیج فارس می‌تواند بر نرخ ارز تاثیر بگذارد و دلالان روی این موج سوار شوند،  اما بانک مرکزی با مدیریت خوبی که داشت مانع از افزایش قیمت شد و  حتی نرخ ارز روند نزولی پیدا کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نرخ ۱۳ تا ۱۴ هزار تومانی دلار بنابر عقیده بسیاری از اقتصاددانان، حباب داشته که هم اکنون در شرایط کاهش یا خروج از این حباب قرار داریم و قیمت ها به سمت واقعی شدن و حرکت به زیر ۱۰ هزار تومان سوق می یابد.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 35335
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا