محدودیت گاز برای فولادی‌ها و سیمانی‌ها اعمال شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سیدمصطفی علوی در گفت وگویی، با اشاره به اینکه میزان مصرف گاز استان طی شبانه روز گذشته همانند سه روز پیش بوده و تغییری نداشته است، اظهار کرد: در حال حاضر محدودیت های مصرف گاز برای صنایع سیمان و گاز اعمال می شود.

وی افزود: روزانه مصرف گاز فولاد مبارکه از حدود ۱۰ میلیون مترمکعب به ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به اینکه دیگر صنایع فولادی اصفهان همچون ذوب آهن نیز با محدودیت مصرف گاز مواجه هستند، گفت: به دلیل شرایط موجود نمی خواهیم صنایع دچار ضرر شوند و محدودیت مصرف گاز آنها مطابق برنامه و تدریجی است.

وی با اشاره به محدودیت مصرف گاز صنایع سیمان، توضیح داد: در حال حاضر تمام صنایع سیمان استان محدودیت مصرف گاز دارند، به غیر از کارخانه سیمان سفید نایین که اکنون به طور کامل از سوخت گاز استفاده می کند.

علوی البته گفت: گاز تمام نیروگاه های استان به خصوص نیروگاه های واقع در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان به طور کامل تامین می شود.

وی درباره قطع گاز ادارات پرمصرف نیز، گفت: در حال حاضر بررسی و بازدید دوره ای از ادارات استان آغاز شده است و بنابر مصوبه دولت تمام ادارات باید نیم ساعت قبل از شروع فعالیت سیستم گرمایشی خود را روشن و نیم ساعت قبل از پایان کار، سیستم های گرمایشی خود را خاموش کنند، همچنین روزهای تعطیل سیستم های گرمایشی ادارات باید خاموش کنند و ادارات موظف به رعایت آن هستند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: طی بازرسی های اخیر گاز حدود ۱۱ اداره در استان به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل های کاهش مصرف قطع شده است که البته گاز آنها دوباره وصل شد.

وی همچنین درخصوص تعرفه های گاز در استان، توضیح داد: مطابق مصوبه هیات دولت اگر مشترکان تا سه پله اول مصرف گاز آنها همانند گذشته باشد، تعرفه گاز آنها تغییر نمی کند.

علوی افزود: مشترکین اقلیم های یک، دو و سه در فصل سرد سال اگر مصرف گاز ماهیانه هر واحد مسکونی آنها از ۲۰۰ متر مکعب کمتر باشد قبض گاز برای این دسته از مشترکین کاملاً رایگان است.

وی گفت: مشترکین اقلیم چهار نیز در ماه های سرد سال (ماه های دی، بهمن و اسفند و نیمه اول فروردین سال آینده) اگر برای هر واحد مسکونی خود کمتر از ۱۵۰ متر مکعب گاز مصرف کنند از بخشودگی ۱۰۰درصدی برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به شاخص های تخفیف گاز بها براساس الگوی کشور که در سه ردیف خلاصه می شود، گفت: در ماه های سرد سال اقلیم های یک، دو و سه الگوی مصرف به ازای هر واحد ۲۰۰ متر مکعب و کمتر، اقلیم چهار ۱۵۰ متر مکعب و کمتر و اقلیم پنج ۱۰۰متر مکعب و کمتر است.

وی اظهار کرد: از ۱۵ فرودین تا ۱۵ آبان هر سال، فصل گرم اطلاق می شود، یعنی در این بازه زمانی مشترکان نباید از ۴۵ مترمکعب گاز بیشتر مصرف کنند و هر چقدر مصرف زیاد شود هزینه گاز هم پلکانی افزایش می یابد.

علوی گفت: مشترکانی که مصرف گاز آنان در مقایسه با مدت مشابه دو سال گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش یابد از تخفیف ۱۵ درصدی بهای گاز بهره مند می شوند و مشترکینی که ۱۵ درصد افزایش مصرف گاز داشته باشند، بهای گاز مصرفی آنان با ۱۵ درصد افزایش محاسبه می شود.

وی گفت: تعرفه گاز بهای خانگی در فصل سرد امسال از ۱۶آبان ماه تا ۱۴ فروردین ماه در اقلیم یک تا مصرف ۳۰۰ متر مکعب، در اقلیم دو تا مصرف ۲۵۰ متر مکعب، اقلیم سه تا مصرف ۲۰۰ متر مکعب و اقلیم چهار تا مصرف ۱۵۰ متر مکعب در طول یک ماه، به ازای هر مترمکعب ۴۱۴ریال محاسبه می شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه کلانشهر اصغهان در اقلیم سه قرار دارد، گفت: اگر مشترکین اصفهانی ماهیانه مصرفی تا ۳۰۰ مترمکعب داشته باشند گازبهای آنها همچنان با تعرفه های قبلی خواهد بود، اما اگر از این میزان مصرف بالاتری داشته باشند که وارد پله بعدی شوند که تعرفه گاز آنها حدود ۴۰ درصد و یا بیشتر افزایش می یابد.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد مشترکان گاز اصفهان پرمصرف هستند، گفت: مطابق بررسی های صورت گرفته در مجموع ۷۰ درصد مشترکین گاز استان در چارچوب مصرف دارند و حدود ۵ درصد نیز مصرف متوسط گاز و حدود ۸ درصد مشترکین گاز پرمصرف هستند.

علوی تاکید کرد: اگر بخش خانگی با توجه به افزایش تعرفه های گاز در مصرف گاز صرفه جویی کنند، در این شرایط بخش صنعت با محدودیت تامین گاز مواجه نخواهند شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 232853
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا