ماموریت جدید «سانی» در کیش

به گزارش جهان صنعت نیوز: در راستای تحقق وعده‌های مطرح‌شده برای میزبانی ایران از مسافران جام‌جهانی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: «ایران از جزیره کیش، جام‌جهانی فوتبال را پشتیبانی می‌کند و قرار است همه ظرفیت‌های رفاهی، اعم از هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری و نیز امکانات دریایی در استان هرمزگان در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در اختیار مسافران قرار گیرد. یکی از امکانات دریایی ایران کشتی مسافری و گردشگری «سانی» است. این کشتی با ظرفیت‌های قابل قبول آماده خدمت‌رسانی به مسافران جام‌جهانی ۲۰۲۲ در قطر است.»

این وعده مطرح‌شده از سوی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اما با عدم صدور مجوز پهلوگرفتن کشتی کرو ایرانییز در دوحه بی‌نتیجه ماند.

با توجه به هزینه‌هایی که برای اورهال کردن، اختصاص سوخت یارانه‌ای و آماده کردن کشتی کروز «سانی» انجام شده است طبیعتا منطقی نیست که این کشتی به حال خود رها شود و بی‌استفاده بماند.

برای حل این مشکل پیشنهاداتی مطرح شده و به نظر می‌رسد کشتی سانی به وسیله‌ای برای جا‌به‌جایی گردشگران دریایی بین کیش و قشم و نیز محلی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی در سواحل جزیره کیش تبدیل شود.

*ماموریت اولیه «سانی»

ماموریت اولیه‌ای که برای کشتی کروز سانی تعیین شده بود جا‌به‌جایی مسافر بین ایران و قطر بود.

پیش از این و در همین رابطه رستم قاسمی، وزیر راه‌وشهرسازی وقت گفته بود:‌ «ایرانی‌ها می‌توانند صبح با استفاده از کشتی کروز به قطر مسافرت کنند و بازی مورد نظرشان را تماشا کنند و شب به کشور برگردند.»

این شناور مسافربری در مردادماه ۱۴۰۱ با هدف حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر برای انجام تعمیرات دوره‌ای وارد حوضچه خشک یک مجتمع کشتی‌سازی در جنوب ایران شد.

 از سویی، در همین ماه، مصوبه دولت درباره تخصیص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها، شناورها و قایق‌های تفریحی و مسافری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصلاح و ابلاغ شد.

به موجب اصلاح این مصوبه، وزارت نفت مکلف شد تخصیص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها، شناورها و قایق‌های تفریحی و مسافری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که در مسیرهای داخلی و بین‌المللی از مبدا یا به مقصد بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان تردد می‌کنند را بدون در نظر گرفتن پرچم آنها به نسبت ۸۰ درصد یارانه‌ای و ۲۰ درصد نرخ خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینک) محاسبه کند.

با این حال اختصاص سوخت یارانه‌ای برای مقرون به صرفه شدن سفر دریایی به‌ویژه در دوران جام‌جهانی قطر با وجود ابلاغ چنین مصوبه‌ای برای مدتی طولانی مساله‌ای حل‌نشده باقی ماند.

پس از رفع مشکل نیز به دلیل شرایط کشور و نیز مشکلات موجود در زمینه «‌هایا کارت» و در آخر عدم اجازه ورود کروز ایرانی به دوحه، ماموریت سانی برای جا‌به‌جایی مسافر بین ایران و دوحه به کلی منتفی شد.

طبیعی است که باتوجه به شرایط موجود انتظار می‌رفت وظیفه و ماموریت جدیدی برای کشتی کروز سانی تعریف شود.

*بازگشت سانی به تنظیمات کارخانه

پیش از این کشتی کروز سانی در خط دریایی کیش به قشم و بالعکس فعالیت می‌کرد و باتوجه به لغو شدن جا‌به‌جایی مسافر بین ایران و قطر در جام‌جهانی احتمالا سانی به ماموریت اول خود ادامه خواهد داد.

 اگرچه انتقادات زیادی در خصوص نبود برنامه‌ریزی مناسب و عدم هماهنگی مناسب با طرف قطری وجود دارد  و بسیاری در خصوص فعالیت سانی نقدهای منطقی و صحیح وارد می‌کنند اما در صورت استفاده صحیح از کروز سانی همچنان می‌توان به توسعه گردشگری ایران در آب‌های جنوبی کشور خوشبین بود.

میلاد نائینیان فعال حوزه گردشگری در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» به ظرفیت‌های بالای وجود یک کروز ایرانی در آب‌های گرم جنوبی ایران اشاره داشته و وجود این کشتی را ظرفیتی ویژه برای گردشگری ایران ارزیابی می‌کند.

این تورگردان ایرانی در خصوص استفاده‌های جایگزین احتمالی از کروز سانی با هدف توسعه گردشگری و مثلا استفاده از آن برای تورهای گردشگری شاد و کنسرت‌های موسیقی به «جهان‌صنعت» گفت: اختصاص کروز سانی به مساله گردشگری می‌تواند اقدام مثبتی باشد. توجه داشته باشید پیش از آنکه دوبی بخواهد در زمینه گردشگری فعال شود جزیره کیش در ایران در دهه ۱۹۷۰ میلادی مطرح بوده است.

وی افزود: متاسفانه به دلیل بی‌توجهی‌هایی که در این چند دهه به گردشگری شد جزیره کیش به حاشیه رفت و حالت محلی پیدا کرد در حالی که دوبی توانست به شرایط مناسبی در حوزه گردشگری دست پیدا کند. در نظر داشته باشید که آب‌های گرم برای مردمی که در مناطقی نظیر اسکاندیناوی زندگی می‌کنند بسیار جذابیت دارد و مناطقی مثل جزیره کیش با بهره‌مندی از کروزهای ایرانی می‌تواند برای گردشگرانی که از مناطق سرد می‌آیند جذابیت ایجاد کند.

نائینیان ضمن تاکید بر اهمیت ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه گردشگری در سواحل جنوبی ایران و در آب‌های گرم خلیج فارس و دریای عمان خاطرنشان کرد: به نظرم برگزاری کنسرت و تورهای شاد دریایی برای کروز سانی می‌تواند نتایج مثبتی را برای گردشگری ایران در پی داشته باشد و به جذب گردشگر در سواحل جنوبی کشور کمک کند.

آن‌طور که از شرایط موجود بر می‌آید باتوجه به انجام اقدامات اولیه و لازم برای اورهال و آغاز به فعالیت سانی، حالا در صورت همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان بنادر و دریانوردی و نیز با تعریف برنامه گردشگرمحور مشخص برای کشتی سانی، می‌توان به آینده این کشتی کروز در آب‌های گرم جنوب ایران خوش‌بین بود.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 312026
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا