ماجرای «بنزین شهروندی»/سهمیه بنزین نوروزی پرید؟!

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آن‌طور که سیدحمید حسینی رییس هیات‌مدیره اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به «جهان‌صنعت» می‌گوید با توجه به افزایش مصرف بنزین‌، رونق قاچاق و کاهش تولید به حدود ۹۵ میلیون لیتر در روز، امکان تخصیص سهمیه بنزین نوروزی وجود ندارد و با توجه به شیوع اومیکرون این موضوع هم به صلاح نیست.


هرچند شرکت پالایش و پخش اعلام می‌کند که میزان تولید بنزین پالایشگاه‌های کشور حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز است، اما حتی اگر این آمار را هم ملاک بگیریم، باز هم با توجه به روند افزایش مصرف، تولید و مصرف در حال سربه‌سر شدن است. از سویی، پالایشگاه‌های تولیدکننده بنزین اعلام کرده‌اند که افزایش مصرف داخلی‌، منجر به توقف صادرات بنزین خواهد شد که در ماه‌های گذشته یکی از درآمدهای صادراتی مهم پالایشگاه‌ها به شمار می‌رفت. از سویی برخی منابع خبری هم می‌گویند، به دلیل افزایش قیمت بنزین در کشورهای همسایه قاچاق بنزین رو به افزایش گذاشته است. در چنین شرایطی دولت تصمیم دارد که طرح جدید بنزینی خود موسوم به «بنزین شهروندی» را اجرایی کند.

اگرچه جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش چندروز پیش گفته بود که این طرح در مرحله مطالعه و بررسی قرار دارد، اما به نظر می‌رسد دولت ناچار خواهد شد که این طرح را اجرایی کند. البته سالاری گفته بود که با وجودی که میانگین مصرف روزانه بنزین در شرایط فعلی ۸۶ میلیون لیتر بوده، اما اکنون ذخایر بنزین در شرایط مطلوبی است و نوروز سال ۱۴۰۱ واردکننده بنزین نمی‌شویم. با این حال، نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که با افزایش مصرف، علاوه بر اینکه بازارهای صادراتی از دست خواهد رفت، بلکه این نگرانی هم وجود دارد که دولت دوباره ناچار به واردات بنزین شود.

بنزین شهروندی به جای کارت سوخت؟

آذرماه امسال نامه‌ای که مهر محرمانه داشت، در رسانه‌ها منتشر شد که بر اساس آن محسن رضایی، معاون اقتصادی ریاست جمهوری خطاب به وزرای نفت و اقتصاد و همین‌طور سعید محمد به عنوان مشاور رییس‌جمهور در امور مناطق آزاد گفته شده بود که در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در تاریخ ۲۳ آبان ۱۴۰۰ که به تایید رییس‌جمهور هم رسیده، مقرر شده تا طرح «بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها» به صورت آزمایشی در جزیره قشم/ کیش اجرا و هیات وزیران بر اساس نتایج حاصل از اجرای آزمایشی طرح در خصوص تعمیم آن به کل کشور تصمیم‌گیری نماید.

خلاصه طرح این بود که دولت بنا دارد به جای تخصیص سهمیه بنزین به خودروها به افراد سهمیه دهد.انتشار این خبر موجب انتقادات بسیاری در شبکه‌های اجتماعی شد و دولت اعلام کرد که این طرح فعلا اجرا نخواهد شد.گزارش‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تاکنون روزانه حدود ۳/۸۶ میلیون لیتر بنزین توزیع شده که در مقایسه با میزان ۷۵ میلیون لیتری در سال گذشته، افزایش ۲/۱۵ درصدی مصرف این فرآورده در کشور را نشان می‌دهد.

این میزان با توجه به صعودی بودن روند توزیع مصرف بنزین در کشور و نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، باز هم افزایش خواهد یافت که البته به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های وضع‌شده مرتبط با کرونا نیز بستگی خواهد داشت؛ اما اگر ممنوعیت‌های کم باشد، این عدد در تعطیلات نوروزی به حداکثر مقدار می‌رسد.

ایسنا در این رابطه در گزارشی نوشت: پیش‌بینی می‌شود که تردد در تعطیلات نوروزی امسال به مراتب از تعطیلات نوروزی سال‌های قبل بیشتر باشد و پیش‌بینی می‌شود که مصرف بنزین در کشور بیشتر خواهد بود و روند مصرف بنزین نیز افزایشی است.در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۶ درصد افزایش مصرف داشتیم و پیش‌بینی‌ها حاکی است که نوروز امسال متفاوت با سال‌های قبل باشد و اگر محدودیت‌های کرونایی نداشته باشیم، مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی به روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر برسد.

از حرف تا عمل

اگرچه هنوز دولت رسما اعلام نکرده که بنزین سهمیه نوروزی متوقف خواهد شد اما کرامت ویس‌کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته است که برنامه‌ریزی‌ها از ابتدای اسفندماه در حال انجام است و وزارت نفت برای سوخت‌رسانی در ایام تعطیلات نوروزی در حال آماده شدن است.او گفته: قطعا مصرف بنزین بالا خواهد رفت و برنامه‌ریزی برای ذخیره‌سازی مناسب در انبارهای کشور انجام شده است. ماموران و اکیپ‌های عملیاتی ما در کل کشور (در مناطق عملیاتی و حوزه ستادی) مراجعه ‌می‌کنند و مسیرهای مختلف را در کشور بررسی ‌می‌کنند، نواقص و کاستی‌ها را بررسی‌ و پیگیری و برطرف کنند .به گفته وی در سال گذشته محدودیت و ممنوعیت تردد بود، از ابتدای اسفند ماه برنامه‌ریزی برای اعزام اکیپ‌های عملیاتی و تیم‌های بازرسی به مناطق مختلف کشور را انجام می‌دهیم تا آمادگی کامل جایگاه‌ها را احراز کنند تا با توجه به افزایش تعداد سفرها، بتوانیم خدمات خوبی را در بحث سوخت‌رسانی در ایام نوروز پیش‌رو ارائه کنیم.

بنزین هست، هوا نیست

علاوه بر مشکلات ناشی از کمبود بنزین و یا مسائل پیرامون قیمت‌گذاری، کیفیت بنزین هم همواره یکی از مسائلی بوده که مورد انتقاد مردم است. بارها گزارش‌هایی مبنی بر وجود هوا در بنزین هنگام سوختگیری به مسوولان گزارش شده اما هر بار این خبر از سوی مقامات شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران تکذیب شده است. در شرایط کنونی که بنزین یک بار دیگر تبدیل به موضوع اول رسانه‌ها خواهد شد، کرامت ویس‌کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره شایعه وجود هوا در بنزین گفته که جایگاه‌های سوخت به صورت مداوم بازرسی می‌شوند.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی‌، بخشی از دیسپنسر جایگاه سوخت، پلمب مخصوص شرکت پخش فرآورده‌های نفتی را دارد که ماهی یک بار تمامی آنها مورد ارزیابی سنجش کمی قرار می‌گیرند؛ سازمان ملی استاندارد نیز، بنزین را از نظر کمی مورد سنجش قرار می‌دهد و برچسب‌هایی روی نازل می‌زند، مبنی بر اینکه این نازل مطابق با استاندارد، بنزین عرضه می‌کند.به گفته او، عرضه بنزین و گازوئیل در تمام جایگاه‌ها توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان ملی استاندارد به‌ صورت معمول مورد آزمایش قرار می‌گیرد و اگر موردی از نظر کم‌فروشی وجود داشته باشد، برطرف می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 247868
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا