لزوم واگذاری نمایشگاه‌ها به بخش خصوصی

به گزارش جهان صنعت نیوز: بر همین اساس اخیرا وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزیر صمت، درخواست کرد تا مجوزهای برگزاری نمایشگاه‌های کشاورزی و صنایع غذایی در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد و مجوزها بر اساس هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مورد نظر صادر شود. این در حالی است که این درخواست پیش از این هم مطرح شده بود اما این تشکل‌های بخش خصوصی بودند که خواستار واگذاری مسوولیت برگزاری نمایشگاه‌های این حوزه به بدنه خود شدند. بر همین اساس در اردیبهشت‌ماه سال جاری تعدادی از تشکل‌های کشاورزی، در نامه‌ای به رییس سازمان توسعه تجارت خواستار واگذاری نمایشگاه دام و طیور به تشکل‌های این بخش شدند. آنها همچنین نارضایتی خود را نسبت به نحوه برگزاری این نمایشگاه طی سال‌های اخیر عنوان کرده و نسبت به اینکه گوش شنوایی برای شنیدن تذکرها و گلایه‌ها وجود ندارد، انتقاد کردند.

با این حال اما همچنان مسوولیت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در حیطه اختیارات وزارت صمت قرار دارد و این وزارتخانه است که مجوزها را صادر می‌کند. بر همین اساس فعالان حوزه کشاورزی معتقدند که برگزاری تمامی نمایشگاه‌های این حوزه با مشکلات زیادی همراه است که تا مسوولیت آن به افراد متخصص کشاورزی سپرده نشود، امیدی به حل چالش‌ها و مشکلات نخواهد بود. در واقع برخی از کارشناسان باور دارند که اگر اختیارات برگزاری این نمایشگاه‌ها طبق قانون انتزاع به وزارت کشاورزی سپرده شود، مشکلات حل می‌شود.

با توجه به گفت‌وگوی «جهان‌صنعت» با کارشناسان، وزارت صمت تنها فعالان مورد نظر خود را در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌دهد و پس از چند ثانیه سایت بسته می‌شود که کاری ناعادلانه است. این در حالی است که با توجه به مشکلات پیش آمده و وجود قانون انتزاع بهتر است کار به کاردان سپرده شود تا صنایع فعال در این حوزه بتوانند با ارائه کار، فعالیت و محصولات به پیشرفت و توسعه صنعت و کشاورزی کمک کنند.

اختیارات برگزاری نمایشگاه‌ها به بخش خصوصی سپرده شود

در این باره اما برخی دیگر از کارشناسان به طور کلی از نقش پررنگ دولت در اقتصاد انتقاد دارند و معتقدند واگذاری مسوولیت برگزاری نمایشگاه‌های حوزه صنایع غذایی و کشاورزی از وزارت صمت به وزارت کشاورزی باز به معنای سپردن امور برگزاری نمایشگاه‌ها به دست بخش دولتی است که می‌تواند با ضعف‌های زیادی همراه باشد، اما در صورتی که این مسوولیت به تشکل‌های بخش خصوصی سپرده شود، می‌توان خوش‌بین بود که برگزاری نمایشگاه‌ها در این حوزه با دستاوردهای قابل‌توجهی همراه باشد و توسعه کشاورزی و صنعت غذا رقم بخورد.

در این خصوص عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با تاکید بر اینکه بهتر است کارهای مرتبط با برگزاری نمایشگاه‌ها به بخش خصوصی سپرده شود، به «جهان‌صنعت» گفت: مجوز برگزاری برخی نمایشگاه‌ها از نظر قانونی همچنان توسط سازمان توسعه تجارت صادر می‌شود اما از سوی دیگر با توجه به اختیارات قانون انتزاع یا تمرکز وظایف وزارت جهاد کشاورزی، این انتظار به وجود آمده است که اختیار برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بخش کشاورزی به این وزارتخانه داده شود.

علی شریعتی‌مقدم ادامه داد: این در حالی است که باید این وضعیت را به عنوان دوران گذار و میان‌مدت در نظر بگیریم اما در بلندمدت باید به فکر تشکیل کمیته‌های مشترکی با کمک بخش خصوصی باشیم که از تجارب موجود در سازمان توسعه تجارت در ارتباط با برگزاری نمایشگاه‌ها استفاده کند. از طرفی از آنجایی که وزارت کشاورزی به تازگی این مسوولیت را پذیرفته است و قصد دارد برای برگزاری نمایشگاه‌ها وارد عمل شود، ساختار مناسبی از گذشته ندارد. بنابراین چه بهتر که این کار به طور مشترک از سوی این وزارتخانه‌ها به بخش خصوصی سپرده شود.

شریعتی‌مقدم با بیان اینکه متاسفانه بخش‌های دولتی از نظر قوانین با محدودیت‌ها و تنگناهایی روبه‌رو هستند، افزود: به همین دلیل شرایط زمانی مساعد می‌شود که هر دو وزارتخانه امکانات و تجربیات‌شان را به بخش خصوصی منتقل کنند. در واقع دولتمردان می‌توانند با رتبه‌بندی بخش خصوصی برگزیده، اختیارات مربوط به برگزاری نمایشگاه‌ها را به این بخش بسپارند و از این بخش به صورت متمرکز حمایت کنند، چراکه این منطقی‌ترین راه است. حتی می‌توان اختیار صدور مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها را به مرور به اتاق بازرگانی ایران یا تشکل‌های تخصصی بخش خصوصی داد.

افت ۵۰ درصدی صادرات زعفران

 شریعتی درباره تاثیر احیای برجام بر توسعه کشاورزی بیان کرد: قاعدتا روابط گسترده‌تر باعث می‌شود منابع بهتر و بیشتر وارد حوزه‌های مختلف شوند به خصوص حوزه کشاورزی که از نظر منابع مالی با عقب‌افتادگی قابل‌توجهی روبه‌رو است. احیای برجام و توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف می‌تواند توسعه بخش کشاورزی را به دنبال داشته باشد. ما در این حوزه ضایعات زیاد و بهره‌وری پایینی داریم، موضوع آب برایمان اهمیت دارد و از طرفی سرمایه‌گذاری در این زمینه کم است. این در حالی است که احیای برجام می‌تواند منجر به ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور شود. به عبارت دیگر اگر توافقاتی انجام شود، سرمایه‌گذاری افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن توسعه بازار و فناوری اتفاق خواهد افتاد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت بازار و صادرات زعفران اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو زعفران حدود ۳۶ میلیون تا ۴۲ تومان است. این در حالی است که به دلیل مشکلات موجود در ارتباط با رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان، صادرات در این حوزه با افت حدود ۵۰ درصدی روبه‌رو شده است.

مطالبات چندین ساله

دبیر فدراسیون صنایع غذایی بخش کشاورزی ایران با اشاره به بازگشت اختیارات قانون انتزاع به وزارت کشاورزی در زمان فعالیت جواد ساداتی‌نژاد گفت: با توجه به اینکه بخشی از اختیارات قانون انتزاع در مقطعی در اختیار وزارت صمت قرار گرفت، همواره نسبت به این موضوع اعتراض داشتیم، چراکه ذات حوزه غذا و کشاورزی به جهاد کشاورزی مربوط می‌شود، حال اگر مدیری کفایت لازم در اجرای یک قانون را ندارد، باید کنار گذاشته شود نه اینکه قانون را زیر پا بگذاریم.

محسن نقاشی در خصوص ضعف عملکرد وزارت صمت افزود:‌ وزارت صمت دارای وظایف بسیاری در حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی است اما آیا تا به حال وظایفش را در این حوزه‌های گسترده به خوبی انجام داده است؟ بحث غذا در تمام دنیا یک بحث تخصصی است، نمی‌توانیم امنیت غذا را به این وزارتخانه بسپاریم و این یک اشتباه فاحش بوده که در گذشته انجام شده است. آیا زمانی که اختیارات قانون انتزاع به صمت داده شد، وزارت صمت برای توسعه صنعت غذا کار مثبتی انجام داد؟

نقاشی اظهار کرد:‌ یکی از مطالبات ما بعد از بازگشت قانون انتزاع به وزارت کشاورزی در مورد مجوزهای صنایع غذایی بود که تمامی مجوز‌ها باید به جهاد کشاورزی بازگردد. همچنین صدور مجوز‌های لازم برای صنایع تبدیلی و تکمیلی غذایی از طرف صمت کاملا اشتباه است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های بخش کشاورزی از سوی وزارت صمت گفت:‌ برگزاری این نمایشگاه‌ها به طور کلی به وزارت کشاورزی مربوط می‌شود. در این راستا وزیر کشاورزی هم کار سیستماتیک و قابل‌توجهی انجام داده که از آن حمایت می‌کنیم. این در حالی است که در گذشته نمایشگاه‌هایی مثل نمایشگاه محصولات کشاورزی، ماشین‌آلات کشاورزی، صنایع و ماشین‌آلات غذایی برگزار می‌شد اما چندین سال است که کشاورزی فراموش شده و به نظر من نام آن باید از «اگرو فود» به «فود» تغییر کند.

نقاشی با اشاره به نامه اخیر وزیر کشاورزی در خصوص اختیارات برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی این حوزه بیان کرد:‌ با این نامه وزیر صد درصد موافق هستیم و معتقدیم باید نمایشگاه‌های کشاورزی غذایی به متولی آن که جهاد کشاورزی است سپرده شود. این حوزه کار تخصصی وزارت صمت نیست و ریشه آن به جهاد کشاورزی بازمی‌گردد. اگر هم وزارت کشاورزی در برخی زمینه‌ها اطلاعات کافی و تخصص لازم را نداشته باشد، می‌تواند با مشورت با تشکل‌ها، کارشناسان و مشاوران این حوزه، کارها را به صورت تخصصی‌تر جلو ببرد.

ضعف‌های برگزاری نمایشگاه از سوی وزارت صمت

دبیر فدراسیون صنایع غذایی بخش کشاورزی ایران در خصوص نحوه برگزاری نمایشگاه‌های کشاورزی از سوی وزارت صمت افزود:‌ طی سال‌های گذشته و همین‌طور سال جاری بسیاری از واحد‌های صنایع غذایی نتوانستند به نمایشگاه ورود پیدا کنند، چراکه ظرف چند ثانیه سایت را باز کردند و تمامی غرفه‌ها پر شد. حال سوالی که وجود دارد این است که آیا این کار اساسی و سیستماتیک بوده است؟

نقاشی از ارائه پیشنهادی تحت عنوان برگزاری نمایشگاه مزرعه تا سفره به سازمان تعاون روستایی خبر داد و افزود: پیشنهاد ما این است که نمایشگاهی با این عنوان برای حضور تمامی شرکت‌ها و اتحادیه‌های دانش‌بنیان و نوآور در امور سموم، بذر، تولید محصولات کشاورزی و غذایی و ماشین‌سازان غذایی و کشاورزی برگزار شود و فعالان این حوزه در اولین «نمایشگاه زنجیره‌ای مزرعه تا سفره کشاورزی و غذایی» برای ارائه توانمندی‌های خود شرکت کنند.

وی درباره دیگر وظایفی که در حال حاضر در اختیار وزارت صمت قرار دارد و باید به وزارت کشاورزی بازگردانده شود، گفت: نظارت بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز باید زیر نظر وزارت کشاورزی قرار گیرد که در حال حاضر وزارت صمت یا اتحادیه‌های زیر نظر آن در حال صدور مجوز‌های مربوط به این حوزه هستند در حالی که عادلانه نیست.

دبیر فدراسیون صنایع غذایی بخش کشاورزی ایران همچنین با اشاره به اینکه وزارت صمت صلاحیت تنظیم بازار و تعیین قیمت کالاهای مرتبط با مصرف‌کننده را هم ندارد، اظهار کرد: به صورت کلی ما با قیمت‌گذاری دستوری کاملا مخالف هستیم اما به نظر می‌رسد در صورتی که تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد سپرده شود، بازار از حالت دستوری خارج خواهد شد، چراکه به طور حتم این وزارتخانه از بازار محصولات کشاورزی شناخت بیشتری دارد.

نمایشگاه‌ نباید توسط وزارت صنعت برگزار شود

گفتنی است ۱۹ شهریور ماه وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه به وزیر صمت نوشت: با توجه به اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی باید مجوز‌های برگزاری نمایشگاه‌های کشاورزی و صنایع غذایی نیز توسط خود این وزارتخانه و بر اساس هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مورد نظر صادر شود. سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با موضوع «مجوز برگزاری نمایشگاه مربوط به بخش کشاورزی و صنایع غذایی» خواستار عدم صدور مجوز‌های برگزاری نمایشگاه‌های بخش کشاورزی و صنایع غذایی توسط این وزارتخانه شد.

وی در این نامه اشاره کرده که با توجه به اجرای قانونی تمرکز وظایف بخش کشاورزی، باید مجوز‌های برگزاری نمایشگاه‌های کشاورزی و صنایع غذایی نیز توسط خود وزارت جهاد کشاورزی و بر اساس هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مورد نظر صادر شود.

در بخشی از این نامه آمده است: همان‌گونه که مستحضرید در حال حاضر برگزاری نمایشگاه‌های مربوط به بخش کشاورزی و صنایع غذایی با مجوز سازمان توسعه تجارت انجام می‌پذیرد، این در حالی است که با توجه به اجرای قانون انتزاع و حضور و نظارت همه‌جانبه وزارت جهاد کشاورزی از تولید تا مصرف، لازم است به منظور مدیریت صحیح و ایجاد فضای کسب‌و‌کار مناسب و برنامه‌ریزی دقیق برای تولید، بازاررسانی و صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بر اساس هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها این وزارت کلیه نمایشگاه‌های داخلی و خارجی در این حوزه تحت مدیریت و با مجوز مستقیم از وزارت جهاد کشاورزی برپا شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 292473
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا