لزوم تمرکز دولتمردان بر تعامل با بخش خصوصی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  چندین سال پیش بود که یک کنسرسیوم فولادی شکل گرفت اما به دلیل اینکه مسوولین امر هیچ تمرکزی رو موضوع نداشتند،‌ این مهم نتوانست کاری از پیش ببرد. به این ترتیب برای حل مشکلات حوزه فولاد این عرصه نیازمند تعامل تمامی ذی‌نفعان از جمله دولت، وزارت صمت و بخش خصوصی است. در این بین انتظار می‌رود که از همفکری بخش خصوصی و کارشناسان خبره یاری گرفته شود.


این در حالی است که با اینکه بارها شرکت‌های زنجیره آهن و فولاد و تشکل‌های صنفی مرتبط با این حوزه اعلام کرده‌اند که نظرات کارشناسی‌شان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اما اقدامی برای حل مشکل صورت نگرفته است.  رویه‌ای که منجر به عدم هماهنگی بخش خصوصی با دولتمردان شده است که در نهایت دودش به چشم تولید‌کننده می‌رود.

روش‌های دستوری محکوم به شکست

به تازگی معاون قضایی دادستان کل کشور طی نامه‌ای به سرپرست سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از آمادگی دبیرخانه اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه برای همکاری جهت تهیه شیوه‌نامه‌ای حاوی منافع معقول زنجیره فولاد، حقوق مصرف‌کنندگان، کوتاهی دست دلالان، حذف رانت تحدید اختیارات فرابورسی (شرکت بورس کالا) و انتقال تدریجی تنظیم بازار فولاد به مجمع یا کنسرسیوم فولادی‌های کشور خبر داده است.  سعید عمرانی در این نامه  به مشکل کارخانه‌های فولادی پرداخته و خطاب به سرپرست سازمان حمایت گفته است که کارخانه‌های فولادی پایین‌دستی با کمترین ظرفیت کار می‌کنند یا بعضی به طور کل تعطیل شده‌اند. همچنین در این نامه از اتخاذ روش‌های دستوری انتقاد شده و آمده که چنین سیاست‌هایی محکوم به شکست است.

مسوولان تمرکز نداشتند

محمدرضا جباری رییس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی اصفهان درباره خبر انتقال تدریجی تنظیم بازار فولاد به مجمع یا کنسرسیوم فولادی‌های کشور به «جهان‌صنعت» گفت: سال‌ها پیش یک کنسرسیوم فولادی تشکیل شد اما نتیجه مثبتی نداشت و راه به جایی نبرد. مهم‌ترین دلیلش هم آن بود که مسوولان امر هیچ تمرکزی رو انجام موضوع نداشتند.

او ادامه داد: امروز که  قوه قضاییه  چنین مساله‌ای را مطرح کرده جای امیدواری است. البته پیگیری مشکلات امروز را باید در تصمیم‌های گذشته نهادهای مسوول از جمله  وزارت صمت و مجلس در خصوص صدور مجوزهای تاسیس واحدهای صنعتی بدون در نظر گرفتن میزان تولید و مصرف کشور و تامین مواد اولیه این واحدها جست‌وجو کرد .

معادن تاوان تصمیمات غیرکارشناسی را می‌دهند

بسیاری از فعالان معدنی باور دارند که امروز صنایع و معادن تاوان تصمیمات برنامه‌ریزی نشده و غیرکارشناسی را پرداخت می‌کنند. گفته می‌شود متاسفانه شرکت‌های زنجیره آهن و فولاد و تشکل‌های صنفی- تخصصی در این زنجیره با اینکه بارها عنوان کرده‌اند که نظرات کارشناسی‌شان توسط سیاستگذاران در وزارت صمت و بورس کالا مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما همچنان مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند. این رویه منجر به عدم تعامل بخش خصوصی با دولت شده است؛ تاجایی که شاهد هستیم تصمیمات غیرکارشناسی گرفته می‌شود و در نهایت این بخش تولید است که آسیب می‌بیند.

در این رابطه رییس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی اصفهان تصریح کرد که امروز صنایع پایین‌دستی تاوان تصمیمات گذشته  را پرداخت می‌کنند.

تقاضای کاذب در بازار فلزات

گفته می‌شود بازار کشش قیمت‌ها را نداشته و در نتیجه شاهد هستیم که خریداری برای ورق‌های فولادی وجود ندارد. فعالان این حوزه باور دارند که امروز خریداری در بازار فلزات وجود ندارد. از آنجا که  بازار کشش این قیمت‌ها را ندارد، در نتیجه شاهد هستیم که هیچ مصرفی وجود ندارد و درنتیجه به نوعی می‌توان گفت که بازار فلزات امروز اشباع شده است.

به طور مثال امروز ورق ۲ میلیمتری در بازار ۲۳ هزار و۵۰۰ تومان پیشنهاد می‌شود. این در حالی است که قیمت‌ها با هزینه ۹ درصد و کرایه به کارخانه ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان است. در این بین شرایط اشباع بازار به گونه‌ای است که هیچ کس نمی‌تواند ورقی تهیه کند. متاسفانه امروز شاهد تقاضای کاذب در بازار فلزات هستیم. درحالی که مصرف کشور  حدود ۳ میلیون تن است اما جواز تاسیس برای ۳۰ میلیون تن داده شده است. درنتیجه شاهد هستیم که در بورس فلزات تقاضای کاذب شکل گرفته است.

تقاضای کاذب در بورس کالا

با اینکه فعالان صنعت لوله و پروفیل باور دارند که تولید ورق گرم حدود سه میلیون تن در یک سال باشد اما  برای تولید ۳۰ میلیون تن جواز تاسیس کارخانه داده شده است. با این حال تولید اسمی ۳۰ میلیون تن و تولید واقعی ۱۵ میلیون تن است. در نتیجه  برای ۱۱ میلیون تن تولید ورق گرم در کشور تقاضای کاذب وجود دارد. جباری با ابراز تاسف در این رابطه، خاطرنشان کرد: متاسفانه وضعیت میلگرد هم همین‌طور است و ما شاهد  تقاضای کاذب در این عرصه هستیم.

در این رابطه رییس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی اصفهان با اشاره به اینکه متاسفانه امروز شاهد تقاضای کاذب در بورس کالاهستیم، ‌خاطرنشان کرد:  مصرف لوله و پروفیل فولادی کشور بین سه تا چهار میلیون تن است اما جواز تاسیس برای ۳۰ میلیون تن تولید داده شده است. درنتیجه شاهد هستیم که در بورس فلزات تقاضای کاذب شکل گرفته است.

لزوم تغییر قوانین تولید

رییس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی اصفهان با بیان اینکه در نهایت شاهد رقابت منفی برای فعالان اقتصادی در کشور هستیم،‌ تصریح کرد: حاصل این مسائل این است که نمی‌توان به سود مناسبی دست یافت.

در این بین گفته می‌شود برای رونق بازار باید دست از بی‌برنامگی‌ها برداشت. با اینکه در کشور همه در حال رقابت هستند اما به دلیل وجود بی‌برنامگی‌های اعمال‌شده از سوی نهادهای مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی و دولت فعالان این عرصه همه متضرر شده‌اند. در این بین جالب است که نمایندگان مجلس هم هیچ اطلاعی از جوازهای بی‌رویه ندارند یا در این خصوص اظهار‌نظری نمی‌کنند.  جباری با اشاره به اینکه قوانین تولید باید تغییر کند،‌ ادامه داد:  باید پیگیر ریشه‌های مشکل باشیم. رییس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی اصفهان به عنوان راهکار تصریح کرد: اگر روش تفکرمان عوض شود‌، می‌توانیم جلوی سیل بعدی را بگیریم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 267219
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا