لزوم اصلاحات ساختاری برای توسعه معادن مس کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز: به تازگی یک شرکت معدنی در شیلی از کمبود ۸ میلیون تنی مس در جهان تا سال ۲۰۳۲ میلادی خبر داده است. همچنین پیش بینی شده است که چنانچه سرمایه گذاری جدیدی در این صنعت نشود، از ۴ سال آینده تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت و این فلز نارنجی و تمامی بخش های مرتبط آن با بحران جدی روبرو می شود.

درواقع  تلاش جهانی برای کنترل تغییرات اقلیمی، مقابله با سوختهای فسیلی تقاضای مس را از ۲۵میلیون تن به بیش از ۳۱ میلیون تن تا سال ۲۰۳۲ میلادی افزایش می دهد. حالا گفته می شود در صورت عدم آغاز به کار پروژه های جدید، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در نیمه دوم دهه جاری یعنی از سال ۲۰۲۶ چشمگیر خواهد بود. اما در بین کشورها ایران هم با توجه به ظرفیت غنی می تواند نقش جدی ای ایفا کند به شرط آنکه دست به توسعه اکتشافات، اصلاحات ساختاری سیاسی و اقتصادی بزند.

در این خصوص عضو هیات مدیره  انجمن زمین شناسی ایران به «جهان صنعت نیوز » گفت: از سال ۲۰۰۰ به بعد در عمل اکتشافات مس به آن صورت که کانسارهای بزرگی در کلاس جهانی تشکیل شوند را نداشته ایم و بیشتر کشورهای دنیا با همین مخازن موجود کار کرده اند. حتی معادنی که به بهره برداری رسیده اند در مقایسه با رشد فزاینده مصرف مس، عرضه چندانی نداشته اند. به این ترتیب شاهد هستیم که عرضه مس کاهش یافته است. او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عیار معادن بزرگ مس دائم در حال کاهش هستند؛ درنتیجه اکتشفات مس بیش از پیش باید رونق گیرد تا شاهد دستیابی به اهداف  انقلاب صنعتی چهارم و پنجم باشیم.

سهم مس در تولید انرژی های پاک

پیمان افضل با اشاره به اهمیت استفاده از انرژی پاک و حذف سوختهای فسیلی خاطرنشان کرد: امروز بحث خودروهای الکتریکی و مقابله با سوختهای فسیلی به عنوان خطر بزرگ برای جهان بشری به شدت مطرح است. همانطور که در خبرها آمد  دبیر کل سازمان ملل به تازگی در کنفرانس مصر اعلام خطر جهانی کرد و در این خصوص به کشورها هشدار داد. در این بین با توجه به نقش مس در تولید وسایل الکتریکی به این تریتب پیش بینی می شود که مصرف مس بیش از پیش افزایش پیدا خواهد کرد.

او ادامه داد: درآینده شاهد خواهیم بود که برای جلوگیری از مصرف سوخت فسیلی، خودروهای الکتریکی و لوازمی که برای تولیدشان مس مصرف می شود، رشد می کنند. بنابراین کارشناسان به شدت در حال مصالعه کشورهای ضعیف تر هستند تا برای آنها مشوق در نظر می گیرند که آنها هم خودروهای الکتریکی تولید کنند و سهمشان را در آلودگی کره زمین کاهش دهند.

نقش ایران

او درباره این پرسش که نقش ایران در این بین چیست، تصریح کرد: معادنی که در ایران و جهان کشف می شود در آن حد نیست که بتواند روی بازار جهانی مس تاثیر عظیمی  بگذارد. دلیل آن هم این است که میزان اکتشافات مس در ایران کمتر از کشورهای دیگر  است و عمق اکتشافات مان همچنان پایین است که خود جای تفکر دارد.

او با اشاره به اینکه ایران ظرفیتهای قابل توجهی در این خصوص دارد، ادامه داد:  با توجه به ظرفیتهای فعلی می توانیم به ذخیار عمیق و بزرگ مس در کشورمان دست پیدا کنیم. تا حدی که در این عرصه به نوعی می توان مس را جایگزین نفت کرد. بعید نیست که سازمانی به حد  و اندازه  اوپک در سالهای آینده برای مس هم ایجاد شود. او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایران نقش به سزایی در این عرصه دارد و  معادن غنی مس در نقاط مختلف کشور از جمله سیستان و بلوچستان داریم، همچنین با توجه به روابطی که با کشورهای اطراف داریم، می توانیم به طور حتم گام مثبتی جهت رشد عرضه این فلز نارنجی برداریم. او تاکید کرد: لازمه این امر توسعه اکتشافات، نوسازی بخش معدن و اصلاحات ساختاری سیاسی و اقتصادی است.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 310806
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا