لزوم اجتناب از اهدای سنگ ایرانی به کشورهای هدف

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به تازگی خبری مبنی بر لغو عوارض صادرات سنگ منتشر شد. براساس این خبر طبق ابلاغیه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرک، عوارض صادرات انواع سنگ‌های تزئینی لغو شد. موضوعی که در نگاه اول می‌تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد فعالان صنعت سنگ کشور داشته باشد. اما باور برخی کارشناسان این است از آنجایی که بحث عوارض روی صادرات تاثیر گذار است، لذا نمی شود به راحتی آن را حذف یا وضع کرد. ضمن اینکه وقتی قصد داریم در عرصه معدن  به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم باید کمی محتاط تر عمل کنیم.

سوبسید انرژی به کشورهایی خریدار سنگ ایران صادر می شود!

در این خصوص تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ به «جهان صنعت نیوز» گفت: در تولید، فرآوری و استخراج سنگ با عاملی به نام سوبسید و انرژی روبرو هستیم که میزان آن در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار کمتر است. به همین خاطر متوجه می شویم که هزینه سوبسید در کشور ما محسوس نیست. این مساله  باعث می شود که همه تصور کنند که کارخانه داران باید قیمت تمام شده محصول خود را خیلی کمتر ارایه دهند. ضمن اینکه در قیمت صادراتی هم همین موضوع صدق می کند. به این صورت که قیمتهای صادراتی ما به شدت پایین می آید.

سیامک حاج سید جوادی تصریح کرد: این در حالی است که در این بین  بحث عوارض صادراتی بسیار مهم و کلیدی است.

حاج سیدجوادی با بیان اینکه قیمت پایین در داخل شاید قابل توجیه باشد اما در خارج به این صورت نیست، تصریح کرد: در داخل نمی شود همه چیز را کنترل کرد و به کارخانه دار گفت که چرا سنگ را ارزانتر می فروشی؟ به هر حال در نهایت گفته می شود که سوبسید انرژی که از سوی دولت در اختیار بخش معدن قرار می گیرد در حمایت از مصرف کننده داخلی است.

وی ادامه داد: اما این موضوع را به هیچ وجه نمی شود در بحث صادرات هم قبول کرد. به این دلیل که سوبسید انرژی عملا به کشورهایی که خریدار سنگ ایران هستند، صادر می شود و به نفع ما نیست.

خطر کاهش ارزش سنگ های ایران در بازارهای جهانی

او تصریح کرد: باید در مرزهای خروجی  روشی ایجاد کنیم که بتوانیم سوبسید انرژی را برگرداننده و قبل از خروج از مرز سهمش را دریافت کنیم و آن امتیاز صرف توسعه بخش صنعت و معدن در داخل کشور خودمان شود.

تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ با بیان اینکه ما نمی توانیم بدون کار کارشناسی، عوارض صادراتی را به صورت کلی قطع کرده یا اعمال کنیم، ‌تصریح کرد: نسبت به مرزهای خروجی باید عوارض صادراتی را بررسی کنیم. به عبارتی اگر در کشورهایی عوارض را حذف کنیم امکان کاهش قیمت را ایجاد می کنیم. در نتیجه شاهد خواهیم بود که تولید کننده ها با سنگ بریده ارزان وارد بازارهای جهانی می شوند و هم رقیب کارخانه داران ایرانی می شوند و هم رقیب بازارهای نهایی! بنابراین باید از اهدای سنگ ایرانی به کشورهای هدف اجتناب کنیم.

وی افزود: درنتیجه این مساله باعث کاهش ارزش سنگ های ما در بازارهای جهانی می شود.  او تاکید کرد: این در حالی است که  باید وضعیت سنگ هایی که به طور مثال به عراق و ترکیه می رود را  کنترل کرد.

حاج سیدجوادی خاطرنشان کرد: حوزه سنگ کار کارشناسی می طلبد. ما با اشراف به بازارهای جهانی و کشورهای هدف باید پیش برویم. بر مبنای یک طرح استراتژیک سیاستگذاری در این حوزه صورت گیرد تا در جهت حمایت از صادرات سنگ با بیشترین ارزش افزوده و سوبسید انرژی به کشور مقصد سنگ صادراتی هدیه ندهیم!

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 311120
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا