لبخند وزارت نفت به بخش خصوصی

جهان صنعت نیوز: توانمندی‌های بخش خصوصی طی یک سال اخیر تلنگری شد تا وزارت نفت برای برنامه‌های توسعه‌ای روی بخش خصوصی حساب بیش‌تری باز کند. به‌ تازگی نیز وزیر نفت آیتم‌های حضور بخش خصوصی را نیز در این صنعت تشریح کرد.


آنطور که زنگنه اعلام کرده هفت فرصت برای حضور بخش خصوصی در صنعت نفت وجود دارد و ایران همچنان ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای توسعه در بخش نفت و گاز دارد و نفت می‌تواند پیشران توسعه و اقتصاد کشور باشد.

وی معتقد است که بخش خصوصی می‌تواند در زمینه فعالیت‌های پیمانکاری نقشی بسزایی داشته باشد. هم‌اکنون پیمانکاران EPC در صنعت نفت در حال گرفتن نقش قالب هستند، زیرا با توجه به نظام اجرایی نفت که نمی‌خواهد کار امانی انجام دهد و کارها را کوچک کند و حتی عملیات نگهداشت تولید را هم که اقدامی بود که همیشه به صورت امانی انجام می‌شد و چند پیمانکار با هم کار می‌کردند هم‌اکنون این نظام یک نظام EPC/EPD است که همه کارها را یک پیمانکار از آغاز زنجیره تا انتها انجام می‌دهد و پرداخت هم تابع تولید است، نه فقط تابع پیشرفت فیزیکی طرح.

وزیر نفت بر این باور است که زمینه فعالیت پیمانکاران در نفت شناخته‌ترین زمینه است که مهم‌ترین آن در بخش بالادست نفت و کوچک‌ترین‌ها در شبکه‌های گازرسانی توزیع در شهرها و روستاهاست که در حال انجام است.

زنگنه درباره سرمایه‌گذاری مستقیم در صنعت نفت در بخش‌های پتروشیمی، پالایش و مایع‌سازی گاز و زنجیره پایین‌دستی نفت، گاز و پتروشیمی افزود: زمینه‌هایی بسیار خوب و خوراک‌های باارزشی وجود دارد که می‌توانیم با سرمایه‌گذاری در آن‌ها زنجیره ارزش را تکمیل و تا جایی که ممکن است از خام‌فروشی پرهیز کنیم.

درباره ساخت تجهیزات و به‌ویژه سیستم‌های صنعتی مورد نیاز صنعت نفت هم زنگنه با اشاره به پیشرفت‌ها و چالش‌های ۱۰ قلم کالاهای اولویت‌دار صنعت نفت گفت: باید با برنامه‌ریزی‌های لازم این کار را تقویت و تسریع کنیم. این کار آثار مهمی به ویژه در این شرایط برای ایجاد اشتغال و امید دارد.

تقویت ساخت داخل و ایجاد اشتغال و امید

وزیر نفت درباره بهینه‌سازی مصرف انرژی ادامه داد: این موردی است که می‌توانست با توجه به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید حجم عظیمی از کار و فعالیت را برای سازندگان و شرکت‌های خدمات مهندسی ایجاد کند. با توجه به مشکلاتی که در هدفمندی یارانه‌ها بود و اولویت‌دهی به هدفمندی یارانه‌ها و اختصاص منابع برای آن، این کار تقریبا جز در بخش قراردادهای بالادستی نفت (IPC و بیع متقابل) و مقداری هم در بخش گاز، متوقف شد که باید به این موضوع توجه ویژه شود.

وزیر نفت درباره شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی گفت: وزارت نفت اسامی ۱۵، ۱۶ شرکت را برای فعالیت در فعالیت‌های اکتشاف و تولید اعلام کرده است. این شرکت‌های می‌توانند نقش بسزایی در آینده کسب‌وکار صنعت نفت داشته باشند. حتی در شرایط کنونی تحریم نیز این شرکت‌ها می‌توانند فعالیت خوبی داشته باشند.

قرارگرفتن بازیگران خصوصی و دولتی نفتی در مرکز نوآوری صنعت نفت

یکی دیگر از موضوعاتی که وزیر نفت به آن توجه ویژه‌ای داشته تأکید بر حمایت صنعت نفت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این شرکت‌ها بوده است. در این باره نیز ابراهیم طالقانی – مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت – با اشاره به راه‌اندازی مرکز نوآوری صنعت نفت در تهران، اعلام کرد: ما همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را آغاز کرده‌ایم وگام‌های اولیه را برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه صنعت نفت برداشته‌ایم و با این بخش تعاملاتی را داریم و امیدواریم آمادگی خود را برای این تعامل افزایش دهیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز نوآوری در شهر ری تهران (زیست بوم نوآوری)، اظهار کرد: در این منطقه شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها، مشاوران کسب و کارهای نوآورانه، شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های ریسک‌پذیر (VC) در کنار متقاضیان فناوری چون شرکت‌های نفت و گاز قرار خواهند گرفت و زیست بومی برای همکاری با شرکت‌های فناور ایجاد خواهد شد.

 واگذاری چند طرح مهم همچون توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به شرکت پتروپارس نشان از خوش درخشیدن این بخش در صنعت نفت دارد و صحبت‌های مسوولان نفتی نیز حکایت از یک تعامل دوسر برد می‌دهد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 54545
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا