قیمت گوشت را مافیا تعیین می‌کند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  افشین صدر دادرس بابیان اینکه بین افزایش قیمت دام زنده و قیمت گوشت تناسب وجود ندارد، گفت: افزایش قیمت گوشت ناشی از عوامل بازار گوشت است و در این بازار مافیای گوشت قیمت نهایی را مشخص می‌کنند و ارتباطی با بازار دام زنده ندارد. قیمت دام زنده حدود چهار تا پنج هزار تومان بالا رفت این در حالی است که قیمت گوشت حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد. این فعال اقتصادی با اشاره به نبود نظارت نهادهای دولتی بر بازار گوشت گفت: دولت بیشترین فشار خود را بر تولید و دامداران وارد و صادرات دامی که در دست دامدار مانده بود را متوقف کرد و این چنین تراکم دام در داخل کشور را افزایش داد.


وی در ادامه تصریح کرد: شرکت پشتیبانی امور دام وعده داده است که ضرر و زیان دامداران را متقبل می‌شود که امیدواریم این وعده عملی شود. اما توقف صادرات یک بعد خارجی نیز دارد؛ صادرکنندگان با طرف خارجی قرارداد بسته‌اند و این مساله در معاملات آینده شرکت‌های خارجی به‌خصوص کشورهای حوزه خلیج‌فارس تاثیرخواهد گذاشت. صدردادرس با انتقاد از نگاه راهبردی مسوولان کشور، تصریح کرد: نگاه مدیریتی در وزارت کشاورزی میان‌مدت و بلندمدت نیست و به گذران حال اتکا دارد. عدم حمایت از تولیدکنندگان گوشت کشور در میان‌مدت به ضرر کشور است و مسوولیت آن برعهده کسانی است که این چنین برنامه‌ریزی می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه هیچ اتفاق مثبتی در زمینه توزیع نهاده‌های دامی نیفتاده است، گفت: وزارت کشاورزی به استناد تبصره ۲ بند ۱ مصوبه شماره ۶۴۰۱۵/ت مورخ۹۸ هیات وزیران وقت، مسوول تنظیم بازار نهاده‌های دامی شد و تا به امروز این وزارتخانه در اجرای این وظیفه موفق نبوده و هیچ نهادی پیگیر این موضوع و رفع خطاهای آن نبوده است.

وی با اشاره به بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی افزود: قیمت دو نهاده اصلی وارداتی چندین برابر شده و قیمت جو از کیلویی ۱۸۰۰ تومان به کیلویی ۹۵۰۰ تومان رسیده است، همچنین قیمت یونجه کیلویی۷۵۰۰ تومان، سبوس کیلویی ۶۵۰۰ تومان و کاه کیلویی ۶۵۰۰ تومان شده است. این افزایش نرخ نشان می‌دهد وزارت کشاورزی در وظیفه‌ای که برعهده گرفته شکست خورده است.

صدردادرس تصریح کرد: دامداران سبک در برخی از استان‌ها دو ماه است که نهاده دامی و توزیع سهمیه دریافت نکرده‌اند و از دولت طلب دارند که متاسفانه وصول نمی‌شود. وزارت کشاورزی سهمیه نهاده تولیدکنندگان گوشت را نمی‌دهد، اما انتظار دارد که در زمان مشخص تولیدکنندگان به آنها گوشت تحویل بدهند اما باید بگویم که این انتظار منصفانه نیست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 248493
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا