قیمت مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی باید ۱۲ هزار تومان می‌شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  افشین کلاهی در رابطه با اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: ارز ترجیحی نه تنها به اهداف خود نرسید بلکه از ابتدا نیز اشتباه بود و بسیاری از کارشناسان با آن مخالفت کردند. از ابتدا این نکته مطرح می‌شد که اگر با پرداخت یارانه ارزی قرار بر این است که وضعیت مردم بهبود یابد، بهتر است این یارانه را مستقیم به خود مردم بدهیم به جای اینکه در ابتدای حلقه و به واردکننده یارانه بدهیم.


عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی و به طور کل ارز چند نرخی در بحث تولید مشکلات فراوانی ایجاد کرده است. اینکه قیمت واردات از قیمت تولیدات داخل بیشتر باشد طبیعتاً روی کاهش تولید اثرگذار خواهد بود. متأسفانه واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید داخل را سرکوب کرد.

مرغ در گران‌ترین حالت ممکن باید ۱۲ هزار تومان فروخته شود

کلاهی با اشاره به عدم حمایت مؤثر ارز ۴۲۰۰ تومانی از مصرف‌کننده، تصریح کرد: با توجه به قیمت‌های جهانی، کالاهایی که الان دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند باید بسیار ارزان‌تر از قیمت‌های موجود در بازار عرضه شوند اما شواهد نشان می‌دهد که در شرایط فعلی کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی، با نرخ دلار ۲۴ هزار تومانی یا بیشتر به دست مردم می‌رسد.

وی ادامه داد: همین انحراف قیمتی در مرغ به خوبی خود را نشان داد و مهر تأییدی بر ناکارآمدی سیاست ارز ترجیحی زد. به عنوان مثال بیشترین نرخ مرغ در دنیا حدوداً کیلویی ۲ دلار است که با احتساب همه هزینه‌های جانبی با دلار ۴۲۰۰ باید حدود ۱۲ هزار تومان به دست مردم برسد اما در بازار با قیمت ۳۵ هزار تومان معامله می‌شود.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: البته باید توجه کرد که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تبعاتی نیز خواهد داشت اما با اعطای یارانه به صورت مستقیم به مردم، از تبعات منفی آن کاسته خواهد شد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مثابه یک جراحی بزرگ است

وی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مثابه یک جراحی بزرگ است که ممکن است مشکلات جزئی نیز ایجاد کند اما دولت باید برای تعادل بخشیدن به اقتصاد جرأت اصلاح روندهای غلط دولت پیشین را داشته باشد. ممکن است این تصمیم تبعاتی نیز در پی داشته باشد اما در این مورد باید صادق بود و جسارت لازم برای مقابله با این موضوع را داشت. باید ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و مردم به صورت مستقیم حمایت شوند.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران افزود: در مجلس نیز بحث کارت اعتباری مطرح شده به نظر می‌رسد که راه حل موجود همین باشد؛ یعنی برای کالاهای اساسی اعتباری به مردم داده شود و کارت آنها شارژ و مشخصاً برای کالاهای اساسی اختصاص داده شود و در رده بعدی نیز می‌توان به بخشی از جامعه نیز این یارانه جدید را اعطا کرد.

کلاهی با اشاره به لزوم پرداخت یارانه نقدی به صورت کامل به مردم برای جبران حداقل آثار تورمی حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: در حال حاضر باید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاق بیفتد یعنی به صورت مستقیم به خود مردم یارانه داده شود تا حداقل آثار تورمی که به مردم وارد می‌شود نیز از طریق این یارانه کنترل شود. باید یارانه ارزی به دست خود مردم برسد و با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تک نرخی کردن ارز، رانت نیز از بین برود.

وی اظهار کرد: البته در نحوه پرداخت کمی اختلاف نظر است اما همه شیوه‌های جایگزین از جمله کارت اعتباری خرید یا یارانه نقدی را باید به صورت کارشناسی در موضوعات اجتماعی و اقتصادی بررسی کرد. به نظر من اعطای یارانه به صورت کارت اعتباری خرید، روش مناسبی است که کمترین مشکل را ایجاد می‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 236366
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا