قیمت‌ها در بازار خودرو ثابت ماند/ خریداران واقعی قدرت چانه‌زنی دارند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  “سعید موتمنی”  افزود: امروز در بازار خودرو همچون هفته گذشته رکود شدیدی حاکم است، به طوری که شاهد مراجعه اندک مشتریان برای خرید خودرو هستیم و به نوعی بازار بلاتکلیف است.


وی بیان داشت: بلاتکلیفی بازار بیشتر به اخبار مثبت و منفی واصله سیاسی بین‌المللی، نوسانات ارزی و موضوع واردات خودرو برمی‌گردد که این عوامل بازار را در یک خواب عمیق فرو برده است.

موتمنی خاطرنشان کرد: بررسی قیمت‌ها در هفته جاری نسبت به هفته گذشته حاکی از عدم تغییر نرخ‌ها است؛ با این وجود خریداران واقعی خودرو قدرت چانه‌زنی دارند و در صورتی که بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از قیمت بازار پیشنهاد خود را به فروشندگان ارائه کنند، امکان خرید وجود دارد.

این مقام صنفی یادآور شد: امروز خودرو در کشور ما نه یک کالایی مصرفی، بلکه یک کالای سرمایه‌ای است و نوسانات ارزی در برخی موارد آن‌قدر قیمت‌ها را بالا برده است که به کاهش نرخ ارز نیز کمتر واکنش نشان می‌دهند.

وی عدم تناسب عرضه و تقاضای خودرو دیگر عامل تأثیرگذار بر قیمت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: باید نیاز روزانه، ماهانه و سالیانه بازار خودرو تامین شود، اما دست‌کم در چند سال گذشته عرضه خودرو در حد تقاضا نبوده و ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر از نیاز بازار عرضه شده است.

این مقام صنفی به سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ اشاره کرد که عرضه و تقاضای خودرو بسیار به هم نزدیک بود و گفت: در آن زمان فاصله سه تا ۱۰ درصدی قیمت‌های کارخانه‌ای و بازاری خودروها را شاهد بودیم.

 امروز در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی در گروه ایران‌خودرو هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ دو حدود ۲۹۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۷۰ میلیون تومان، رانا پلاس ۳۰۳ میلیون تومان، تارا دنده‌ای ۴۳۴ میلیون تومان و تارا دنده اتوماتیک ۵۷۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

در گروه سایپا نیز هر دستگاه تیبا صندوقدار ۲۰۲ میلیون تومان، تیبا ۲ حدود ۲۰۶ میلیون تومان، کوییک اتوماتیک ۳۰۳ میلیون تومان، کوییک آر (دو رنگ) ۲۰۵ میلیون تومان و در دسته مونتاژی‌ها نیز هر دستگاه هایما اس ۷ حدود ۹۷۰ میلیون تومان و جک اس ۵ نزدیک به یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 288555
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا