شرط نزولی ماندن بازار، تمدید زمان ترخیص خودروهای معطل در گمرک است

جهان صنعت نیوز|  طبق اعلام معاون گمرک جمهوری اسلامی در ۵ ماه گذشته ۶۶۵۳ دستگاه خودروی وارداتی از گمرک ترخیص شده است.

مهلت دوماهه ترخیص خودروهای در گمرک مانده ۱۶ تیرماه امسال به اتمام رسیده است اما هنوز بیش از ۷۰۰۰ دستگاه هنوز به دلایل مختلف ترخیص نشده‌ و شرکت‌های واردکننده تمام تمرکز خود را بر تحویل محصولات به مشتریان قرار داده‌اند.  در این شرایط مشخص نیست که باقی خودروهای در گمرک مانده که پیش از توقف واردات به‌طور قانونی وارد کشور شده‌اند چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟

در این رابطه مهدی دادفر – دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ، اظهار کرد: پس از ترخیص این ۶۶۵۳ دستگاه، حدود ۷۵۰۰ دستگاه خودرو دیگر در گمرک باقی مانده است؛ بنابراین با توجه به این‌که مهلت ترخیص خودروها به اتمام رسیده است، مکررا رییس جمهور، معاون اول، وزیر صنعت و معاونان وی برای تمدید مهلت ترخیص مکاتباتی انجام داده‌ایم؛ اما متاسفانه همیشه به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری می‌شود که مشکلاتی به همراه خود دارد.

وی افزود: با توجه به کوتاه بودن مدت در نظر گرفته شده برای ترخیص خودروهای رسوبی در گمرک، برای تمدید این مهلت نامه‌نگاری‌ها انجام شده اما همچنانی پاسخی دریافت نکردیم. ضمن این‌که ما نیز در کوتاه بودن این مدت مسئول نبوده‌ایم؛ دستگاه‌های اجرایی توانایی لازم را نداشته است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این‌که با توجه به این‌که این خودروها، سرمایه واردکنندگان و مردمی است که خودرو خریداری کرده‌اند، چنانچه مهلت تمدید نشود، تکلیف این خودروها و سرمایه‌ها چه خواهد شد؛ گفت:  خریداران خواستار ماشین‌های هستند؛ لذا تنها راه این است که مصوبه تمدید شود. قول مساعد داده شده که مهلت این مصوبه تمدید شود.

دادفر با تاکید بر این‌که از تمامی مسئولان خواسته شده روند ترخیص‌ها را متوقف نکنند، تصریح کرد: با ترخیص خودروها از گمرک آرامش در بازار ایجاد شده و در شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود. قیمت‌ها در بازار از زمانی که مصوبه “بازگشایی” انجام شد، کاهشی بوده و سبب کاهش قیمت‌ها در کل بازار شده است.

وی افزود: چنانچه سریعا مصوبه تمدید شده  و سازمان ملی استاندارد نیز همکاری لازم را برای خروج خودروها از گمرکات داشته باشد؛ شرایط نزولی بازار در همین شرایط باقی خواهد ماند و رو به جلو حرکت می‌کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: اگر مجدد روند بازار کنترل نشود، بازگشت افزایش قیمت‌ها و تورم را خواهیم داشت؛ لذا لازم است پیش از آنکه این اتفاق بیفتد  فکری برای واردات خودروها، ترخیص آن‌ها از گمرک  و … شود. در حال حاضر به عنوان انجمن واردکنندگان خودرو  اعلام می‌کنیم که ۷۰۰۰ خودرو خودرو در گمرک مانده است؛ اجازه دهید این خودروها ترخیص و به بازار تقاضا تزریق شوند.

وی در مورد هزینه‌ها این خودروهای رسوبی گفت: هزینه‌های گمرکی برای این خودروها شامل  ۵۵، ۶۵ و ۷۵ درصد تعرفه گمرکی است که با احتساب عوارض و دیگر اقلام حدود ۹۰ درصد برای هر دستگاه خودرو محاسبه می‌شود.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 35780
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا