قطع گاز پتروشیمی‌ها به چه قیمتی؟

جهان صنعت نیوز- از ماهها قبل موضوع قطع گاز پتروشیمی ها به دلیل افزایش مصرف گاز در فصول سرد سال مطرح بود.هرچند سال گذشته هم گاز بسیاری از صنایع از جمله فولادی ها،نیروگاهها و پتروشیمی ها قطع شد،اما گویا امسال شرایط سخت تر از سال گذشته است.

علاوه بر تایید کمبود ۲۶۰ میلیون متر مکعب ناترازی گاز در کشور، سیاست صادرات گاز هم مزید بر علت شده تا امسال زودتر از سال قبل گاز صنایع قطع شود.

براساس توافق هایی که مقامات دولت سیزدهم در تابستان امسال با ترکیه و عراق داشتند،مقرر شد تا حجم گاز صادراتی به این دو کشور افزایش یابد. دولت برای جایگزینی گاز نیروگاهها گزینه «فرآورده» را پیشنهاد کرده که هم اکنون با جایگزینی مازوت و گازوییل به جای بنزین در نیروگاهها،مشکل این بخش تقریبا حل شده است.

صادرات گاز در شرایطی انجام می شود که نه تنها در داخل کشور مشکل کمبود گاز وجود دارد، بلکه عدم سرمایه گذاری به موقع در میادین گازی از جمله میدان گازی پارس جنوبی باعث شده که این میدان مشترک با افت فشار مواجه شود و تولید آن کاهش یابد.

در چنین شرایطی دولت تصمیم گرفته تا برای حل بحران ناترازی گاز،یکبار دیگر گاز پتروشیمی ها را قطع کند.گاز،  مهمترین خوراک مجمتع های پتروشیمی  محسوب می شود و قطع خوراک به  معنای کاهش تولید و سودآوری شرکت هاست که در کلان این تصمیم به اقتصاد کشور آسیب می زند.با این حال به نظر می رسد،آسان ترین راه برای دولت قطع گاز پتروشیمی ها بوده است.

زیان دیگر این تصمیم،کمبود مواد اولیه صنایع پایین دستی پتروشیمی است که طی روزهای اخیر، خبرهایی مبنی بر کمبود مواد اولیه و واسطه ای صنایع پایین دستی پتروشیمی منتشر شده است. سئوال اینجاست که آیا صادرات گاز که در واقع خام فروشی محسوب می شود،ارزش آن را دارد که صنایعی مثل پتروشیمی با میلیاردها دلار ارزش و سرمایه گذاری متوقف شوند تا گاز به این دو کشور صادر شود؟

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 310617
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا