قاسمی: مسکن مهر طرح بزرگی بود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع مدیرعامل سابق و معارفه مدیرعامل جدید سازمان ملی زمین و مسکن، اظهار کرد: حمل‌ونقل ریلی و هوایی وضعیت بسیار بسیار بدی در کشور دارند،‌ ضمن این‌که در حمل‌ونقل جاده‌ای نیز وضع خوبی نداریم.

وی با بیان این‌که باید فکری برای این شرایط اندیشیده شود، افزود: در حوزه نوسازی ناوگان هوایی کارهایی انجام شده که جزیئات آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی در ادامه با بیان این‌که مسکن نقش بسیار تعیین‌کننده در سبد معیشت مردم دارد،‌ تصریح کرد: بر اساس آمار حدود ۹ میلیون نفر جوان ازدواج نکرده در کشور داریم که حداقل ۵۰ درصد از این رقم به دلیل معیشت و مسکن ازدواج نکرده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که مسکن مهر یک کار بزرگی بود که باید از تجریه آن برای اجرای طرح‌های مسکن‌سازی استفاده کنیم، اضافه کرد: مهندس اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی طرح ملی مسکن را اجرایی کرد که جای تقدیر و تشکر دارد چراکه در دولتی این کار را انجام داد که توجهی به این کارها نداشتند.

قاسمی با یادآوری این‌که ۵۲۰ هزار واحد طرح ملی مسکن بر اساس اعلام دیوان محاسبات ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت دارند، گفت: ما به ۱۰ میلیون مسکن نیاز داریم نه ۴ میلیون.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم اقدامات بزرگی در راستای خانه‌دار کردن مردم انجام شده است؛ اکنون حدود ۳۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید و در ۷۰۰ هزار واحد مسکونی  در کل کشور آماده ساخت است.  امروز ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است و یک میلیون زمین نیز آماده شده است و این به غیر از بخش روستایی است. در روستاها نیز ۱۶۰ هزار نفر با کد ملی به بنیاد ملی مسکن معرفی شده‌اند که کار ساخت واحدهای مسکونی برای این تعداد نیز در حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تامین ۴ میلیون زمین تا چند ماه آینده کار سختی نیست. همه کارکنان در وزارت راه و شهرسازی به صورت جهادی کار می‌کنند و این تعداد زمین تامین خواهد شد. صندوق ملی مسکن نیز که تاسیس شده و از سال آینده به آن منابع خوبی تزریق خواهد شد، به پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن کمک خواهد کرد.

جبران عقب‌ماندگی در ماموریت‌های سازمان ملی زمین و مسکن

علیرضا فخاری، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن نیز گفت: سازمان ملی زمین و مسکن بر اساس یک اساسنامه حرفه‌ای استوار است و وظیفه ما اجرای بدون توقف این این اساسنامه است. اگر خدشه‌ای در اجرای ماموریت‌های سازمان ایجاد شده نشان از عقب‌نشینی ماست. 

وی ادامه داد: بخشی از ماموریت‌های اساسی سازمان ملی زمین و مسکن اجرا نشده باقی مانده و این عقب ماندگی باید جبران شود. قطع ارتباط ارگانیک سازمان با مجموعه‌های استانی یکی از این اشکالات است. اگر این اشکال رفع نشود برنامه جدید برای اجرای قانون جهش تولید مسکن ابتر خواهد ماند. 

فخاری با بیان اینکه بخش عمده تلاش‌ها برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال متوجه سازمان ملی زمین و مسکن است، گفت: هدف‌گذاری ما برای تامین زمین نباید روی رقم ۴ میلیون باشد. باید برنامه‌ریزی  روی یک هدف ۸ میلیونی باشد که ۴ میلیون حتما محقق شود. همچنین سازمان باید بتواند به صورت مداوم برای طرح‌های بعدی تامین زمین کند. 

وی ادامه داد: باید در میزان تولید ثروت ملی و مولد نقش داشته باشیم. باید خارج از بورس بازی زمین و نگاه به آن به عنوان یک کالای سوداگرانه ارزش افزوده ایجاد کنیم تا ضمن ایجاد ارزش افزوده بتوانیم تعادل را به عرضه و تقاضا در بازار مسکن بازگردانیم.  باید به سمت حضور موثر مردم در اقتصاد مسکن حرکت کنیم. ایجاد یک ساختار برای سرمایه‌گذاری و مشارکت شهروندان داخل و خارج کشور به این موضوع کمک خواهد کرد. 

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه تکمیل ظرفیت و اطلاعات بانک ملی زمین یک ضرورت است، گفت: در جلساتی که تاکنون برگزار شده نتوانستیم خود را قانع کنیم که آمار موجود قابل استناد است. باید حتما به یک نقطه قابل اعتماد از منظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برسیم. این بانک زمین خاصیت ضد فساد دارد، کمک می‌کند دارایی‌ها را بر اساس ارزش به روزرسانی کنیم، کمک می‌کند در جهت توسعه و تامین زیرساخت‌های اساسی کشور گام برداریم، یک نظم اجتماعی ایجاد کرده و جلوی تشکیل پرونده‌های حقوقی تصرف زمین را می‌گیرد. 

وی افزود: پروژه‌های حدنگار یا کاداستر هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده است. پیشبرد این طرح نیز به تکمیل اطلاعات بانک زمین کمک می‌کند. 

فخاری با اشاره به نقش سازمان ملی زمین و مسکن در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر گفت: در پروژه‌های نیمه تمام مانند مسکن مهر نیز باید به نقطه اطمینان رسیده و  به تعهدات خود عمل کنیم تا مردم از سرگردانی در آیند. در این رابطه اقدام کرده و حتی به پروژه‌هایی که پرونده قضایی دارند نیز ورود خواهیم کرد تا طرح مسکن مهر به اتمام برسد.  

وی ادامه داد: برای سرمایه‌گذاری و انبوه‌سازی برنامه داریم و با کمک مردم، بخش خصوصی و سازمان‌های نیمه دولتی در این رابطه اقدام خواهیم کرد. باید بتوانیم با بهره‌گیری از بورس و سرمایه های مردمی و تبدیل اوراق، سرمایه‌های جدید خلق کنیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 239455
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا