فیشینگ به مرز هشدار رسید

جهان صنعت نیوز: بسیاری از کاربران می گویند اگر برای مبالغ اندک به پلیس فتا مراجعه کرده و گزارش سرقت مالی از طریق اینترنت را ارائه دهند، به آنها گفته می شود به حدی حجم شکایت های فیشینگ آنهم با مبالغ کلان زیاد است که فعلا نوبت به شکایت های پایین تر نمی رسد.

فیشینگ چیست؟

فیشینگ  (Phishing) نوعی از حملات مهندسی ‌اجتماعی است که بر پایه فریب افراد به منظور کلاهبرداری اقتصادی استوار است. در این روش درگاه های بانکی قلابی ساخته می شوند که با واردکردن اطلاعات از سوی کاربران تمامی اطلاعات بانکی آنها لو رفته و هکرها به راحتی می توانند حساب آنها را خالی کنند، لینک های نامعتبر و ساختگی با محتوای دروغینی از سوی سایت هایی مانند بانک ها و فروشگاه های آنلاین به ایمیل آنها ارسال می شود که با کلیک بر روی آنها راه را برای دسترسی هکرها را به سیستم و اطلاعات شخصی خود هموار می کنند، همچنین از طریق پراکسی های نامعتبر نیز بدافزارها وارد تلفن هوشمند و یا کامپیوتر کاربران اینترنتی شده و کار هکرها آسان می شود.

یکی دیگر از روش های فیشینگ از طریق تلفن است؛ به این طریق که پیام هایی ارسال می شوند که ادعا می کند از طرف بانک هستند و از مشتری ها (استفاده کنندگان خدمات بانکی) می خواهند با توجه به مشکلی که برای حساب های آنها به وجود آمده است، با یک شماره تماس بگیرند. به محض این که مشتری با این شماره تلفن (که متعلق به مهاجم است و یک سرویس تلفن اینترنتی است) تماس بگیرد، دستوراتی به مشتری داده می شود تا شماره حساب و رمز خود را وارد کند. فیشرهایی که از سرویس تلفن اینترنتی استفاده می کنند، گاهی اوقات از داده های جعلی برای آی دی کالر استفاده می‌کنند تا برای مشتریان این گونه به نظر برسد که این تماس از طرف یک سازمان مطمئن و معتبر انجام می شود.

همچنین تنها با ورودو بازدید یک قربانی به سایت جعلی عمل کلاهبرداری انجام نمی شود بلکه در برخی از روش های فیشینگ از دستورات جاوا اسکریپت استفاده می شود تا نوار آدرس را اصلاح کند و تغییر دهد. این کار با قرار دادن تصویر یک آدرس اینترنتی قانونی و موجه در نوار آدرس یا بستن نوار آدرس اصلی و باز کردن یک نوار آدرس جدید که حاوی آدرس اینترنتی قانونی و موجه است، رخ می دهد.

به این طریق که یک فیشر(مهاجم) حتی می تواند از نقایص موجود در برنامه جاوا اسکریپت یک سایت معتبر و قانونی علیه قربانیان خوداستفاده کنند. این نوع حمله ها ( که به کراس سایت اسکریپتینگ معروف هستند) به طور خاص سخت و پیچیده هستند، چون آنها قربانی را به صفحه اینترنتی ثبت نام خدمات بانکی خود ارجاع می دهند. صفحه ای که در آن همه چیز از آدرس سایت گرفته تا گواهی امنیتی، همه درست و صحیح به نظر می رسند. در حقیقت لینک دادن به صفحه اصلی حقه ای برای به ثمر رساندن سرقت و انجام دادن حمله است.

استفاده از درگاه‌های جعلی در سایت‌های قمار و فروش فیلترشکن

رییس کمیته ارتباطات مجلس با تاکید بر لزوم قطع دسترسی سایت‌های غیر مجاز از شبکه پرداخت گفت: در سایت‌های فروش فیلترشکن و قمار به صورت گسترده از درگاه بانکی جعلی استفاده می‌شود که باید مسدود شود.

رمضانعلی سبحانی فر با بیان اینکه کلاهبرداری‌های اینترنتی به مرز هشدار رسیده است، گفت: کلاهبرداری‌های آنلاین از جمله فیشینگ یکی از موضوعاتی که است که باید درباره آنها فرهنگ سازی گسترده‌ای انجام شود و پلیس فتا و بانک‌ها باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند؛ نیاز است تا زیرساخت‌هایی برای کاهش این دسته از کلاهبرداری‌ها با همکاری نهادهای قضایی ایجاد شود که در مجلس و جلسات دیدار با مسئولین ذیربط بر روی آن تاکید شده است.

رییس کمیته ارتباطات مجلس افزود: سایت‌های فروش فیلتر شکن و قمار و شرط بندی از بخش‌هایی هستند که صفحات جعلی درگاه پرداخت بانکی به صورت گسترده در آنها استفاده می‌شود که نیاز است تا ضمن برخورد با این کسب و کارها در فضای مجازی از دسترسی آنها به شبکه پرداخت و درگاه‌های بانکی جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه در طول سال‌های اخیر سایت‌های غیر مجاز در فضای مجازی رشد کرده‌اند که دلیل بخش عمده کلاهبرداری‌های آنلاین هستند؛ بانک مرکزی و نهادهای نظارتی از جمله شاپرک تا به امروز توانسته‌اند تا از دسترسی بسیاری از سایت‌های غیر مجاز از جمله فروش فیلترشکن به درگاه‌های بانکی مجاز جلوگیری کنند که اقدامی بسیار خوبی بوده، اما باید این موضوع به صورت جدی در بخش نظارتی پیگیری شود تا هیچ سایت غیر مجازی به شبکه پرداخت ایران دسترسی نداشته باشد چرا که این کسب و کارها تا زمانی که گردش مالی داشته باشند فعالیت می‌کنند و بدون دسترسی به شبکه بانکی ایران فعالیتشان محدود و متوقف خواهد شد.

سبحانی فر بیان کرد: بانک مرکزی با اقداماتی جدی نشان داده که با شبکه‌های مافیایی و فساد در شبکه پرداخت و بانکی مقابله خواهد کرد.

روزی ۵ صفحه جعلی بانکی ساخته می شود

معاون وزیر ارتباطات گفت: روزانه بیش از پنج صفحه جعلی بانکی (فیشینگ) توسط کلاهبرداران ایجاد می‌شود و کاربران دارای سواد دیجیتالی کم، بیشتر در معرض خطر هستند.

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور در اینستاگرام نوشت: فیشینگ، سایت‌ها و صفحه‌های اینترنتی جعلی هستند که سعی می‌کنند از طریق فریب کاربران اطلاعات مربوط به نام کاربری، گذرواژه یا اطلاعات کارت بانکی آنها را به دست آورند. از این طریق، کاربرانی که دارای سواد دیجیتالی کمتری هستند و یا از ابزارهای به‌روز نشده استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر هستند و اطلاعات آنها مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: برای مقابله با فیشینگ راه‌های مختلفی وجود دارد که ازجمله آنها می‌توان به افزایش دانش کاربران، پایش مداوم بانک‌ها برای شناسایی صفحات جعلی و راه‌حل‌های فنی مانند نصب فایروال‌ها اشاره کرد.

وی گفت: فیشینگ یک چالش جهانی است به همین دلیل نیز ابزارهای جهانی در این خصوص طراحی شده است.رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: اگرچه مأموریت سازمان فناوری اطلاعات به‌صورت مستقیم شناسایی و مسدودسازی این صفحات نیست و این امر در حیطه وظایف پلیس فتا و بانک‌ها است، اما بیشترین شناسایی و مسدودسازی صفحات جعلی درگاه‌های بانکی را ما در مرکز ماهر انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در ۶ ماه نخست امسال ۸۵۷ سایت فیشینگ شناسایی و مسدودسازی شده‌اند، ادامه داد: این به معنی آن است که روزانه بیش از پنج صفحه جعلی بانکی توسط کلاهبرداران ایجاد می‌شود.
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: در مجموع کمتر از ۱۰ مورد (حدود یک درصد) از این موارد در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران هشدار داده می‌شود و با ۹۹ درصد دیگر به صورت فنی مقابله صورت می‌گیرد.

وی گفت: ۹۵ درصد از این موارد را از طریق همکاری بین المللی با مراکز ( CERT) دنیا انجام می‌دهیم. به‌صورت متقابل هم مراکز مشابه مرکز ماهر در کشورهای دیگر پس از شناسایی این درگاه‌های جعلی آن را به ما اطلاع می‌دهند. در حقیقت صیانت از حقوق کاربران بر پایه قواعد جهانی است و از مبداء مسدود می‌شود.

ناظمی ادامه داد: اگر چه شاید بسیاری ترجیح می‌دهند تا روز‌به‌روز بر کنترل بیشتر اینترنت مردم بیفزایند و این امر را به بهانه محافظت از مردم و صیانت از اطلاعات آنها انجام می‌دهند، اما واقعیت آن است که اصلی‌ترین راه مقابله با چالش‌های جهانی، استفاده از قواعد جهانی است. بر این اساس، همکاری بین‌المللی نه فقط پایدارتر است، بلکه ریسک تعرض به حقوق مردم را کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: در عصر فناوری به همان دلیلی که فناوری جهانی است، اتکا به شیوه ها و قواعد جهانی نیز یک راه‌حل است. شاید گاهی باید این نگاه منفی به همکاری بین‌المللی را کنار بگذاریم تا بتوانیم منافع همکاری جهانی را ببینیم. در مورد چالش‌های جهانی، راه‌حل‌های جهانی کارآمدتر از کنترل شدید در کاربری مردم است که گاهی پشت سر واژه‌های درستی مانند شبکه ملی اطلاعات پنهان می‌شود.

وی گفت: شبکه ملی اطلاعات ضروری و مهم است، اما حداقل این را خوب می دانیم که کاربردش مقابله با فیشینگ نیست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلاندانش و فناوری
شناسه : 56160
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا