فعالان صنایع‌دستی معطل ملزومات تولید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  همین دغدغه‌ها باعث شده که تولیدکنندگان صنایع‌دستی به جای آنکه تمرکزشان بر افزایش کمیت تولید و ارتقای کیفیت محصولات باشد، هر روز با درگیری فکری برای تامین تجهیزات، مواد اولیه و پیدا کردن راهکاری برای بازاریابی و فروش مواجه باشند.

برای بررسی بیشتر مشکلات و دغدغه‌های امروز فعالان صنایع‌دستی کشور با عضو هیات موسس اتحادیه سراسری صنایع‌دستی کشور گفت‌وگو کردیم.

وی معتقد است که ایجاد دو تعاونی تخصصی، یکی برای تامین ملزومات تولید صنایع‌دستی و دیگری جهت فروش تولیدات هنرمندان، می‌تواند تمرکز لازم را برای تولیدکنندگان حوزه صنایع‌دستی فراهم کرده و امکان تولید با‌کیفیت‌تر را برای آنها فراهم سازد.

*مشکل در تامین ملزومات

باتوجه به توسعه فناوری‌های نوین و بهره‌گیری تولیدکنندگان هنرهای سنتی از این فناوری‌ها، مشکل تامین ملزومات تولید امروز به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالان حوزه صنایع‌دستی تبدیل شده است.

 خاطره استادرضایی عضو هیات موسس اتحادیه سراسری صنایع‌دستی کشور ضمن تایید مشکل در زمینه تامین ملزومات تولید و مواد اولیه صنایع‌دستی به «جهان صنعت» گفت: در حوزه صنایع‌دستی همچنان با مشکل کمبود ملزومات تولید و مواد اولیه مواجه هستیم و در این زمینه دو پیشنهاد مصرانه داریم که بازنگری شده و آماده ارائه به معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی است.

وی افزود: بحث تعاونی‌های تامین نیاز و تعاونی‌های پشتیبان برای توزیع و فروش را اعلام کرده‌ایم. امیدواریم با تحقق این پیشنهادها بتوانیم در بحث تامین نیاز مواد اولیه و نیز در حوزه عرضه صنایع‌دستی با یک نظارت و مسیر برد-برد به جامعه هدفمان خدمات ارائه دهیم. در غیر این صورت عملا فعالان صنایع‌دستی می‌بایست با فشار بسیار زیادی وارد خط تولید شوند که معمولا تداوم این فشار خسته‌کننده می‌شود.

استادرضایی ضمن تاکید بر اینکه دغدغه تولیدکننده نمی‌بایست مسایل و مشکلات حاشیه‌ای موجود باشد ابراز داشت: باید این مساله را پذیرفت که دغدغه تولیدکننده می‌بایست صرفا معطوف به مساله تولید باشد و درگیر حواشی تامین مواد اولیه نشود. اگر دغدغه تولیدکننده تامین مواد اولیه باشد مطمئنا در ادامه دچار مشکل می‌شود. توجه داشته باشید که وقتی تولید‌کننده بخواهد بحث تامین و تولید را داشته باشد عملا نمی‌تواند به بازار تخصصی فکر کند. به نظرم اگر تعاونی‌های صنایع‌دستی سیستم نظارت مشخص بخش غیردولتی را در زمینه تامین مواد اولیه فراهم کنند وضعیت به مراتب بهتر می‌شود.

*لزوم تعامل بخش خصوصی و دولتی

برای عبور از مشکلات حوزه صنایع‌دستی و تامین ملزومات تولید و مواد اولیه همکاری و نگاه مشترک بخش خصوصی و دولتی الزامی است.

عضو هیات موسس اتحادیه سراسری صنایع‌دستی کشور ضمن اشاره به لزوم ایجاد اتحادیه در بخش غیردولتی برای تامین مواد اولیه صنایع‌دستی ابراز داشت: برای تحقق این امر امیدواریم موضوع را با معاون جدید صنایع‌دستی مطرح کنیم و بتوانیم در این حوزه به یک تعامل مناسب با معاونت برسیم. امیدوارم در این حوزه قدم‌های بزرگی برداشته شود چرا که بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان فعال در حوزه صنایع‌دستی درگیر بحث تامین مواد اولیه و ملزومات خط تولید هستند. برای این دو حوزه تعاونی‌های پشتیبان می‌توانند گام موثری را بردارند و به این طریق تولیدکنندگان می‌توانند ضمن آنکه خدمات مربوط به تامین مواد اولیه خود را از تعاونی مربوطه دریافت می‌کنند، دغدغه بازاریابی و فروش نیز از گردن آنها برداشته شود.

وی افزود: بنابراین تلاش ما بر این است که خط عرضه را فعال کنیم. در این حوزه تعاونی‌های پشتیبان می‌توانند کمک موثری قلمداد شوند. در صورت تحقق این موضوع و ایجاد تعاونی‌های پشتیبان و عرضه، تولیدکنندگان صنایع‌دستی می‌توانند در زمینه تامین مواد اولیه، تولید و بازاریابی و عرضه امنیت روانی داشته باشند و دغدغه آنها صرفا به تولید و کیفیت محصول معطوف خواهد شد.

استادرضایی در خاتمه خاطرنشان ساخت: همچنین تولیدکنندگان صنایع‌دستی می‌توانند نیازهای خود در قبل و بعد از تولید را از طریق تعاونی‌های صنایع‌دستی سراسر کشور با خیال راحت تامین کنند. این موضوع کمک بزرگی است که تعاونی‌های صنایع‌دستی می‌توانند انجام دهند و امیدوارم که معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این زمینه با اتحادیه‌ها به اجماع برسند. اگر این موضوع محقق شود می‌توان آن را در سطح کلان توسعه داد.

*لزوم توجه مضاعف به صنایع‌دستی

در شرایطی که کشور با مشکل تحریم‌ها و تامین ارز رو‌به‌رو است حوزه صنایع‌دستی به سبب هزینه کم تولید و امکان صادرات می‌تواند به عنوان حوزه‌ای درآمدزا و موثر قلمداد شود.

نگاهی به گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در حوزه مشکلات صنایع‌دستی در سال‌های اخیر مشخص می‌کند که مشکلات مربوط به تولید و توزیع و فروش، همواره در بالای لیست چالش‌های حوزه صنایع‌دستی کشور قرار داشته است.

همچنین مشکلات مربوط به بازاریابی و برندسازی و مشکلات مربوط به بوروکراسی دولتی و مساله مجوزها نیز از دیگر مشکلات این حوزه هستند.

در چنین شرایطی ایجاد اتحادیه‌ای مستقل با مدیریت بخش خصوصی و با نظارت بخش دولتی می‌تواند گامی موثر برای کاهش مشکلات فعالان حوزه صنایع‌دستی در عرصه تولید و فروش به شمار آید.

امروز وجود تجهیزات نامناسب با سطح تکنولوژی پایین در حوزه تولید صنایع‌دستی، در کنار تحمیل هزینه‌های اضافه به دلیل پراکندگی مناطق تولیدی و دوری از بازار و عدم امکان تولید انبوه در زمان کوتاه به دلیل فقدان کارگاه‌های مدرن از جمله مشکلات حوزه صنایع‌دستی کشور هستند.

 می‌توان امیدوار بود با ایجاد تشکل و اتحادیه‌های قدرتمند و ارائه امکانات و خدمات مربوط به حوزه تولید بر این مشکلات فائق آمد و صد البته که تحقق این امور نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و نظارت بجا از سوی معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 284768
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا