فصل نزولی شاخص‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۵/۰ درصد بوده است. این در حالی است که گروه‌های کشاورزی و صنایع و معادن طی همین مدت متاثر از مواجهه با مشکلاتی نظیر کاهش میزان بارندگی‌ها و محدودیت در تامین برق برخی واحدهای صنعتی در تابستان سال جاری و نیز کاهش ارزش‌افزوده فعالیت‌های ساختمانی با کاهش عملکردی به ترتیب معادل ۹/۱ و ۳/۵ درصد بوده‌اند.

افت محسوس تولید در تابستان

بررسی جداول ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی در گروه صنایع و معادن نشان می‌دهد که رشد تولید ناخالص داخلی این بخش در فصل بهار امسال، ۹/۱ و در فصل تابستان با افتی محسوس به منفی ۳/۵ درصد رسیده که در نتیجه شاخص عملکرد نیمه نخست آن منفی ۹/۱ درصد شده است. در بخش صنعت نیز مقایسه مدت مشابه سال گذشته با امسال نشان می‌دهد که در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹، رشد تولید ناخالص داخلی صنعت ۷/۶ درصد و رشد سالیانه آن ۸ درصد بوده است. این در حالی است که در فصل اول امسال این رقم به ۸/۵ درصد و در فصل دوم به منفی ۵/۱درصد رسیده است؛ امری که شاخص رشد تولید ناخالص داخلی بخش صنعت در شش ماهه نخست امسال را به ۹/۱ درصد رسانده است. یعنی در حدود پنج درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل و شش درصد پایین تر از رشد کلی صنعت در سال ۱۳۹۹.

این موضوع که حاکی از رکود قابل ملاحظه بخش صنعت است با توجه به بررسی‌هایی که پژوهشکده پولی و بانکی هر ماه از میزان تولید صنعتی شرکت‌های بورسی منتشر می‌کند، بیانگر این واقعیت است که در فصل پاییز نیز این روند نزولی ادامه خواهد داشت، چراکه بررسی گزارش تولید ماهانه صنعتی در آبان امسال نیز حکایت از افت منفی ۱/۱  درصدی تولید داشته و به افت شاخص‌ها که از تیرماه امسال آغاز شده، تداوم بخشیده است.

مسیر دشوار صنعت برای عبور از رکود

در این میان تازه‌ترین بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران از تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده نشان می‌دهد، تورم در مهر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲/۳۹ درصد بوده که ۸/۵ برابر از عراق، ۳/۴  برابر از پاکستان، ۲ برابر از ترکیه و ۳۸ برابر بیشتر از عربستان است.

همچنین شاخص تولید صنعتی در حالی همچنان روند نزولی آن در آبان‌ماه امسال نسبت به سال قبل ادامه داشته که بالاترین رشد شاخص تولید متعلق به صنایع تولید محصولات کاغذی با ۵/۱۳ درصد و تولید خودرو با ۱/۸ بوده است. با این حال در بخش تولید دستگاه‌های برقی، منفی ۵/۱۳ درصد، تولید فلزات اساسی منفی ۵/۶ درصد، صنایع دارویی منفی ۴/۶ درصد و صنایع غذایی منفی ۴/۱ درصد رشد تولید را شاهد بوده‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل به صورت کلی رشد منفی ۱/۱ درصدی را نشان می‌دهد.

در این راستا و در شرایطی که مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در تابستان امسال را ۶/۹ درصد اعلام کرده که حاکی از وضعیت نگران‌کننده مشارکت اقتصادی در کشور است، کاهش پنج درصدی رشد صنعت در شش ماه نخست امسال و شش درصدی آن نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که تنها برای سر به سر شدن با سال ۱۳۹۹ راه دشواری پیش روی بخش صنعت کشور قرار دارد، چرا که در این رابطه تنها بررسی دو مولفه می‌تواند چنین فرضیه‌ای را اثبات کند. نخستین موضوع نرخ تشکیل سرمایه در بخش صنعت است که شاخص‌ها نشان می‌دهد این بخش جذابیت به مراتب کمتری نسبت به سایر بخش‌ها در زمینه جذب سرمایه دارد و دومین مورد هم موضوع تامین مالی است که هر چند برآوردهای هشت ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته حاکی از افزایش ۵۲ درصدی تامین مالی بازارهای سرمایه است، اما طبق تازه‌ترین گزارش وزارت صمت در هفت ماه نخست امسال حدود ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، ساختمان، بازرگانی و خدمات پرداخت شده که نزدیک به ۶۷ درصد این تسهیلات صرف تامین سرمایه در گردش شده است. طبق اطلاعات ارائه‌شده، بخش صنعت و معدن در هفت ماه نخست امسال ۷/۴۳۹ هزار میلیارد تومان از بانک‌ها و موسسات مالی تسهیلات دریافت کرده که ۶/۳۴۷ هزار میلیارد یعنی ۱/۷۹ درصد آن به تامین سرمایه درگردش اختصاص داده شده است. لذا به گفته کارشناسان هر چند که سرمایه درگردش و نقدینگی اکنون یکی از مهم‌ترین چالش‌های بخش صنعت و تولید کشور است، اما سرمایه درگردش به‌خودی‌خود توسعه به همراه نداشته و تنها می‌تواند با توجه به شرایط اقتصادی فعلی به حفظ وضع موجود کمک کند. کما اینکه به گفته برخی از ناظران با تامین سرمایه درگردش برخی از واحدهای تولیدی، یک مشکل آنها حل شده، اما سایر معضلاتشان مانند مشکلات بانکی، بیمه و تامین مواد اولیه همچنان پابرجا مانده و ممکن است به جای رونق تولید به انحراف منابع دامن بزند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 237044
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا