فرماندهان اقتصاد همچنان تماشاچی‌اند

به گزارش جهان صنعت نیوز: فرماندهان اقتصاد دولت سیزدهم شامل وزیر اقتصاد ، رییس بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه و بودجه هیچ مدل مشخصی برای اداره اقتصاد و دورکردن شمشیر آخته از بالای سر تهیدستان ندارند.

نرخ فزاینده تورم در موادغذایی که همچنان با نرخ تورم عمومی فاصله می گیردفقرا را فقیرتر خواهد کرد. در حالی که مرکز آمار ایران تورم سالانه در آبان ماه را ۴۴ درصد اعلام کرده بود اما بر اساس گزارش تازه این مرکز، تورم سالانه برای دهک اول ۵۰.۲ و تورم گروه خوراکی‌ها نیز برای این دهک ۶۴.۶ درصد اعلام شده است.

در خبرها آمده است مرکز آمار ایران در گزارشی از وضعیت تورم در میان دهک‌های مختلف اعلام کرد در حالی که نرخ تورم کل کشور در آبان ماه امسال برابر ۴۴ درصد است اما این نرخ در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۴١.٧ درصد برای دهک­­ دهم (بالاترین درآمد) تا ۵٠.٢ درصد برای دهک­ اول (کم‌درآمدترین دهک) نوسان دارد.

تورم سالانه در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین۶٠.۵ درصد برای دهک هشتم تا ۶۴.۶ درصد برای دهک­ اول است. هم چنین این نرخ در مورد گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نیز بین٣٢.٩ درصد برای دهک چهارم، پنجم و ششم تا ٣۶.۶ درصد برای دهک دهم در نوسان است.

اما در حالی بنابر اعلام مرکز آمار تورم گروه خوراکی‌ها برای کم‌برخوردارترین دهک به نزدیک ۶۵ درصد رسیده است که گروه خوراکی‌ها در سند مصرفی این دهک بیش از ۴۳ درصد سهم دارند. در چنین وضعیت دهشتناکی اما رییس دولت همچنان از اینجا به آنجا می رود و حرفهای سیاسی می زند و برای غرب رجز می خواند و به معترضان اعتراض می کند که چرا اعتراض می کند. رییس بانک مرکزی ایران تنها فکرو کارش رصد دلار در بازار است که مبادابه سرعت قیمت هردلار در آن به ۴۰ هزارتومان برسد. رییس بانک مرکزی تابعی از اراده و خواست دولت شده است و برنامه مستحکمی برای مهار تورم از مسیر کنترل نقدینگی ندارد. وزیر اقتصاد همچنان درگیر روزمرگی است و نمی داند با پیامدهای سست شدن منابع درآمدی کشور و دولت چه کند تا بتواند دخل پایدار به دست آورد. رییس سازمان برنامه و بودجه که ادعا می کرد برای اقتصاد برنامه دارد و بودجه بخشی از برنامه اقتصاد کلان است همچنان دنبال این است که بودجه ۱۴۰۲ را زودتر تحویل دهد و نیز به کار برنامه ۵ ساله هفتم بپردازد بدون اینکه به شهروندان توضیح دهد دستاوردهای برنامه ششم چه بوده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 309894
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا