فرافکنی پاکستان درباره امنیت آسمان ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز: طی روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی در خصوص رویداد احتمال برخورد دو فروند هواپیمای پاکستانی بر فراز آسمان ایران در سطح رسانه‌های بین المللی و داخلی منتشر شد. خبری که نخستین بار رئیس سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان در سطح رسانه‌ها اعلام کرد.

در این میان اگرچه سکوت معنادار سازمان هواپیمایی کشورمان و اظهارنظرهای برخی مقامات رسمی برای صاحبنظران عرصه هواپیمایی قابل تأمل است، اما با پاسخ قاطع عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران روبه رو شد.

هادی یوسف پورآذری مشاور وزیر راه و شهرسازی و عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در توییتی اعلام کرد که آسمان ایران امن ترین آسمان منطقه است.

سکوت سازمان هواپیمایی و اظهارنظر عجیب پاکستان درباره آسمان ایران

اگرچه مدیریت پروازهای عبوری و مرکز کنترل فضای کشور در اختیار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است، اما مسئولیت اتفاقات بین المللی در صنعت هوانوردی با سازمان هواپیمایی کشوری است و این سازمان باید در مقام پاسخ گویی به اظهار نظر مقام مسئول پاکستانی بربیاید.

کارشناس صنعت هوایی: سکوت سازمان هواپیمایی کشوری درباره اظهار نظر مقام پاکستانی پذیرفتنی نیست

در همین ارتباط محمد سعید شرفی کارشناس حقوق بین المللی حمل و نقل هوایی اظهار کرد: بر اساس رویه‌های بین المللی، در صورت بروز چنین رویدادهایی ارائه دهندگان خدمات ناوبری هوایی موظف هستند در اولین فرصت ممکن، موضوع را به نهاد حاکمیتی هواپیمایی در کشور متبوع اطلاع رسانی کنند.

وی ادامه داد: این اقدام علاوه بر ورود بخش بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری به بررسی شفاف، مستقل و حرفه‌ای رویداد، فرصت مناسبی در اختیار بخش مدیریتی سازمان قرار خواهد داد تا با مذاکرات اولیه و اطمینان بخشی به سازمان همتراز خود در کشور ثالث علاوه بر اینکه از مطرح کردن شتابزده موضوع از سوی مقام مسئول خارجی در سطح رسانه‌ها جلوگیری می‌کند، امکان بررسی دقیق و به دور از حاشیه‌های بعدی را فراهم می‌سازد.

سازمان هواپیمایی گزارش اولیه سانحه احتمالی را به سرعت تهیه کند

مقام مسئول اسبق سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: از منظر دیگر عدم اطلاع رسانی و شفاف سازی رسمی موضوع (پس از مطرح شدن در رسانه‌های داخلی و خارجی) توسط سازمان هواپیمایی کشوری و اظهارات غیرکارشناسی برخی مقامات دیگر، اما و اگرها را نزد نخبگان صنعت و بهره بردار نهایی خدمات هواپیمایی کشور افزایش داده که جای دارد، حداقل گزارش اولیه مختصری در خصوص تأیید یا رد این رویداد توسط بخش نظارتی و بررسی سوانح صنعت هوانوردی و در راستای تنویر افکار عمومی صادر شود و پرداختن به جزئیات و نکات فنی را به بررسی‌های فنی دقیق‌تر در فرصت مناسب منوط و موکول کند.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت در بررسی سوانح و رویدادهای هوایی از حقوق نهاد حاکمیتی هوانوردی کشور متبوع هواپیمای سانحه دیده یا درگیر در رویداد است که می‌بایست در سوانح هوایی محترم شمرده شده و در صورت درخواست از حضور مدیران و کارشناسان متبوع آن کشور را در بررسی سوانح و رویدادها بهره گرفت و گزارش نهایی نیز علاوه بر ارسال برای سازمان هواپیمایی کشور مذکور، به منظور پیشگیری از وقوع مجدد رویدادها به اطلاع عموم برسد.

شرفی تصریح کرد: به نظر می‌رسد عدم اطلاع رسانی رسمی اولیه توسط سازمان هواپیمایی کشوری، علی رغم وجود فرآیندها و دستورالعمل‌های متقن در این قائله مغفول مانده است؛ همچنین از تعامل با مقامات پاکستانی و اطمینان بخشی در خصوص بررسی سریع و دقیق سانحه و تاکید بر دعوت از کارشناسان پاکستانی در بررسی رویداد نیز غفلت شده است.

سکوتی که پروازهای عبوری را هدف می‌گیرد

برخی کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند با توجه به اینکه ایران یکی از امن ترین فضاهای منطقه را در اختیار دارد، سکوت سازمان هواپیمایی کشوری می‌تواند به ضرر پروازهای عبوری باشد.

به خصوص که در ماه‌های اخیر (از آبان ۱۴۰۰ به بعد) آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا هشدار این اتحادیه در خصوص نا ایمن بودن آسمان ایران را لغو کرده و همین موضوع سبب افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشورمان شده است.

در صورتی که سازمان هواپیمایی کشوری گزارش جامعی در این خصوص منتشر نکند، ممکن است دشمنان از اظهار نظر عجیب مقام مسئول پاکستانی سوءاستفاده کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 278126
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا