عوامل تعمیق رکود در بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بسیاری از کارشناسان اقتصادی روند حاکم بر بورس را به دلیل حجم بالای خروج پول حقیقی از بازار با رکود همراه می‌دانند، اما در همین حال تاکید می‌کنند در صورتی که ریسک‌های بازار برطرف شود و رشد بازار تداوم یابد، پول‌های پارک‌شده به سمت بورس حرکت کرده و می‌توان شاهد خروج از رکود بود. به ویژه آنکه گفته می‌شود بورس در ارزنده‌ترین نقطه خود نسبت به دو سال گذشته قرار گرفته است.

شاخص کل بورس روز شنبه با افت ۲۷ هزار و ۵۵ واحدی روبه‌رو شد که دومین افت بورس در سال ۱۴۰۱ بوده است. این شاخص در روز دوشنبه با رشد ۶ هزار و ۲۶۳ واحدی بخش کمی از افت روز شنبه را جبران کرد و در روز چهارشنبه افزایش ۱۲ هزار و ۱۱۵ واحدی داشت. بدین ترتیب شاخص کل بورس در هفته اول مهرماه بازدهی منفی ۶/۰ درصدی داشت.

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته هشت هزار و ۶۷۷ واحدی پایین‌تر از چهارشنبه هفته گذشته ایستاد و در سطح یک میلیون و ۳۴۶ هزار و ۵۶۳ واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز در این هفته همانند شاخص کل در ابتدا با افت سنگینی همراه شد و در روزهای بعدی بخشی از این افت را جبران کرد. شاخص هم‌وزن در روز شنبه با افت ۹ هزار و ۱۶۱ واحدی روبه‌رو شد و در روز دوشنبه توانست هزار و ۵۱۴ واحدی رشد کند. این شاخص در روز چهارشنبه چهار هزار و ۴۶۷ واحدی رشد کرد و بخش عمده‌ای از افت ابتدای هفته را جبران کرد. شاخص هم‌وزن در نهایت در هفته ابتدایی مهرماه بازدهی منفی ۸/۰ درصدی داشت و با افت سه هزار و ۱۸۰ واحدی نسبت به هفته گذشته در سطح ۳۹۲ هزار و ۴۹۸ واحدی قرار گرفت.

میانگین ارزش کل معاملات بازار در هفته اول مهرماه ۵۲ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان بود که رشد ۵ درصدی را نسبت به هفته آخر شهریور نشان می‌دهد. میانگین ارزش معاملات خرد نیز با رشد یک درصدی به دو هزار و ۳۱۴ میلیار تومان رسیده است که هنوز نتوانسته به سطح قابل قبولی دست پیدا کند. حال باید منتظر ماند و دید جریان ورود پول حقیقی به بازار سرمایه که از روز چهارشنبه آغاز شده، ادامه خواهد داشت یا خیر که همین مساله می‌تواند روشن کند که آیا رکود در بورس از میان خواهد رفت؟

معاملات ارزان سهام در سایه سیاست‌های انقباضی

مجتبی دانشی کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ بهره در اروپا و آمریکا فشاری بر بازارهای کالایی تحمیل کرده و در هفته‌‌های اخیر شاهد اصلاح قیمت فلزات اساسی بوده‌ایم. طبیعی است که این نگرانی در مورد سهم‌های گروه پتروشیمی، معدنی و فلزی بازار سرمایه ما نیز وجود داشته باشد. وی ادامه داد: کلیت بازار سرمایه در سطح ارزنده‌ای قرار دارد و هر چه قیمت‌ها بیشتر افت می‌کند، ارزندگی سهم‌‌ها افزایش می‌یابد. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: اگرچه با چشم‌انداز احتمال رکود در بازارهای جهانی، انتظار رشد در برخی سهم‌ها وجود ندارد اما انتظار افت قیمت سهم‌های وابسته به قیمت‌های جهانی هم وجود ندارد.

دانشی تاکید کرد: بعد از اتفاقات سال ۱۳۹۹، هرگز بازار سرمایه به این سطح از ارزندگی نرسیده بود. تقریبا کل بازار سرمایه نسبت به بازارهای جهانی ارزان بوده و بسیاری از سهم‌ها نیز نسبت به ارزش بازار سرمایه در ۲ سال گذشته بسیار ارزان هستند. وی افزود: بانک مرکزی ایران سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته و افزایش نرخ بهره بین‌بانکی سبب خواهد شد ارزش‌گذاری شرکت‌ها از منظر تنزیل جریان وجوه نقد آتی، با افت همراه باشد. انتظار می‌رود سیاستگذاران به دنبال اجرای سیاست‌هایی برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و حوزه تولید باشند.

سیاست صبر در بورس

ولید هلالات دیگر تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است که این بازار با توجه به ابهاماتی که پیش‌رو دارد، سیاست صبر را در پیش گرفته است. وی با بیان اینکه هر زمانی که روی متغیرهای اساسی چشم‌انداز مبهمی وجود داشته باشد بازار سرمایه سیاست صبر را در پیش می‌گیرد، اظهار کرد: اخیرا شاهد حرکت‌های رفت و برگشتی بازار بودیم، زیرا زمانی که ابهامات اساسی شفاف حرکت نمی‌کنند، تمایل به سمت پایین در بازار بیشتر است. برای مثال توافق سیاسی که موضوع بسیار مهمی برای همه صنایع محسوب می‌شود؛ همچنان مبهم است زیرا روی سیاست‌های دولت در بودجه‌نویسی سال بعد تاثیر خواهد گذاشت. از طرف دیگر رشد اقتصادی دنیا کند شده است و به همین دلیل شاهد این موضوع هستیم که بانک‌های مرکزی در حال افزایش نرخ بهره هستند. این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با ایسنا با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در شرایط مبهم به کاهش قیمت و اصلاح میل پیدا می‌کند، گفت: از طرف دیگر دامنه نوسان در شرکت‌های بزرگ و با ارزش بازار بالاتر رشد کرده و به ۷ درصد رسیده است، در حالی که شرکت‌های کوچک‌تر در بازار پایه دامنه نوسان دو تا سه درصدی دارند. این موضوع باعث شده است منابع از سمت شرکت‌های بزرگ و متوسط به سمت شرکت‌های بازار پایه حرکت کنند. در حال حاضر نیز ارزش معاملات شرکت‌های بزرگ و متوسط به شدت کاهش پیدا کرده و توجه بدون پشتوانه و دلیل بنیادی روی شرکت‌های بازار پایه است. به گفته هلالات برای اینکه بازار از این وضعیت خلاص شود و شاخص کل تکلیف خود را بداند، رویکرد دولت به مساله سیاست خارجی و ارتباطی که در بودجه با صنایع خواهد داشت مهم است. هلالات با تاکید بر اینکه فضای بازار سرمایه نسبت به چند ماه قبل تغییری نکرده است، عنوان کرد: در این شرایط طبیعی است که بازار حالت کسل‌کننده داشته باشد. بازارهای موازی از جمله سکه و مسکن بازدهی داشته‌اند و طبیعی است که سرمایه به این سمت نمی‌آید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 292189
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا