آغاز عملیات اجرایی اتصال برقی ایران و روسیه از اردیبهشت ۱۴۰۱

به گزارش جهان صنعت نیوز: «محمدعلی فرحناکیان» امروز (یکشنبه) افزود: کریدور انرژی شمال ایران منافع فوق تصوری دارد که خواهد توانست حجم قابل توجهی از نیاز سرمایه‌گذاری در بخش برق کشور را کاهش دهد.وی ادامه‌داد: پیک مصرف برق در کشور روسیه زمستان، اما پیک مصرف در ایران در تابستان است.


مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل خاطرنشان‌کرد: یک سال بیش از هشت‌هزار و ۷۶۰ ساعت است که ما در ایران به‌طور عمده در ۵۰۰ ساعت آن با مشکل در زمینه برق روبه‌رو هستیم، یعنی کمتر از ۱۰ درصد در یک سال مشکل داریم و اگر نتوانیم ارتباط با کشورهای دیگر داشته باشیم مجبور خواهیم بود برای این میزان کمبود سرمایه گذاری زیادی انجام دهیم.

فرحناکیان گفت: در مقابل، روسیه و بسیاری کشورهای همسایه دیگر پیک زمستانی دارند و این درحالی است که شاید حدود ۴۰ درصد ظرفیت برق ما در زمستان بلا استفاده مانده یا نیروگاه‌ها در تعمیرات به سر می‌برند که می‌توانیم با ارتباط برقی با این کشورها از این ظرفیت برقی خود برق مورد نیاز این کشورها را تامین کنیم.

وی اضافه‌کرد: اتصال برقی ایران با کشورهای همسایه منفعت‌های زیاد دیگری هم دارد، مثل اینکه وقتی شبکه‌های برق به یکدیگر وصل می‌شوند پایداری شبکه به میزان زیادی اضافه خواهد شد.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل خاطرنشان‌کرد: وقتی در هم تنیدگی فنی و اقتصادی با کشورهای همسایه پیدا کنیم امنیت‌مان اضافه خواهد شد، به هم وابسته خواهیم شد و توسعه اقتصادی بهتری خواهیم داشت که از دیگر منافع این طرح است.

وی بیان‌داشت: ما برای کریدورانرژی شمال بین ایران و روسیه، مسیرهایی برای اتصال داریم که یکی مسیر ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه و دیگری ارمنستان، گرجستان و روسیه است و هیچ کدام بر دیگری اولویت ندارد مگر هر کدام که زودتر شروع شوند.

فرحناکیان گفت: جمهوری آذربایجان در این بخش پیشگام شده و کارهای خوبی انجام داد که در نهایت منجر به این شد که یکی دو سال قبل هر سه کشور موافقت کردند مطالعات فنی را یک شرکت مشاور قابل ایرانی انجام دهد و هر سه کشور به صورت مساوی هزینه را پرداخت کنند.

وی ادامه‌داد: اکنون قراردادها منعقد، بیش از نیمی از مطالعات مربوطه انجام شده و گزارش‌های تخصصی برای مراجع متخصص سه کشور ارسال شده  است و اگر این نظرها برای شرکت مشاور ایرانی بازگردد، طبق قرارداد باید تا حدود اریبهشت ماه این کار انجام و تدارکات برای اجرا عملیاتی شود.

پیشتر وزیر نیرو با اشاره به آمادگی ایران برای ساخت نیروگاه مشترک با جمهوری آذربایجان، گفت: موضوع اتصال شبکه برق ایران به روسیه از طریق جمهوری آذربایجان برای تقویت روابط سه جانبه حائز اهمیت است.

«علی اکبر محرابیان» در دیدار آنلاین با «پرویز شهبازاف» وزیر انرژی جمهوری آذربایجان، افزود: برای اجرای این طرح و ارتباط الکتریکی که در گذشته نیز برای زمان کوتاهی برقرار شده بود، مدیریت پیک برق در هر سه کشور اعمال شده و کمبود برق نیز جبران می‌شود.

وی، ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری نشست سه جانبه‌ بین وزیران سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه، ادامه داد: ایران از توسعه و تبادل زمان خرید برق از فصل گرما به دیگر ماه‌های سال استقبال می‌کند.

 توسعه ارتباطات شبکه برق ایران با کشورهای همسایه مطابق استانداردهای بین‌المللی با هدف گسترش مبادلات و صادرات انرژی برق یکی از برنامه‌هایی است که وزیر نیرو بر آن تاکید و اجرای آن را از سیاست های اصلی خود دانسته است.

محرابیان در برنامه اعلامی خود تکمیل‌ برنامه‌های دیپلماسی برق از جمله سنکرون کردن شبکه برق ایران با روسیه و اتصال به شبکه برق کشورهای خلیج فارس از طریق کابل زیردریا را مورد تاکید قرارداده است.

پیشتر هم وزیر نیرو با اشاره به سنکرون (اتصال) شبکه برق کشور با کشورهای همسایه، گفت: امکان تبادل برق با افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، عراق وجود دارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 238887
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا