عمر ماشین‌آلات معدنی به بیش از ۲۰ سال رسیده است

به گزارش جهان صنعت نیوز: وی میانگین عمر ماشین‌آلات معدنی استان را بیش از ۲۰ سال اعلام کرد و ادامه داد: این امر باعث شده بهره‌وری ماشین‌آلات و به تبع آن معادن به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

دبیر خانه معدن استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با افزایش سن ماشین‌آلات و فرسوده شدن آنها، میزان سوخت مصرفی که نیاز دارند بسیار بیشتر شده و معدنداران گاهی برای تامین سوخت مورد نیاز خود دچار چالش می‌شوند.

حاصلی، از دلایل فرسودگی ماشین‌آلات معدنی هم یاد کرد و افزود: قوانین دست و پاگیر باعث شده امکان واردات ماشین‌آلات برای معدنداران فراهم نباشد.

وی با بیان اینکه امکان واردات ماشین‌آلاتی که مشابه داخلی آنها وجود دارد نیز فراهم نیست، تاکید کرد: به علاوه بسیاری از معدنداران به لحاظ مالی نیز توان کافی برای نوسازی تجهیزات خود را ندارند.

دبیر خانه معدن استان کرمانشاه در نظر گرفتن تسهیلات با بهره پایین را کمک مهمی برای نوسازی ناوگان معدنی دانست و عنوان کرد: وقتی که نرخ بهره تسهیلات ۱۸ درصد و بیشتر است، گرفتن آن برای معدنداران صرفه اقتصادی ندارد، زیرا سود حاصل از درآمدهای معدنی به نسبت هزینه‌های سربار و جانبی بسیار پایین بوده و جوابگوی این میزان بهره بانکی نیست.

حاصلی تاکید کرد: از سوی دیگر اخیرا دستورالعملی برای واردات ماشین‌آلات معدنی با عمر پنج تا ۱۰ سال ابلاغ شده که حتی همین ماشین‌آلات هم شامل معادن کرمانشاه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس این دستورالعمل تنها معادنی که میزان استخراج سالیانه آنها بیش از صد هزار تن است امکان واردات چنین ماشین‌آلاتی را دارند، گفت: این در حالی است که عمده معادن ما خصوصا در حوزه قیرطبیعی که نیاز اساسی به ماشین‌آلات جدید دارند، میزان استخراج سالیانه ۱۵۰۰ تا پنج هزار تن را دارند و مشمول این دستورالعمل نمی‌شوند. دبیر خانه معدن استان کرمانشاه معتقد است، فقط شاید تعداد معدودی از معادن سنگ لاشه استان بتوانند از این فرصت استفاده کنند. به گزارش ایسنا، وی خواستار اصلاح جدی این دستورالعمل شد تا امکان استفاده همه معادن از آن فراهم شود.

درخواست آزادسازی واردات ماشین‌آلات معدنی

در این خصوص حمیدرضا امیریان دبیر کمیته پیمانکاران معدن خانه معدن ایران اعلام کرد: طی جلساتی که در خصوص تامین ماشین‌آلات، با حضور ابوذر جمشیدوند، سرپرست دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت برگزار شد، برای رفع موانع در حوزه واردات مصوبه جدیدی به تصویب نهایی رسید که گام مؤثری در بهبود شرایط فعلی است. در این مصوبه مقرر شد بخشی از ماشین‌آلات به کشور وارد شود.

او با اشاره به مشکلات تامین ماشین‌آلات حفاری، عنوان کرد: در حال حاضر متاسفانه تمامی معادن با مشکل حفاری و کمبود ماشین‌آلات مواجه‎ هستند و بخش معدن از این بابت در سختی و رنج است. به‌صورت کلان کشور با مشکل حفاری اکتشافی دست‌وپنجه نرم می‌کند و خیلی از اکتشافات معطل دستگاه حفاری مانده است.

وی افزود: طبق قوانین کشور ورود ماشین‌آلات معدنی ممنوع است و به‌عبارت‌دیگر ورود ماشین‌آلات مشروط است؛ به این صورت که در قبال هر دستگاهی که از داخل خریده می‌شود مجوز خرید یک دستگاه از خارج داده می‌شود. این در حالی است که ماشین‌آلات داخلی عرضه محدودی دارد و توان کشور در ساخت این نوع ابزار پاسخگوی نیاز بخش معدن نیست زیرا میزان موردنیاز با تولید داخل همخوانی ندارد.

دبیر کمیته پیمانکاران معدن خانه معدن ایران در ادامه گفت: در آخرین جلسه‌ای که در اتاق صنعت و معدن برگزار شد، هپکو نسبت به فروش محصولاتش ابراز نگرانی کرد و خوشبختانه صندوق توسعه برای اتمام دغدغه‌های این بخش، متقبل شد، تا کل ماشین‌های معدنی هپکو را خریداری کند. صندوق توسعه اعلام کرد که کل محصولات این مجموعه را خریداری می‌کند تا شاید از این طریق واردات ماشین‌آلات آزاد شود. وی گفت: امید داریم با عملکرد صندوق توسعه در این حوزه، مشکلات و موانع حذف شود و واردات ماشین‌آلات معدنی آزاد شود.

امیریان اشاره کرد: در ورود ماشین‌آلات به کشور دو دسته‌بندی وجود دارد؛ ورود برخی ماشین‌آلات با توجه به شرایطی که در بخشنامه آمده است آزاد است و دسته دوم برخی از ماشین‌آلات هستند که مشروط بر تهیه ماشین‌آلات داخلی وارداتش آزاد می‌شود. سوال اینجاست که این محدودیت‌ها به چه دلیل است؟ و جوابی که داده ‌شده دربرگیرنده منافع و حمایت از تولیدکننده داخلی است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر صنایع معدنی حدود ۲۵ هزار دستگاه نیاز دارد، اما تولید داخلی عددی بسیار کمتر از این رقم است؛ به‌عنوان ‌مثال شرکت هپکو ظرفیت ساخت سالانه ۵۰ دستگاه را دارد؛ از این ‌رو اعداد و ارقام و اختلاف نیاز ما با تولیدات داخلی بسیار بالاست.

امیریان اظهار کرد: بنا بر شواهد در حال حاضر نیاز به آزادسازی ورود ماشین‌آلات دغدغه مهمی است و بخش معدن منتظر بخشنامه جدید جهت آزادسازی واردات ماشین‌آلات معدنی است. وی گفت: کشور به تنهایی نمی‌تواند مدعی برآورده کردن تمامی نیاز بخش معدن در حوزه ماشین‌آلات باشد، چه بسا که در حوزه جهانی نیز تعداد تولیدکنندگان خارجی انگشت‌شمار و محدود است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 279426
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا