عضو کانون صرافان: دلار ۱۲۰۰ تومان ارزان‌ شد/ تداوم روند نزولی قیمت ارز

به گزارش جهان صنعت نیوز:  قیمت‌ها در بازار ارز در چند روز گذشته با تلاطم و رشد قیمت همراه شد؛ البته فعالان بازار عنوان کردند که این افزایش به دلیل فضای روانی است و اتفاق خاصی رخ نداده است.


کارشناس پیش‌بینی کرده بودند که با فروکش کردن این فضای روانی قیمت ارز روند کاهشی خواهد داشت. هم‌زمان با افزایش قیمت ارز در بازار، بانک مرکزی برای ایجاد ثبات و بازگشت تعادل به بازار تصمیماتی را گرفت.

بانک مرکزی پس از برگزاری جلسه با صرافی‌ها در ابلاغیه جدید به صرافی‌ها اجازه داد که  ارز (اسکناس) صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز (بدون محدودیت) بفروشند.

رییس‌کل بانک مرکزی هم از افزایش عرضه ارز در صرافی‌ها خبر داده بود و گفته بود: امروز با صرافان توافق کردیم که در زمینه اسکناس میزان عرضه را افزایش دهیم و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را هم تسهیل کنیم.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار ارز با اجرایی‌شدن تصمیمات بانک مرکزی انگیزه صادرکنندگان و دارندگان ارز برای عرضه آن در بازار افزایش یافت و باعث تعدیل قیمت‌ها شد.

هم‌زمان با افزایش عرضه ارز در بازار  فعالان بازار ارز از کاهش ۱۲۰۰ تومانی قیمت دلار خبر می‌دهند و می‌گویند هم اکنون در بازار مازاد عرضه وجود دارد و خریداری در بازار نیست.

فعالان بازار ارز و صرافی‌ها از تداوم کاهش قیمت خبر می‌دهند و معتقدند که در روزهای آینده باید منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها باشیم.

پیش‌بینی تداوم روند نزولی نرخ ارز

«کامران سلطانی زاده» در خصوص وضعیت بازار در دومین روز پس از مصوبه بانک مرکزی مبنی بر فروش ارز صادرکنندگان، گفت:  با توجه به مصوبه جدید بانک مرکزی، صادرکنندگان با شدت خوبی به بازار ورود و ارز خود را عرضه می‌کنند.

وی توضیح داد: قبل از تصمیمات و مصوبه بانک مرکزی، قیمت دلار در بازار ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان بود و بعد از مصوبه به ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید و امروز هم با نرخ ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود و پیش‌بینی می‌شود این روند نزولی ادامه یابد.

این فعال در حوزه ارز با بیان اینکه صادرکننده برای ادامه فعالیت خود نیاز دارد که ارز را به ریال و ریال را به ارز تبدیل کند، گفت: این چرخه برای صادرکنندگان که ارز با قیمت واقعی معامله می‌شود، جذابیت دارد و بنابراین صادرکنندگان برای ادامه فعالیت خود به فروش ارز روی آوردند.

عضو شورای‌عالی کانون صرافان اظهار داشت: صادرکنندگان از فرصتی که مصوبه جدید بانک مرکزی برای آنها فراهم کرده استفاده می‌کنند تا ارز خود را از طریق سامانه سنا به صرافی‌ها بفروشند.

خریداری در بازار نیست

وی تاکید کرد: در بازار وقتی عرضه ارز صادرکنندگان افزایش می‌یابد با این افزایش عرضه نرخ به تعادل می‌رسد بنابراین بسیاری از خریداران دست نگه می‌دارند و خرید می‌کنند و عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد و روند بازار به این ترتیب متعادل می‌شود.

سلطانی زاده گفت: اکثر خریدارانی که در روزهای گذشته برای خرید به صرافی‌های مراجعه می‌کردند، فعلاً برای خرید دست نگه داشتند، برای اینکه مطمئن هستند در روزهای آینده روند با افزایش ارز حاصل از صادرات متعادل می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 268375
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا