عراق از تحریم واردات برق و گاز ایران معاف است

جهان صنعت نیوز| کاردار آمریکا در بغداد اخبار مربوط به معافیت عراق از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در زمینه واردات برق و گاز را تایید کرد.


‘جوی هود’ کاردار آمریکا در بغداد عصر چهارشنبه در کنفرانس خبری با حضور چند رسانه غربی و عراقی گفت: عراق از تحریم های مربوط به واردات سوخت و نیز خرید برق از ایران معاف شده است.

وی افزود: با این حال ما از خودکفایی عراق در زمینه تولید گاز و برق حمایت می کنیم.

هود افزود: عراق سرشار از منابع طبیعی است و نخست وزیر این کشور نیز بر رسیدن به استقلال در زمینه گاز و برق تاکید دارد.

وی همچنین از ادامه مذاکرات شرکت های آمریکایی با طرف عراقی در زمینه تولید برق خبر داد.

اظهارات امروز کاردار آمریکا در حالی است که مقامات آمریکایی طی ماههای اخیر بارها خواستار قطع واردات گاز و برق از ایران شده اند اما مسئولان عراقی تاکید کرده اند که دست کم تا سه سال دیگر امکان بی نیازی از واردات این حامل های انرژی از ایران وجود ندارد.

اعلام معافیت عراق از تحریم های یکجانبه آمریکا در واردات گاز و برق از ایران، نشان می دهد که تاکید و پافشاری مقامات مختلف عراقی طی این مدت بر جایگزین نداشتن واردات از ایران، سرانجام واشنگتن را مجبور کرد به این شرایط تن دهد.

مقامات عراقی با اشاره به روابط همسایگی و برادری میان دو کشور از یکسو و نیاز متقابل اقتصادی از سوی دیگر بارها تاکید کرده اند که بخشی از نظام تحریمی علیه ایران نخواهند بود و تعاملات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را ادامه می دهند.

آنها در پاسخ به فشارهای واشنگتن و اصرار بر استقلال عراق در زمینه انرژی بارها تاکید کرده اند که این امر دست کم سه سال زمان می برد.

وزیر برق عراق اواسط اردیبهشت ماه جاری تصریح کرده بود که کشورش در پاسخ به درخواست آمریکایی برای قطع واردات گاز و برق ایران تاکید کرده دست کم تا سه سال دیگر به این واردات نیاز دارد.

‘لوی الخطیب’ گفته بود که رسیدن به مرحله خودکفایی عراق در زمینه برق به دو تا سه سال زمان آنهم در صورت اجرای طرح های بزرگ در این مدت، نیاز است.
وی گفت: عراق به آمریکایی ها گفته است که در حال حاضر به واردات برق و گاز از ایران نیاز دارد و هم اکنون نزدیک به ۱۲۰۰ مگاوات برق و همچنین گاز مصرفی برای تولید ۲۸۰۰ مگاوات برق دیگر را از ایران وارد می کند.

وزیر برق عراق گفت: اگر طی دو تا سه سال آینده پروژه های بزرگ در زمینه تولید برق در این کشور اجرا شود می توانیم به مرحله خودکفایی و بی نیازی از واردات در این زمینه برسیم.

الخطیب البته نخستین مسوولی نبود که این امر را به آمریکایی ها گوشزد می کرد. پیشتر نیز مقامات عراقی در واکنش به تحریم های ضد ایرانی و نیز فشارهای واشنگتن به بغداد، تاکید کرده بودند که فعلا امکان قطع واردات بویژه در زمینه برق و گاز از ایران نیست و بی نیازی از این واردات چند سال زمان می برد.
از جمله ‘ثامر الغضبان’ مشاور نخست وزیر در امور انرژی و وزیر نفت عراق، نیز به عدم امکان قطع واردات گاز و برق از ایران در شرایط کنونی و برغم فشارهایی که روی بغداد وارد می شود، اشاره کرده بود.

وزیر نفت عراق گفته بود که عراق در زمینه های مختلف از جمله در زمینه برق و گاز بدنبال خودکفایی است اما این امر چند سال زمان می برد.
یک عضو کمیسیون اقتصادی پارلمان ملی عراق نیز گفته بود: در صورتی که معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران برای عراق تجدید نشود و واردات گاز متوقف شود، عراق در تابستان پیش رو شاهد خاموشی نیمی از نیروگاه های گازی خود خواهد بود.

‘هیبت الحلبوسی’ تاکید کرده بود: در صورت عدم تمدید معافیت عراق از تحریم های آمریکا علیه ایران عراق با یک شرایط بحرانی واقعی از جمله در زمینه برق روبرو خواهد شد.

وی گفت: برآوردها نشان دهنده تولید هفت هزار مگاوات برق از مجموع ۱۵ هزار مگاوات کل برق مصرفی کشور است و این نشان دهنده آن است که عراق نیمی از ظرفیت تولید برق خود را از دست خواهد داد.

‘مصعب المدرس’ سخنگوی وزارت برق عراق تاکید کرد که با وجود تصمیم اخیر دونالد ترامپ مبنی بر تمدید نکردن معافیت برای خریداران نفت ایران، عراق واردات گاز از ایران را ادامه می دهد.

وی گفت: در حال حاضر عراق روزانه حدود ۲۸ میلیون فوت مکعب گاز از ایران وارد می کند که گاز مورد نیاز تعدادی نیروگاه با حدود ۲۸۰۰ مگاوات برق تولیدی را تامین می کند.

المدرس افزود: انتظار می رود این مقدار واردات از اوایل ماه ژوئن میلادی (اواسط خرداد ماه) به ۳۵ میلیون فوت مکعب در روز افزایش یابد تا میزان تولید برق به ۳۵۰۰ مگاوات افزایش یابد.

وی اضافه کرد: ایران نیز تامین روزانه ۱۲۰۰ مگاوات برق شبکه سراسری عراق را ادامه خواهد داد و با این حال مجموع برقی که عراق از ایران وارد می کند ۴۷۰۰ مگاوات می باشد که منجر به کاهش قابل توجه زمان خاموشی در فصل تابستان می شود.

المدرس با اعلام اینکه مبالغ قراردادها با ارز محلی پرداخت می شود گفت: هدف وزارت برق عراق ارائه ۱۸ هزار مگاوات برق می باشد تا میزان برق عراق در فصل تابستان به بیشترین حد خود در تاریخ عراق برسد.

وی گفت: با توجه به اینکه تقاضا برای برق در این کشور (سالانه) هفت درصد افزایش می یابد و نیاز به افزودن سالیانه هزار مگاوات دارد، بخش برق عراق نیاز به توسعه بیشتری دارد.

المدرس افزود: وزارت برق عراق برنامه هایی آماده کرده است که پیشرفت در این بخش در سال های آینده نزدیک را تضمین می کند.

اقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 20912
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا