عجیب اما واقعی؛ اجاره‌خانه در تهران به صورت دلاری!

به گزارش جهان صنعت نیوز: روزهایی که می‌گذرد احتمالا روزهای خوبی برای مستاجران نباشد؛ چراکه هزینه رهن و اجاره‌خانه‌ها با افزایش زیادی همراه بوده و این افزایش هزینه‌ها به اذعان بسیاری از مستاجران، کمرشکن شده است.


هرچند براساس مصوبه ستاد کرونا قرار بود صاحب‌خانه‌ها نتوانند رهن و اجاره‌ها را بیش از ۲۵درصد افزایش دهند، اما به نظر می‌رسد این مصوبه در حد همان صحبت‌هایی است که در ستاد شده و باوجود اینکه برخی صاحب‌خانه‌ها این موضوع را رعایت می‌کنند، اما هنوز هم هستند صاحب‌خانه‌هایی که مبلغ را هرچقدر که می‌خواهند افزایش می‌دهند.

مثلا یکی از مستاجران می‌گوید: پارسال واحدی را با ۱۵۰میلیون تومان رهن کرده و حال امسال صاحب‌خانه می‌خواهد رهن واحد را به ۵۰۰میلیون تومان افزایش دهد؛ یعنی افزایشی بیش از ۲۰۰درصدی؛ مصوبه ستاد کرونا کجا و این رقم کجا؟

البته که با وجود عدم موفقیت مصوبه ستاد کرونا، حال مجلس نیز می‌خواهد قانونی این چنینی تصویب کند؛ قانونی که نه ضمانت اجرا دارد نه هیچ.

حال از همه این بحث‌ها و مشکلات مستاجران که بگذریم، اخبار جالبی از برخی از بنگاه‌های املاک و افرادی که برای اجاره خانه به این بنگاه‌ها مراجعه می‌کنند، به گوش می‌رسد؛ اجاره خانه دلاری!

و سوال اینجاست که آیا این موضوع صحت دارد؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ یکی از اعضای اتحادیه مشاوران املاک رفتیم؛ او در این رابطه اظهار داشت: اجاره خانه دلاری خلاف قانون است و کسی حق ندارد قراردادهایی به دلار بنویسد.

بنابراین براساس آنچه یکی از اعضای اتحادیه مشاوران املاک گفته بود، اجاره خانه دلاری خلاف قانون است؛ اما در واقعیت چه؟ چنین اتفاقی می‌افتد؟ اقتصاد آنلاین در این راستا به گفت‌وگو با چند تن از مشاوران املاک در شمال تهران پرداخته است.

یکی از مشاوران املاک که در منطقه ولنجک فعالیت دارد، در مورد این موضوع به اقتصاد آنلاین گفت: اجاره خانه دلاری اصولا عرف نیست و کمتر مستاجری می‌پذیرد که به صورت دلاری خانه اجاره کند؛ غالب خانه‌هایی که به صورت دلاری اجاره می‌رود، مبله هستند و برای مسافران خارجی است که چند روزی قرار است در ایران بماند.

وی ادامه داد: اجاره خانه دلاری به ایرانیان داخل کشور مرسوم نیست؛ اما نمی‌توان هم آن را انکار کرد و موارد بسیار نادری هستند که به صورت دلاری خانه اجاره می‌دهند.

یک مشاور املاک دیگر در زعفرانیه با تایید صحبت‌های مشاور املاک قبلی در این باره به خبرنگار اقتصاد آنلاین توضیح داد: اصولا خود مردم زیر بار اجاره خانه دلاری نمی‌روند؛ این مورد بیشتر مربوط به زمانی بود که سفرای کشورهای مختلف به ایران می‌آمدند و الان بسیار کم شده و به ندرت شاهد این هستیم که فردی خانه را دلاری اجاره کند؛ البته اگر هم چنین اتفاقی بیافتد به صورت رسمی امکان ثبت آن نیست و تنها قراردادی بین موجر و مستاجر است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 278731
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا