ظرفیت تامین سرمایه دانش‌بنیان‌ها از بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  یکی از ارکان مورد توجه در راستای توسعه تولید دانش‌بنیان‌ها ، بازار سرمایه است که می‌تواند در جهت تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نقش‌آفرینی موثری داشته باشد. موسی احمدی کارشناس بازار سرمایه به بررسی ظرفیت‌های تامین مالی این بازار در جهت ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته است.
 
او با اشاره به رشد و توسعه صنعت دانش‌بنیان گفت: تاکنون بخش‌های مختلفی در کشور نظام رشد و توسعه و تامین سرمایه شرکت‌های نوپا، دانش‌بنیان و فناوری را برعهده داشته‌اند. این فرآیند شامل تمامی مراحل از مرحله ایده گرفته تا مراحل رشد و توسعه طرح‌ها و شرکت‌های نوپا، دانش‌بنیان و فناوری را شامل می‌شده است. احمدی اظهار کرد: مراکز رشد و شتاب‌دهی، شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، صندوق‌های پژوهش و فناوری و سایر نهادهای فعال در این حوزه از انواع بازیگران مهم آن محسوب می‌شوند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه هم‌اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه زیادی در کشور پیدا کرده‌اند و نیاز به زمینه‌ها، ابزارها و نهادهای تامین مالی متنوعی با توجه به میزان رشد این شرکت‌ها وجود دارد که لازم است در مورد آن به طور جدی بررسی شود.
 
احمدی در ادامه افزود: در سال‌های گذشته شاهد رشد و توسعه مناسب و ثمردهی ایده‌ها، طرح‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری نوآور، فناور و دانش‌بنیان در کشور به مدد و همت کارآفرینان، جوانان مستعد، سرمایه‌گذاران و سیاستگذاران این حوزه بوده‌ایم به نحوی که هم‌اکنون تعدادی از این شرکت‌ها به اندازه‌ای بزرگ شده و خدمات خود را گسترش داده‌اند که علاوه بر این‌که حرکتی در اشتغال‌آفرینی در کشور ایجاد کرده‌اند، زمزمه‌هایی از آغاز ورود تعدادی از این شرکت‌ها به بازار سرمایه همچون سایر بازارهای مالی دنیا به گوش می‌رسد که در صورتی‌که درست و کارا انجام شود می‌تواند اثرات ارزشمندی را در رشد و توسعه این صنعت برجای بگذارد.

نقش صندوق‌های جسورانه

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ظرفیت‌های زیادی از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری وجود دارد که تاکنون بخشی از آنها به ثمر نشسته است؛ به عنوان مثال صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین که بزرگترین صندوق پژوهش و فناوری فعال در حوزه ICT و فناوری اطلاعات محسوب می‌شود و تاکنون حدود دو سال از فعالیت آن می‌گذرد توانسته است چهارصد میلیارد ریال در فرصت‌ها و شرکت‌های نوپا، دانش‌بنیان و فناور در حوزه‌های ICT و فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری جسورانه انجام دهد. وی افزود: از سوی دیگر صندوق‌های پژوهش‌ و فناوری، علاوه بر سرمایه‌گذاری جسورانه امکان اعطای تسهیلات، ضمانت‌نامه و عاملیت وجود را به شرکت‌های دانش‌بنیان دارا هستند. احمدی اضافه کرد: از سوی دیگر، برنامه دیگری که در این صندوق وجود دارد تاسیس یک صندوق جسورانه بورسی در سال ۱۴۰۱ است تا با وجود آن بتوان از ظرفیت‌های سایر سهامداران در سرمایه‌گذاری‌ در طرح‌ها و فرصت‌های این حوزه استفاده کرد. وی با اشاره به صنعت سرمایه‌گذاری جسورانه در کشور افزود: در این میان بازیگران زیادی در این زیست‌بوم ایفای نقش می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی و دبیرخانه کارگروه این صندوق‌ها، مراکز رشد و شتابدهی، انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی با هدایت معاونت علمی ریاست جمهوری اشاره کرد.

اهمیت بازار سرمایه در توسعه صنعت دانش‌بنیان

احمدی  عنوان کرد: از بعد قانون‌گذاری نیز در اواخر سال گذشته شاهد طرح قانون جهش تولید دانش‌بنیان در مجلس شورای اسلامی بودیم و از سوی دیگر ایجاد و شکل‌گیری کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با اختیارات ویژه‌ای که دارد می‌تواند زمینه‌ای را فراهم آورد تا از ظرفیت‌های آن در راستای توسعه نظام تامین مالی و سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال و شرکت‌های نوپا، دانش‌بنیان و فناور این حوزه بهره ببرد. این فعال بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری افزود: اکنون شرکت‌های نوپا، دانش‌بنیان و فناور در منحنی عمر خود به پیش رفته و به ابزارها و نهادهای مالی جدیدتر و بزرگتری به منظور رشد و ثمردهی مناسب نیاز دارند. وی اظهار کرد: در این میان بازار سرمایه می‌تواند چه از منظر عرضه عمومی اولیه و عرضه خصوصی سهام آنها، چه از منظر ارائه مجوز تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و اختصاصی و فراصندوق‌ها و تامین مالی جمعی، چه از منظر انتشار انواع اوراق همچون صکوک نوآوری و تاسیس نهادهای مالی اختصاصی این حوزه و در نهایت از طریق الزام نهادهای مالی همچون شرکت‌های تامین سرمایه به نقش‌آفرینی جدی و واقعی در حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه بپردازد.

مهیاکردن ملزومات زیست‌بوم دانش‌بنیان

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: در گام بعدی لازم است نیروهای انسانی متخصص و ماهر در حوزه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و فنی بیش از پیش آموزش دیده و سواد سرمایه‌گذاری جسورانه در کشور بیش از پیش توسعه یابد. احمدی بیان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تخصصی نقش مهمی در این میان برعهده دارند که انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران برنامه‌های بسیار خوبی را در این خصوص به انجام رسانیده و در دستور کار دارد. این فعال بازارهای مالی در ادامه گفت: اکنون به نظر می‌رسد در این حوزه لازم است آیین‌نامه‌ها، ادارات و فرآیندهای جدید و ابزارها و نهادهای مالی جدید در بازار سرمایه تعبیه و به صورت متمرکز برای این حوزه برنامه‌ریزی و نظارت شوند. احمدی افزود: امید است با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود در کشور، در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد و شکوفایی عملیاتی حوزه صنعت دانش‌بنیان کشور باشیم. این مهم تا حد زیادی به ایجاد زمینه‌ها، هم‌گرایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و ایجاد رویه‌ها و آیین‌نامه‌ها، توسعه و نقش‌آفرینی بازارهای مالی متناسب با نیاز رشد زیست‌بوم دانش‌بنیان و همراهی سیاست‌گذاری با نیازهای این حوزه وابسته است که لازم است در راستای عملیاتی‌کردن شعار سال مورد توجه قرار گیرد تا شاهد نتیجه‌بخشی عملیاتی در این حوزه باشیم.

حضور ۵۰ شرکت‌ دانش‌بنیان در بورس

گفتنی است نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به تازگی با اشاره به حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در بورس گفته است: با مصوبه جهش تولید دانش‌بنیان مجلس یازدهم، خلاءهای قانونی مربوط به این شرکت‌ها رفع می‌شود و به زعم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، این قانون مسیر ۱۰ساله کشور را مشخص می‌کند. سیدجواد حسینی‌کیا نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی به نشست ۲۱ فروردین‌ماه کمیسیون صنایع با حضور سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور و معاونان وی اشاره کرد و گفت: در این نشست ستاری گزارشی از وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرد. وی گفت: با مصوبه جهش تولید دانش‌بنیان مجلس یازدهم، خلاءهای قانونی مربوط به این شرکت‌ها رفع می‌شود. به زعم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، این قانون مسیر ۱۰ساله کشور را مشخص می‌کند. حسنی‌کیا با بیان اینکه براساس توضیحات ارائه شده، باید موضوع دانش‌بنیان به فرهنگ تبدیل شود که تحقق این مهم به عزم ملی نیازمند است، ادامه داد: در حال حاضر ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند که ۶۰۰ شرکت از این تعداد، ظرفیت صادراتی دارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ایجاد اشتغال برای ۳۵۰ هزار نفر در کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در بورس حضور دارند. وی با بیان اینکه براساس گزارش ارائه شده، خانه‌های نوآوری و فناوری در خارج از کشور در حال راه‌اندازی است، افزود: به زعم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، انتقال تکنولوژی مربوط به بخش خصوصی است نه دولت. در واقع انتقال تکنولوژی نیازمند منابع مالی نیست زیرا این امر آموزش است. نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مقرر شد بازدیدهایی از شرکت‌های دانش‌بنیان پیشران به عمل آید، تصریح کرد: در این نشست، کمیسیون صنایع و معادن اعلام آمادگی کرد که در صورت وجود خلأ قانونی اقدامات لازم برای رفع این مشکل انجام گیرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 255900
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا