طلافروش‌هایی که از کارگران هم کمتر مالیات می‌دهند

به گزارش جهان صنعت نیوز: مالیات ابرازی سرانه پزشکان در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۱ میلیون تومان بوده است. بر این اساس کمترین رقم مالیات ابرازی مربوط به استان خراسان جنوبی با ۶.۵ میلیون و بیشترین آن مربوط به شمال شهر تهران با ۴۹ میلیون تومان است. همچنین بر اساس این آمارها، سرانه مالیات ابرازی دندانپزشکان در سال گذشته حدود ۱۶.۵ میلیون تومان بوده است. در این رابطه کمترین رقم مالیات ابرازی معادل ۷ میلیون تومان برای خراسان جنوبی و حدود ۳۴ میلیون برای دندانپزشکان قم بوده است. این در حالی است که سرانه مالیات ابرازی دندانپزشکان شمال شهر تهران معادل ۳۲ میلیون تومان بوده است.

علاوه بر این آمارهای مالیات ابرازی فعالان صنف طلا و جواهر فروشی نشان می‌دهد میانگین سرانه مالیات ابرازی هر واحد طلافروشی در کشور تنها حدود ۶ میلیون تومان بوده است. در میان تمام حوزه‌های مالیاتی، اردبیل با یک میلیون تومان کمترین سرانه مالیات ابرازی و استان مرکزی با حدود ۱۷ میلیون تومان، بیشترین سرانه مالیات سالانه ابرازی برای هر واحد طلا و جواهر فروشی را داشته است.

کارگر ۲ میلیون، طلافروش ۶ میلیون؛ بی‌عدالتی مالیاتی به نفع ثروتمندان

مقایسه مالیات پرداختی کارگران و کارمندان با مالیات مشاغل پردرآمد، رسوب بی عدالتی در نظام مالیاتی کشور را به خوبی نشان می‌دهد. با در نظر گرفتن پلکان مالیات بر درآمد در سال گذشته، یک کارگر یا کارمند با دریافتی ماهانه ۵.۵ میلیون تومان، مشمول مالیات سالانه حدودا ۲ میلیون تومانی شده است. این در حالی است که یک فرد با دریافتی ماهانه ۲۰ میلیون تومان، مطابق پله‌های مالیاتی سال گذشته می‌بایست مشمول مالیات درآمد سالانه ۳۲ میلیون تومانی شود. با این حال میانگین مالیات ابرازی صنف‌های پردرآمد بسیار کمتر از این رقم است. به عنوان نمونه مالیات ابرازی ۶ میلیون تومانی صنف طلافروشان به معنای آن است که فعالان این صنف در اظهارنامه‌های مالیاتی سال گذشته، درآمد ماهیانه خود را کمتر از ۹ میلیون تومان اعلام کرده اند! همچنین مالیات ابرازی ۱۶.۵ میلیونی پزشکان در سال گذشته به معنای آن است که فعالان این صنف درآمد ماهانه خود را در اظهارنامه تنها حدود ۱۴ میلیون تومان ابراز کرده اند.

اقدامات دولت برای پایان دادن به بی‌عدالتی مالیاتی

همین بی عدالتی عمیق در نظام مالیاتی باعث شد تا دولت یکی از اهداف و وعده‌های خود را، ساماندهی و عادلانه کردن نظام مالیاتی قرار دهد. متناسب سازی بار مالیات با درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین صفر کردن مالیات مودیان کم درآمد، هدفی است که دولت سیزدهم برای خود تعریف کرده است. در همین راستا دولت از ابتدای آغاز به کار خود تا کنون اقدامات مختلفی انجام داده است. اتصال دستگاه‌های پرداخت (پوز) به پرونده مالیاتی مشاغل، تفکیک حساب شخصی از تجاری و حرکت به سمت هوشمندسازی مالیات ستانی از جمله اقدامات مهم دولت سیزدهم برای عادلانه شدن نظام مالیاتی در کشور است.

در همین راستا داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اقدام دولت برای اتصال دستگاه‌های پوز به پرونده مالیاتی اصناف اظهار داشت: در سال گذشته با نظم دادن به دستگاه‌های پرداخت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مودی جدید شناسایی کردیم و البته از روش‌های دیگر هم از جمله بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات فعالان اقتصادی بر اساس اطلاعات طرف‌های ثالث، یک میلیون مودی دیگر را نیز شناسایی کردیم.

وی افزود: شناسایی ۲.۲ میلیون مودی جدید، مهمترین اقدامی بود که در سال گذشته در جهت مقابله با فرار مالیاتی انجام شد و امسال حدود ۴ میلیون اظهارنامه اشخاص حقیق، مشاغل، اصناف و کسب و کارها دریافت شده که نسبت به سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مورد افزایش داشته است

رئیس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: هرچقدر ما از کسانی که تا کنون مالیات نمی دادند مالیات دریافت کنیم، می‌توانیم بخش‌های رسمی اقتصاد را تحت حمایت‌های مالیاتی قرار دهیم. به عنوان نمونه در سال جاری برای حمایت از تولید در قانون بودجه با پیشنهاد دولت، نرخ مالیات واحدهای تولیدی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است

وی با اشاره به اقدام دیگر دولت مبنی بر تفکیک حساب شخصی از تجاری گفت: نتیجه این اقدام این بود که توانستیم در عین رعایت عدالت مالیاتی، ۲.۵ برابر سال گذشته مالیات از اصناف وصول کنیم. همچنین از ۴ میلیون مودی که اظهارنامه داده اند، ۱.۶ میلیون اظهارنامه مالیات صفر و ۸۰۰ هزار اظهارنامه مالیات زیر ۵ میلیون تومان پرداخت می‌کنند. در مقابل ۵ درصد مودیان که جزو صنف‌های پردرآمد نظیر پزشکان، دندانپزشکان، طلافروشان، نمایشگاه داران اتوموبیل و … هستند، حدود ۵۰ درصد مالیات مشاغل را پرداخت می‌کنند. این حرکت به معنی عدالت مالیاتی و نگرفتن مالیات از کم درآمدها و دریافت مالیات منصفانه از پردرآمدها است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 274137
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا