طرح مسکن‌ملی به مصوبه مجلس نیاز ندارد

جهان صنعت نیوز: محمد اسلامی روز شنبه در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری در حوزه مسکن بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت آموزش و پرورش که در ساختمان «دادمان» وزارت راه برگزار شد در جمع خبرنگاران، گفت: هفته گذشته بانک مرکزی برای کلیه بانک‌ها سهمیه تسهیلات بخش مسکن را تعیین کرد که بر اساس آن ۲۰ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن تعلق می‌گیرد و معادل ۲۰ درصد کل تسهیلات بانکی خواهد بود.

وی در خصوص رقم نهایی تعداد خانه در طرح مسکن ملی، گفت: به طور کلی ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تحویل داده می‌شود که ۵۰۰ هزار واحد آن مسکن مهر است. از این رقم ۱۴۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل داده شده است و ۱۵۰ هزار واحد آماده تحویل است. همچنین ۸۰ هزار واحد مسکن مهر نیز مشکل قضایی دارند.

اسلامی گفت: این واحدها در اختیار مسکن مهر است و ارتباط و قراردادی با دولت ندارند. بدیهی است تا زمانی که فرآیند قضایی آنها تعیین تکلیف نشود، امکان ادامه ساخت این ۸۰ هزار واحد وجود ندارد.

وی اضافه کرد: ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی آغاز شده است. ممکن است فرهنگیان در دو هفته اخیر در طرح مسکن ملی ثبت نام کرده باشند که اولویت به آنها داده می‌شود ضمن اینکه در شهرهایی که وزارت آموزش و پرورش متقاضیان جدید شناسایی کرده باشد پروژه تعریف می شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره گران‌ بودن طرح ملی مسکن و عدم استطاعت مالی مردم برای شرکت در این طرح نیز گفت: مسکن دهک‌های یک تا سه توسط سازمان‌های حمایتی تأمین می‌شود که مبالغ و درصد سود تسهیلات آنها با سایر اقشار متفاوت است. در این زمینه با کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان، تفاهمنامه امضاء کرده‌ایم تا آنها مسکن این اقشار را تأمین کنند.

اسلامی گفت:ما نیز حامی این دستگاه‌ها بوده و زمین مورد نیاز را به دو صورت «اجاره ۹۹ ساله» یا «قیمت تمام شده» به این دستگاه‌ها واگذار می‌کنیم. کار ساخت‌وساز را سازمان‌های حمایتی انجام می‌دهند و تاکنون ذیل همین فرمول ۱۰ هزار واحد مسکن مهر را به کمیته امداد تحویل داده‌ایم.

وی ادامه داد: جامعه هدف ما در طرح ملی مسکن، دهک‌های ۴ تا ۷ است، دهک‌های ۸، ۹ و ۱۰ تمکن مالی دارند و می‌توانند از بازار، مسکن خود را تامین کنند.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: برای دهک‌های ۴ تا ۷، سه نوع تسهیلات در طرح ملی مسکن در نظر گرفته شده و بر این اساس پوشش خوبی برای انواع استطاعت‌ها دیده شده است.

وزیر راه در خصوص اینکه مسکن ملی مصوبه مجلس شورای اسلامی را ندارد و ممکن است دولت بعد آن را تکمیل نکند گفت:طرح اقدام ملی به مصوبه مجلس نیازی ندارد.

وی گفت: این طرح بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن اجرایی می شود و بر این اساس بعد از این دولت نیز ادامه خواهد یافت.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 63455
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا