ضرورت حمایت از بورس در برابر بازارهای موازی

به گزارش جهان صنعت نیوز: اشکان زودفکر بیان کرد: نبود توجه کافی، سرعت و جدیت دولت به تنظیم‌گری مقررات در بازارهای سفته‌بازی باعث شده که با وجود نرخ بهره واقعی منفی، سرمایه‌ها به سمت بازارهای سفته‌بازی رفته و یا در بازارهایی چون ملک راکد شود. وی افزود: متاسفانه در بازار سرمایه به دلیل تورم افسارگسیخته، قیمت‌گذاری دستوری، نبود جدیت در اجرای مقررات و عدم اطمینان سرمایه‌گذاران به تصمیمات آتی سیاستگذاران در قوانین که نتیجه آن عدم امکان پیش‌بینی آینده شرکت‌های بورسی و ریسک سیستماتیک در متغیرهای کلان شرکت‌ها است، باعث شده که منابع از بازار سرمایه خارج شوند و سرمایه‌گذاران با کوچک‌ترین اخبار منفی اقدام به فروش سهام خود در شرکت‌ها کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با سنا با اشاره به اینکه بازار سرمایه نیازمند تدوین و اعلام صریح استراتژی مشخص و تبعیت قوانین و مصوبات نهادها از آن و رای ممتاز نمایندگان سازمان بورس در نهادهای قانونگذار و تصمیم‌گیر برای بهبود وضعیت و تحول است عنوان کرد: با وجود گزارش‌های عالی شرکت‌ها در فصل بهار، این روزها شاهد خروج منابع زیادی از بازار هستیم که به نظر می‌رسد با پیاده‌سازی یک استراتژی حساب شده، مشخص، مدون و پایبندی تمامی ارکان اقتصادی به آن، می‌‌توان در بازار به اهداف مدنظر دولت و سرمایه‌گذاران در کوتاه‌ترین زمان رسید. به گفته زودفکر، مساله بورس در جامعه به‌قدری اهمیت پیدا کرده است که در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان و حتی ابراز نظرهای مسوولان نظر و منافع مستقیم متولیان آن که نمایندگان بخش بزرگی از دارایی‌های جامعه هستند تامین شود.
ضرورت تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین نیازهای بازار سرمایه فرهنگ‌سازی است، اظهار کرد: در تمام کشورها در شبکه‌های تلویزیونی، برنامه‌های آموزشی مختلفی چه به صورت مستقیم و چه به صورت آموزش غیرمستقیم با تولید سریال‌ها و برنامه‌های سرگرم‌کننده برای آشنایی مردم با بورس و بازار سرمایه به نمایش گذاشته می‌شود تا عموم مردم با کارکرد حوزه بازار سرمایه، مزایا، فرصت‌ها و حتی ریسک‌های آن آشنا شوند که طی سال‌های گذشته اقداماتی برای این موضوع انجام شد اما متاسفانه آن‌طور که باید پیگیری لازم برای تدوام آن انجام نشده و جای خالی فرهنگ‌سازی در بازار سرمایه به وضوح دیده می‌شود.
فرار پول به سمت بازارهای کم‌ریسک
زودفکر یکی دیگر از الزامات بهبود وضعیت فعلی بازار سرمایه را نیاز به اعتمادسازی برای سرمایه‌گذاران به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازها می‌داند و معتقد است در شرایط فعلی باید اعتماد را به بازار برگرداند که یکی از روش‌های آن تضمین اصل سرمایه با ابزاری چون اوراق تبعی و… توسط شرکت‌هایی است که از ارزندگی، آینده و شرایط مطلوب بنگاه اقتصادی خود اطمینان دارند. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: یکی از چالش‌های دیگر فرار پول‌ها از بازار سرمایه و تولید به سمت سرمایه‌گذاری امن در بازارهای موازی به خصوص ملک است. در شرایطی‌ که سرمایه‌گذاران بخش مولد و مفید کشور با شفافیت اقدام به پرداخت انواع مالیات و عوارض و مشارکت در سازندگی کشور می‌کنند، نبود جدیت و وجود قوانین در بازار مسکن یک حاشیه امن، خالی از مالیات و ریسک برای کسانی که اقدام به انباشت سرمایه خود در این بخش می‌کنند ایجاد کرده است. وی ادامه داد: البته بخش مسکن دارای ماهیتی دوگانه است؛ از یک سو به عنوان یک نیاز ضروری مطرح است و از طرف دیگر ابزاری برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. طبیعی است که اخذ مالیات از مورد اول باید با وسواس بسیار و بیشتر برای واحدهای لوکس و دارندگان بیش از یک مسکن به صورت تصاعدی صورت پذیرد، از طرف دیگر در مورد مسکن‌هایی که با نیت سرمایه‌گذاری یا سوداگری خریداری، نگهداری و حتی به نوعی احتکار شده‌اند، می‌توان با خیال آسوده مالیات‌های تصاعدی گرفت، چراکه این سوداگران بخش مسکن هستند که در کنار تورم عمومی کشور، باعث لجام‌گسیختگی قیمت‌های این بازار شده و سرمایه‌های فعال بازار سرمایه و تولید کشور را جذب سفته‌بازی می‌کنند. زودفکر اضافه کرد: اگر انگیزه سوداگری از این بازار حذف شود سرمایه‌هایی که باعث تورم در این بخش شدند وارد بازار سرمایه و تولید کشور شده و باعث شکوفایی اقتصاد شده و از آن‌طرف بازار مسکن نیز دارای ثبات قیمتی می‌شود.
لزوم توسعه شرکت‌ها
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه سیاستگذاران باید مانع گسترش عرضی شرکت‌ها در قوانین شوند به مواردی همچون الزام گسترش و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در تکمیل زنجیره ارزش صنعت خود و نه به صورت عرضی اشاره کرد و افزود: در برخی مواقع شرکت‌های بزرگ‌تر با کسب سهام شرکت‌های کوچک و چابک رقیب و نفوذ در آنها در عمل این شرکت‌ها را به نفع خود متوقف می‌کنند که این یک رقابت ناسالم است و چنانچه شرکت‌های توانمندتر و بزرگ‌تر قصد سرمایه‌گذاری دارند باید با تکمیل زنجیره ارزش این کار را کرده تا هم سود بالاتری کسب کنند و هم این سود موجب زیان شرکت‌های کوچک‌تر نشود. زودفکر با تاکید به اینکه حمایت دولت از بازار سرمایه در تقابل با بازراهای رقیب و سفته‌بازی مزایای بسیار دیگری همچون افزایش درآمد شرکت‌ها و به تبع آن افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، افزایش قدرت رقابت شرکت‌های داخلی در رقابت با رقیبان منطقه‌ای، افزایش قدرت صادراتی شرکت‌ها، افزایش اشتغال، جلوگیری از مهاجرت نخبگان کشور و… را دارد افزود: افزایش درآمد شرکت‌ها و به تبع آن توان آنها در پرداخت حقوق‌های بیشتر یقینا یکی از مشکلات بزرگ کشور را که مهاجرت نخبگان است در حد زیادی تلطیف می‌کند.


اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 278840
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا