ضرورت تربیت متخصص طراحی و استخراج معادن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مهندس حمیدرضا معین‌الدینی بنیانگذار و مدیرعامل فقید شرکت مهندسی کوشا معدن و از بزرگان و پیشکسوتان بنام جامعه معدنی کشور سه روز پیش پس از تحمل یک دوره بیماری در روز ۲ مرداد ۱۴۰۱ دعوت حق را لبیک گفت و جان به جان آفرین تسلیم کرد. وی که در سال ۱۳۴۵ در شهر کرمان متولد شده بود، تحصیلات مقدماتی خود را تا دیپلم در شهر کرمان به پایان رساند و در سال ۱۳۶۳ در دانشگاه باهنر کرمان در رشته مهندسی معدن پذیرفته شد. ایشان در سال ۱۳۶۷ در مقطع کارشناسی مهندسی معدن از دانشگاه باهنر کرمان فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۶۸ به استخدام شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر درآمد. در نهایت نیز در سال ۱۳۷۵ شرکت مهندسین مشاور کوشا معدن را بنیان گذاشت و  در سال ۱۳۸۵ موفق به کسب درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی از سامان مدیریت صنعتی شد.

اما درگذشت ایشان از آن جهت برای تمامی فعالان معدنی کشور به اندوهی بزرگ تبدیل شده است که  به گفته آنها، نقش ایشان در ایجاد یک هسته مرکزی برای عملیات اکتشافات تکمیلی در حوزه معدن بسیار ویژه بوده است و مرحوم معین‌الدینی  در طی سالیان گذشته، علاوه بر ارائه طیف وسیعی از خدمات مهندسی معدن از اکتشاف، طراحی و  نظارت گرفته تا فرآوری مواد معدنی و بهره‌برداری، توانسته خلا‌های موجود در حوزه معدن به خصوص بخش اکتشافات را پر کند و به تربیت نیروهای متخصص معدنی در کشور بپردازد. به گفته فعالان معدنی کشور، از جمله ویژگی‌های مرحوم معین‌الدینی اهتمام به تربیت نیروهای نسل جدید بود به طوری که  در طول دوره فعالیت ایشان، صدها نفر مهندسان جوان زیر نظر ایشان تجربه اندوختند و در حال حاضر به عنوان مدیران و مهندسین متخصص معدن در نقاط مختلف کشور مشغول به کار هستند.

نقش ویژه در ایجاد هسته مرکزی اکتشافات تکمیلی

در همین خصوص مدیرعامل شرکت فکور صنعت تهران در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» گفت: درگذشت اندوهبار مرحوم مهندس حمیدرضا معین‌الدینی مدیرعامل شرکت کوشا معدن را به همه اهالی صنعت و معدن کشور تسلیت عرض می‌کنم و برای خانواده داغدار و همکاران ایشان آرزوی صبر دارم.

محمدوحید شیخ‌زاده با اشاره به ویژگی‌های این فعال معدنی نامدار در کشور افزود: به لحاظ ویژگی‌های فردی مهندس معین‌الدینی شخصیتی بود که طی دو دهه آشنایی بنده با ایشان، بسیار فروتن، مودب، با اخلاق و دوست‌داشتنی بود. البته این ویژگی‌ها تنها در برخورد با بنده و یا شرکت‌های پیمانکاری و کارفرمایان نبود بلکه ایشان با افرادی که به عنوان پرسنل شرکت با او در ارتباط بودند نیز همین رویه را داشتند.

وی با بیان اینکه سکوت و متانت مرحوم معین‌الدینی مثال‌زدنی بود، اظهار کرد: دیگر ویژگی قابل توجه ایشان در ارتباط با حوزه فعالیت و کاری بود که انتخاب کرده بودند. در واقع در زمانی که ایشان در حوزه معدن شروع به کار کردند، زمانی بود که هیچ استقبالی از این حوزه نمی‌شد و بحث اکتشافات معدنی به شدت در حاشیه بود.  این در حالی است که نقش شرکت کوشا معدن به خصوص شخص معین‌الدینی در ایجاد یک هسته مرکزی برای عملیات اکتشافات تکمیلی در حوزه معدن واقعا ستودنی بود.

شیخ‌زاده بیان کرد: من به شخصه از نزدیک کارهای ایشان را دیده بودم و به صراحت می‌توانم بگویم کارهایی که ایشان دنبال می‌کردند، درآمد بالایی نداشت اما از آنجایی که می‌توانست نقش بسیار جدی در تکمیل حلقه مفقوده توسعه معادن کشور ایفا کند، از سوی ایشان مورد توجه قرار گرفته بود.

مدیرعامل شرکت فکور صنعت تهران افزود: بنابراین می‌توان گفت انتخاب حوزه اکتشافات به عنوان حوزه فعالیت یک نوع گذشت و فداکاری از سوی ایشان بود و در نهایت شاهد این بودیم که کوشا معدن به عنوان مجموعه تحت مدیریت مهندس معین‌الدینی نقش پررنگی را در حوزه اکتشافات سنگ‌آهن ایفا کرده است.

همکاری با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اکتشافی دنیا

وی در ادامه به ارائه توضیحات مختصری در مورد عملکرد مرحوم معین‌الدینی و شرکت کوشا معدن در جهت توسعه معادن کشور  پرداخت و گفت: بیشتر اکتشافات شرکت گل‌گهر، بخش‌هایی که مربوط به سازمان انرژی اتمی بوده است و همین‌طور فعالیت‌های معدنی که در استرالیا دنبال شد، توسط شرکت کوشا معدن به صورت حرفه‌ای بود.

شیخ‌زاده اظهار کرد: می‌دانید که آقای معین‌الدینی با شرکت SRK که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اکتشافی دنیا است، همکاری داشتند و همچنان این همکاری ادامه دارد. در واقع ایشان پا به پا و شانه به شانه آنها توانستند اقداماتی را انجام دهند که بسیار موفق بوده است و به طور کلی در انجام اکتشافات و توسعه معادن کشور در دو دهه اخیر نقش بی‌بدیلی داشتند.

مدیرعامل شرکت فکور صنعت تهران افزود: من مجددا درگذشت همکار عزیزمان را که در حوزه صنعت و معدن نقش بی‌بدیلی داشتند خدمت تمام اهالی بخش صنعت و معدن کشور تسلیت می‌گویم. البته امیدوارم که در زمان حیات این افراد تاثیرگذار و مفید برای کشور قدردان زحمت آنها باشیم و در زمینه حمایت از شرکت‌های پیشرو و فعال اینچنینی، از تنگ‌نظری‌ها جلوگیری کنیم.

ارائه خدمات ارزنده در بزرگ‌ترین معادن سنگ‌آهن کشور

گفتنی است مهندس حمیدرضا معین‌الدینی مدیرعامل فقید شرکت مهندسین مشاور کوشا معدن در مدت ۳۳ سال فعالیت در زمینه مهندسی معدن و ۲۵ سال مدیریت عامل شرکت مهندسین مشاور کوشا معدن،  خدمات شایان و  ارزنده‌ای به حوزه صنعت و معدن کشور ارائه کردند که در ادامه به بخشی از آنها اشاره می‌شود:

۱- کارآفرینی مستقیم برای ۵۰۰ نفر

۲- ارائه خدمات ارزنده مشاوره معدن در بزرگ‌ترین معادن سنگ‌آهن ایران مانند گل‌گهر، گهرزمین و دیگر معادن حوزه گل‌گهر

۳- ارائه خدمات ارزنده مشاوره معدن در معادن سرب و روی انگوران و مهدی‌آباد

۴- صدور خدمات مهندسی معدن به خارج از کشور از طریق تاسیس شعب شرکت کوشا معدن در خارج از کشور

۵- ریاست گروه زمین‌شناسی، اکتشاف و ژئوفیزیک جامعه مهندسی مشاور ایران

۶- اجرای بیش از ۳۰۰ پروژه در حوزه معدن و صنایع معدنی در قالب مشاوره و خدمات ارزنده بسیاری که در این مقال نمی‌گنجد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 277930
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا