ضد و نقیض‌های احیای واحدهای راکد

به گزارش جهان صنعت نیوز: به گفته وی با این تعداد احیای واحدهای راکد از ابتدای سال تاکنون، ۱۳ درصد برنامه احیا‌سازی برای امسال محقق شده و قرار است به طور کلی بازگشت ۱۶۰۰ واحد راکد و نیمه‌تعطیل به چرخه تولید برای سال ۱۴۰۱ در دستور کار باشد؛ امری که می‌تواند ۲۸ هزار و ۸۰۰ شغل جدید نیز ایجاد کند.

هر چند در طول سال‌های اخیر موضوع احیای واحدهای راکد یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صمت بوده و هر سال نیز اعلام می‌شود هدف‌گذاری‌ها برای احیای واحدهای راکد به طور کامل محقق شده است، اما در طول ماه‌های گذشته، معاون وزیر صمت در تمام صحبت‌ها و برنامه‌های خود بر روی این نکته تاکید کرده و آمار و ارقام احیای واحدهای راکد و ایجاد اشتغال از این رهگذر را مطرح می‌کند؛ امری که گاها از لحاظ اعداد و ارقام با یکدیگر متفاوت می‌شود و البته برای توجیه این تفاوت‌ها نیز گفته می‌شود که رسانه‌ها یا خبرنگاران از صحبت‌های معاون وزیر صمت برداشت درستی نداشته‌اند!

تفاوت در ارائه آمار

پیش از اینکه علی رسولیان در مورد احیای ۲۱۱ واحد راکد از ابتدای امسال و برنامه‌ریزی برای بازگشت ۱۶۰۰ واحد به چرخه تولید تا آخر سال جاری صحبت کند در روز یازدهم تیر ماه و به مناسبت روز ملی صنعت و معدن اعلام کرده بود: در سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی مجدد ۲ هزار واحد صنعتی راکد در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار گرفت که تا پایان سال گذشته، تعداد ۲‌ هزار و ۶۷ واحد صنعتی غیرفعال به چرخه تولید بازگشت که اشتغالی افزون بر ۳۹ هزار نفر را درپی داشت. همچنین احیای هزار و ۱۵۴۸ واحد با اشتغال‌زایی برای حدود ۲۸ هزار نفر، از جمله افتخارات دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار در شهریور سال گذشته تاکنون بوده است.

وی همچنین تاکید کرده بود که در سال ۱۴۰۱ نیز احیای ۲ هزار واحد صنعتی غیرفعال دیگر در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی را در دستور کار خود دارد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنیم در حالی معاون وزیر صمت به تازگی اعلام کرده که بازگشت ۱۶۰۰ واحد راکد در سال گذشته در دستور کار وزارت صمت قرار دارد که در روز یازدهم تیر ماه این تعداد را ۲ هزار واحد عنوان کرده بود. همچنین در حالی اعلام شده که در طول ۱۰۰ روز اول سال جاری ۲۱۱ واحد راکد به چرخه تولید بازگشته‌اند که مطابق گفته‌های قبلی از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم در شهریور ماه گذشته تاکنون ۱۵۴۸ واحد راکد به چرخه تولید بازگشته‌اند. در این رابطه علی رسولیان در ۲۵ بهمن ماه سال گذشته اعلام کرده بود: تاکنون با رفع مشکلات واحدهای صنعتی، هزار و ۷۵۰ واحد راکد به چرخه کار و تولید بازگشته‌اند و ۳۰ هزار فرصت شغلی نیز ایجاد شده است. وی همچنین در نخستین نشست خبری خود در ۲۲ فروردین ماه نیز تاکید کرده بود: سال گذشته بیش از ۱۲ هزار واحد راکد و غیرفعال در داخل و بیرون شهرک‌های صنعتی مورد بررسی و پایش قرار گرفتند و در نهایت با کمک مشاوران این سازمان، استانداران و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ۲۰۶۷ واحد احیا شد که از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم بیش از یک‌ هزار و ۳۲۰ واحد به چرخه تولید بازگشتند. بر این اساس واحد‌های احیا شده نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۴۰ درصدی داشته و ۱۵ درصد از تعداد واحدهای راکد زیر‌مجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی کاسته شده است. همچنین ۱۶۰۰ مورد از این واحدها در داخل شهرک‌ها و ۴۵۰ واحد در بیرون از شهرک‌ها احیا شدند و ۳۶ هزار شغل جدید با احیای این واحدها نیز ایجاد شد. برنامه امسال این سازمان نیز احیای ۲۰۰۰ واحد راکد و غیرفعال است.

هدررفت منابع

در این راستا هر چند برنامه‌ریزی وزارت صمت برای برطرف کردن مشکلات واحدهای راکد و نیمه‌تعطیل امری مهم در بازگرداندن ظرفیت تولید محسوب می‌شود و در این خصوص تسهیلات و امکانات و برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار وزارت صمت قرار دارد، اما چند نکته اساسی نیز وجود دارد که لازم است در مورد آنها شفاف‌سازی صورت بگیرد. نخست اینکه اعلام شده در ۱۰۰ روز اول امسال ۲۱۱ واحد راکد به چرخه تولید بازگشته‌اند؛ حال آنکه مطابق گفته مسوولان وزارت صمت از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم یعنی در مدت زمانی ۶ ماهه ۱۳۲۰ واحد راکد احیا شده است که این عدد و رقم در مقایسه با بازه زمانی سه ماهه و شش ماهه کمی عجیب و غیر‌قابل همخوانی است.

از طرف دیگر اکنون بیش از ۶ ماه است که گفته می‌شود ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد در سراسر کشور شناسایی شده‌اند؛ به همین دلیل سوال کارشناسان این است که در طول سال‌های گذشته که برنامه احیاسازی دنبال شده است، چرا از تعداد واحدهای راکد کاسته نشده است؟ در این رابطه است که کارشناسان معتقدند در این زمینه ریزش‌ها و رویش‌ها با یکدیگر سنجیده نشده است. یعنی در ازای احیای ۱۵۰۰ تا ۲ هزار واحد راکد، مشخص نشده که چند واحد و بنگاه صنعتی طی این مدت از چرخه تولید خارج شده‌اند؟

از طرف دیگر برخی از ناظران معتقدند صرف هزینه و ارائه تسهیلات برای بنگاه‌های راکد و نیمه‌تعطیل، تضمینی برای تداوم حضور آنها در چرخه تولید نیست. چراکه برخی از این واحدها با مشکلاتی چندوجهی مواجه هستند که به عنوان مثال اگر مشکل سرمایه در گردش آنها حل شود، مشکلاتی دیگر نظیر بدهی به بانک‌ها و غیره ادامه داشته و بعد از مدت زمانی دوباره آنها را دچار رکود و تعطیلی می‌کند. به همین دلیل لازم است علاوه بر شفاف‌سازی در زمینه آمار و ارقام ارائه شده و تاثیر بازگشت واحدهای راکد بر اشتغالزایی و رشد اقتصادی، ارائه تسهیلات به جای واحدهای راکدی که توجیه اقتصادی ندارند به بنگاه‌هایی ارائه شود که قادر به افزایش ظرفیت تولید و ارتقای بهره‌وری هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 275193
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا